News Focus: Frenezia sondajelor electorale. Perspective online
Apropierea alegerilor aduce în prim-plan unul dintre instrumentele de analiză cele mai cunoscute în astfel de perioade: sondajele de opinie. Cercetările sociologice apărute în ultima lună au generat un interes semnificativ în mediul online, interes care nu s-a concentrat doar pe evenimentele din România, conform datelor colectate cu ajutorul NewsVibe, soft de analiză în timp real a conversațiilor online.
Momentul de maximă vizibilitate pentru sondajele de opinie în perioada analizată a coincis cu lansarea, în mai multe valuri, a unei cercetări realizate de INSCOP Research, în 23-24 octombrie, însă au existat și discuții ample legate de prognozele pentru alegerile prezidențiale din SUA și cele din Republica Moldova, unde și referendumul pentru aderarea la UE a jucat un rol important.
În ultima lună, numărul de mențiuni despre sondajele de opinie a depășit 2.200, atingând un număr estimat de vizualizări de peste 49 de milioane.
Grafic NewsVibe. Evoluția la nivelul numărului de mențiuni despre sondaje, respectiv a impactului total al acestora, în ultima lună
Surse predominante
Topul surselor care au scris cel mai mult despre sondajele de opinie în ultima lună este dominat de site-uri de știri și pagini de Facebook asociate acestui tip de surse media. Dintre acestea, se disting site-urile PS News, stiripesurse.ro, Ziare.com, Observator Antena 1, fiecare având peste 40 de mențiuni despre sondajele de opinie. Dintre paginile de Facebook, se remarcă cele ale stiripesurse.ro, Digi24 și Observator, fiecare cu peste 30 de mențiuni despre sondajele de opinie.
Grafic NewsVibe. Topul surselor online relevante care s-au referit la sondaje, în ultima lună
Topul cuvintelor cheie menționate
Entitățile cel mai des asociate cu sondajele, în articolele din sursele web și în postările de pe rețelele sociale, indică faptul că cea mai mare atenție, deși nu exclusivă, a fost captată de alegerile prezidențiale și parlamentare din România. Se disting, așadar, nume precum Marcel Ciolacu, Nicolae Ciucă, Diana Șoșoacă, George Simion sau Mircea Geoană, precum și cu formațiunile politice PSD și PNL.
În plan secund, apar termeni asociați cu situația din Republica Moldova – Republica Moldova, UE – dar și referiri la situația din Statele Unite ale Americii, remarcându-se termeni precum SUA sau Kamala Harris.
Dintre institutele de cercetare menționate, INSCOP este de departe cel mai vizibil, urmat în acest clasament inedit de Sociopol și, respectiv, Verifield.
Grafic NewsVibe. Top entități menționate în asociere cu sondaje, în ultima lună
Emoji și Hashtag
Cele mai utilizate emoji în postările de Facebook fac referire la România, alerte sau ideea de evoluție (electorală).
Grafic NewsVibe. Top emoji folosite pe Facebook în conversațiile despre sondaje, în ultima lună
Cele mai utilizate hashtag-uri în postările de pe Facebook sunt legate de alegerile din România, remarcându-se #alegeri, #alegeriprezidentiale, #PNL, #sondaj. Există și hashtag-uri care fac referire la instituții responsabile cu situația românilor din Diaspora: #departamentulpentruromaniidepretutindeni, #drpromania, #dprp. Se remarcă, secundar, și etichete referitoare la situația politică din SUA, precum #kamalaharris și #donaldtrump.
Grafic NewsVibe. Top hashtags folosite pe Facebook în conversațiile despre sondaje, în ultima lună
Surse locale
Interesul surselor locale față de sondaje este destul de ridicat – aproape 25% din totalul mențiunilor. Se remarcă o distribuție relativ uniformă a interesului în sursele locale, deși se distinge în mod deosebit cel manifestat în județe precum Constanța, Cluj, Iași, Suceava sau Prahova.
Grafic NewsVibe. Surse locale relevante care au menționat ”sondaje”, în ultima lună
Analiza interesului surselor online față de sondajele de opinie arată o intensificare a atenției pe măsură ce alegerile se apropie, cu un focus major pe contextul politic din România, dar și pe evenimentele internaționale.