Conform datelor extrase și analizate cu ajutorul NewsVibe, platformă AI de monitorizare media și social media, ultimele șapte zile au adus o creștere a vizibilității online pentru PSD, PNL și USR, în timp ce UDMR și AUR au înregistrat scăderi.
Săptămâna a fost marcată de accentuarea disputelor din coaliție, pe teme precum proiectul privind pensionarea magistraților – dinspre PSD fiind transmise semnale potrivit cărora o nouă decizie negativă a CCR ar trebui să ducă la demisia sau demiterea Guvernului, de numiri în funcții (cazul propunerii Oanei Gheorghiu pentru funcția de vicepremier), de desemnări oficiale de candidați la alegerile pentru Primăria București sau de anunțuri privind intenții de candidatură, precum și de încercările zonei politice de a se asocia cu evenimente de mare impact, așa cum a fost sfințirea picturii din Catedrala Națională.
Creșterile înregistrate de primele trei partide din top sunt însă departe de a fi uniforme. PSD a consemnat o creștere semnificativă, de aproape 50% față de intervalul precedent, ritm net superior celui înregistrat de PNL și USR.

GRAFIC NEWSVIBE. Top 5 partide după volumul de mențiuni în sursele relevante online și social media (surse validate de platforma NewsVibe), în ultima săptămână.
VIZIBILITATE ȘI IMPACT COMPARATIVE. Motorul de analiză concurențială creat de NewsVibe evaluează forța actorilor politici de a penetra spațiul online, raportat direct la competitorii lor.
50% din totalul mențiunilor despre partide din această săptămână sunt dedicate PSD. Cu alte cuvinte, PSD a generat mai multe mențiuni decât toate celelalte partide din coaliție, cumulat.
Impactul estimat al acestor mențiuni este însă sub 40% din total, ceea ce indică o acoperire mai puțin performantă raportat la volum. În schimb, impactul estimat al mențiunilor privind celelalte partide este, în fiecare caz, mai ridicat decât ponderea lor efectivă în totalul mențiunilor.
Performera săptămânii este UDMR – deși mențiunile despre Uniune reprezintă doar 5% din total, ele înregistrează un impact estimat aproape dublu.

Grafice NewsVibe. Ponderea numărului de mențiuni (stânga), respectiv impactului mențiunilor (dreapta) despre fiecare dintre partide din totalul cumulat de mențiuni despre toate cinci
ANALIZĂ DE REȚEA. Instrumentul creat de NewsVibe – analiza semantică de rețea – utilizează metode avansate de inteligență artificială și machine learning pentru a construi hărți de interacțiuni care evidențiază: actorii centrali ai unei conversații, conexiunile dintre ei, grupurile (clusterele) de teme, concepte și influenceri (personalități și organizații) care s-au format în jurul unui eveniment, subiect sau al unei idei.

Grafic NewsVibe. Rețeaua semantică asociată conversației online despre principalele 5 partide parlamentare, în ultima săptămână
Ce ne arată analiza:
- Se menține o zonă distinctă a conversației online despre disputele din coaliție, în centrul căreia se află PSD, actorul principal al acestei săptămâni, în jurul căruia gravitează termeni precum România, Sorin Grindeanu, Ilie Bolojan sau Nicușor Dan. În această zonă se concentrează majoritatea discuțiilor despre teme precum pensionarea magistraților, demisia/demiterea premierului, măsuri de reducere a deficitului bugetar, inclusiv reforma administrației.
- Există, totodată, un segment distinct al conversației online despre partide, dedicat alegerilor pentru Primăria București, unde PNL este actorul dominant al săptămânii, asociat cu termeni precum Ciprian Ciucu (desemnat de PNL București drept candidatul liberal la funcția de edil), Primăria Capitalei sau București.
- În fine, se conturează o zonă a conversației online care are în centru AUR și USR, influențată în mare măsură de schimburile de replici de pe rețelele sociale între membri sau simpatizanți ai celor două partide, pe lângă pozițiile din media ale figurilor consacrate din cele două formațiuni. Aceste dispute au vizat atât teme politice – precum activitatea unor miniștri, cât și subiecte cu impact de moment, cum ar fi sfințirea picturii din Catedrala Mântuirii Neamului, care a readus în prim-plan polarizarea dintre conservatori și progresiști, în sensul în care aceste concepte sunt utilizate în spațiul public din România.
SENTIMENT. Platforma NewsVibe a creat un sistem avansat de analiză automată a sentimentului, care utilizează algoritmi AI special antrenați și instrumente LLM, pentru a detecta nuanțele de ton – favorabil, nefavorabil sau neutru – în contextul referirilor la entitățile relevante pentru o conversație online.

Grafic NewsVibe. Evaluarea automată a tonului conversației online despre principalele 5 partide parlamentare, în săptămână
Ce ne arată analiza:
- PSD, Ilie Bolojan, Sorin Grindeanu și Guvernul sunt cel mai frecvent mediatizați de sursele online în contexte negative sau polarizante, fenomen influențat de disputele din ultima perioadă pe subiecte sensibile pentru guvernare. În plan secundar, și AUR și USR au fost vizibile în online în contexte similare.
- Există totuși și contexte pozitive în care numele politice au fost prezente – fie prin asocierea cu evenimente de amploare, precum sfințirea picturii din Catedrala Națională, fie prin decizii legate de candidaturile la Primăria Capitalei (Băluță, Ciucu).
- Un nume reflectat ambivalent (atât favorabil, cât și critic): Oana Gheorghiu.
- Polarizarea conversației online despre partide devine tot mai evidentă, tendință accentuată de persistența tensiunilor din coaliție și de apropierea unui nou moment electoral, cel al alegerilor pentru București, care va contribui la menținerea acestei dinamici conflictuale.