
Exercițiul de mobilizare a rezerviștilor a fost în ultima săptămână un subiect major de dezbatere în spațiul digital românesc, depășind granițele unei discuții administrative sau de securitate și devenind o temă de politizare și controversă, generând reacții dinspre influenceri și lideri de opinie. Analiza NewsVibe, platformă AI de monitorizare media și social media, identifică un ton puternic emoțional și o amplificare a discursului critic, cu o intensitate negativă pronunțată a mențiunilor, mai ales pe Facebook.
VOLUMUL CONVERSAȚIEI. Au existat în ultima săptămână aproape 850 de mențiuni online despre mobilizare și rezerviști în surse relevante românești, monitorizate și procesate cu ajutorul NewsVibe.
IMPACTUL estimat al acestora a depășit 17 milioane de vizualizări potențiale.
Grafic NewsVibe. Evoluția la nivelul numărului de mențiuni despre mobilizarea rezerviștilor, respectiv a impactului total al acestora, în ultima săptămână
DESPRE CE S-A VORBIT. Temele centrale dezbătute în asociere cu această temă au fost localizarea exercițiului (București-Ilfov), inițiatorul acestuia – Ministerul Apărării, precum și Armata și, secundar, ministrul Apărării Ionuț Moșteanu. Se remarcă și vizibilitatea unor nume de jurnaliști sau influenceri care au comentat tema, precum Cozmin Gușă, Cristian Tudor Popescu, Liviu Avram.
Grafic NewsVibe. Top entități menționate în conversația online despre mobilizarea rezerviștilor, în ultima săptămână
CINE PUBLICĂ ONLINE CONȚINUT DESPRE SUBIECT? Din perspectiva surselor dominante de conținut, se remarcă platforma Gândul, care ocupă primele locuri în topul după volumul de referiri la această temă, cu canalele sale Facebook, respectiv web – aici se înregistrează și un ton puternic negativ în legătură cu subiectul.
În top apar și publicații din zona alternativă, precum Solid News (web), Radio Gold FM (Facebook) sau Ecopolitic (unde de asemenea subiectul e dezbătut în cheie critică).
Tot un ton negativ se remarcă și în cazul sursei Antena 3 (Facebook).
Singura sursă YouTube din top 15 este canalul postului B1.
Grafic NewsVibe. Top surse relevante (web, Facebook, YouTube) care s-au referit la mobilizarea rezerviștilor în ultima săptămână
CUM SE DEZBATE ONLINE TEMA? Analiza de sentiment NewsVibe, bazată pe un motor AI de procesare lingvistică de înaltă acuratețe, a fost aplicată pentru a identifica nuanțe legate de tonul discuțiilor publice despre acest subiect de mare interes.
Analiza automată de sentiment asupra întregii reflectări online a temei arată că subiectul este dezbătut pe un ton puternic emoțional (doar 67% pondere a mențiunilor neutre, marcă a unui subiect disputat).
În segmentul de conversație cu încărcătură emoțională, discursul este clar dominat de mențiunile negative, de aproape 10 ori mai multe decât cele pozitive, conturând o percepție preponderent critică.
La nivelul comparațiilor între platforme, se evidențiază un scor de sentiment mai pronunțat negativ pe Facebook, comparativ cu web sau YouTube.
Grafic NewsVibe. Evaluarea automată a tonului conversației online despre mobilizarea rezerviștilor în ultima săptămână