Parlamentul European și Consiliul au ajuns la un acord provizoriu pentru a transforma ciclul de viață al vehiculelor, de la proiectare până la casare, obligând producătorii să utilizeze materiale reciclate.
Bruxelles, 12 decembrie 2025 Negociatorii europeni au încheiat un acord privind noile norme de circularitate pentru sectorul auto. Regulamentul vizează întregul ciclu de viață al vehiculelor, având ca scop reducerea deșeurilor și recuperarea materialelor valoroase din cele aproximativ 6,5 milioane de mașini care ajung la sfârșitul vieții în fiecare an în Europa.
Pe scurt
Noile vehicule vor trebui să conțină minim 25% plastic reciclat în termen de zece ani.
Producătorii vor fi financiar responsabili pentru colectarea și tratarea mașinilor scoase din uz.
Exportul de vehicule care nu sunt în stare de funcționare către țări din afara UE va fi interzis.
Conform textului convenit, designul mașinilor va trebui regândit pentru a permite demontarea facilă a pieselor și componentelor. Legiuitorii au stabilit ținte obligatorii pentru utilizarea plasticului reciclat: 15% în termen de șase ani de la intrarea în vigoare a regulilor și 25% în termen de zece ani. Un sfert din acest plastic reciclat va trebui să provină din circuitul închis, adică de la alte vehicule scoase din uz. De asemenea, Comisia va evalua posibilitatea introducerii unor ținte similare pentru oțel, aluminiu și materii prime critice.
Un punct major al reformei este extinderea responsabilității producătorului (EPR). La trei ani de la intrarea în vigoare a legii, constructorii auto vor trebui să acopere costurile de colectare și tratare a vehiculelor ajunse la finalul ciclului de viață. În plus, pentru a combate exportul ilegal de „rable” și poluarea în țările terțe, s-a decis interzicerea exportului de vehicule care nu dețin un certificat valabil de inspecție tehnică, măsură aplicabilă după cinci ani.
Co-raportorii Jens Gieseke și Paulius Saudargas au subliniat că aceste măsuri reprezintă pași importanți pentru securitatea resurselor și protecția mediului. Aceștia au precizat că țintele sunt realiste pentru a nu împovăra industria și că s-a urmărit reducerea birocrației și asigurarea unei competiții loiale.