E-Politics by NewsVibe. Topul miniștrilor activi online, în ultima lună
Intensificarea campaniei electorale a marcat vizibil comunicarea online a miniștrilor în ultima lună, aceștia postând mai mult pe rețelele sociale și referindu-se mai frecvent la teme sau acțiuni de campanie, arată datele colectate și procesate cu ajutorul NewsVibe, instrument cu suport AI de detectare a trendurilor online.
Membrii cabinetului au publicat aproape 620 de mesaje pe Facebook în perioada analizată, mai mult decât în luna precedentă și pe un trend evident ascendent comparativ cu perioada anterioară. Din perspectiva frecvenței comunicării, continuă să conducă detașat premierul Marcel Ciolacu, urmat de ministrul Mediului, Mircea Fechet, și ministrul Culturii, Raluca Turcan. Aceștia sunt urmați de Ștefan Radu Oprea (primul nume de ministru PSD în top, în afara premierului) și Ligia Deca.
Grafic NewsVibe. Topul miniștrilor, după volumul comunicării pe propriile canale de Facebook în ultima lună
Au existat și câteva momente de amplificare a conținutului produs de membrii cabinetului pentru zona rețelelor sociale, în special perioada 23-25 octombrie, marcată de mai multe evenimente care au determinat un aflux mai mare de postări: desfășurarea ședinței de guvern, dar și lansarea programului prezidențial al președintelui PNL Nicolae Ciucă (promovat de mai mulți miniștri liberali), participarea premierului Ciolacu la mai multe emisiuni sau interviuri, ori mesajele transmise de mai mulți membri ai cabinetului de Ziua Armatei.
Grafic NewsVibe. Evoluția volumului de postări Facebook ale miniștrilor români în ultima lună, precum și a impactului estimat al acestora.
Teme centrale în comunicare. S-a comunicat mult despre România, români, Europa și UE, așa cum se întâmplă în mod uzual, dar s-a insistat considerabil și asupra subiectului Republica Moldova, în special în comunicarea premierului Ciolacu și a ministrului Burduja. S-a postat mult și despre București.
Accentul considerabil pus pe alegeri s-a reflectat și în frecvența referirilor la colegi, în special în contextul participării miniștrilor la activități de campanie în teritoriu. Și utilizarea intensivă a termenului președinte are legătură cu campania, în special cu promovarea prezidențiabililor PSD și PNL.
Numele de lider politic cel mai invocat a fost din nou Marcel Ciolacu și s-au făcut referiri frecvente și la Nicolae Ciucă. Ministerul amintit cel mai mult în comunicarea colectivă a miniștrilor a fost cel al Energiei.
S-a discutat și despre tineri și copii, în special în comunicarea miniștrilor Deca, Intotero și Ivan.
Grafic NewsVibe. Cuvintele cheie folosite cel mai frecvent în comunicarea pe Facebook a miniștrilor în ultima lună
Contexte ale comunicării. Din perspectiva domeniilor pe care s-au concentrat miniștrii în comunicarea online în perioada analizată, se remarcă din nou accentul pe Infrastructură (în primul rând cea de energie, despre care a vorbit ministrul Burduja), Politică internă și Guvernare în general. Comparativ cu luna anterioară, au crescut major în frecvență referirile clasificate de algoritmii NewsVibe drept postări despre Alegeri.
Grafic NewsVibe. Teme despre care au postat cel mai mult liderii politici în ultima lună.
Tricolorul, acordul, precum și simboluri audio-video sunt printre principalele emoji folosite în comunicarea pe Facebook a miniștrilor. Se remarcă și simbolul medaliei, folosit mai ales de ministrul Turcan.
Grafic NewsVibe. Top emoji în comunicarea pe Facebook a miniștrilor, în ultima lună.
La capitolul hashtags se remarcă #ImpreunaPentruOComunitateMaiBuna – folosit în comunicarea ministrului Alina Gorghiu, precum și #ministerulculturii, #psd sau #pnrr.
Grafic NewsVibe. Top hashtags în comunicarea pe Facebook a miniștrilor, în ultima lună.
Notă. Au fost incluși în analiză membrii Guvernului României care au pagini active de Facebook.