Digital Duel. Top 5 prezidențiabili în spațiul online, în ultima lună
În ultima lună, premierul Marcel Ciolacu a dominat spațiul online, atât ca volum de mențiuni în articole și postări pe Facebook, cât și din perspectiva impactului acestora, conform analizei NewsVibe care evidențiază fluctuațiile vizibilității și impactului principalilor candidați prezidențiali în surse online relevante. Președintele PNL, Nicolae Ciucă, s-a clasat al doilea, cu un număr semnificativ mai mic de mențiuni. Mircea Geoană, lider în clasamentul încrederii conform ultimului sondaj INSCOP, a beneficiat de cele mai puține referiri online; acuzațiile de plagiat la adresa lui Geoană au generat un vârf de mențiuni despre acesta la începutul lunii iulie. Vizibilitatea Elenei Lasconi a crescut cu prilejul alegerilor din 9 iunie și s-a amplificat major odată cu candidatura, respectiv alegerea sa în fruntea USR, iar Diana Șoșoacă a fost menționată mai frecvent în special în contextul dosarului Silvestru Șoșoacă – George Simion.
Top 5 prezidențiabili după vizibilitatea online
- Marcel Ciolacu (6.500 mențiuni)
- Nicolae Ciucă (3.000 mențiuni)
- Elena Lasconi (1.800 mențiuni)
- Diana Șoșoacă (1.600 mențiuni)
- Mircea Geoană (1.200 mențiuni)
Se poate observa astfel că premierul Marcel Ciolacu a generat în perioada analizată cel mai mare volum de mențiuni online (curba verde din graficul de mai jos), urmat, cu mai puțin de jumătate din numărul de mențiuni al liderului PSD, dar tot cu un ritm constant pe perioada întregii luni, de președintele PNL Nicolae Ciucă (linia roșie). Deși lider în clasamentul încrederii*, Mircea Geoană a generat cele mai puține referiri online dintre cei 5.
Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul numărului de mențiuni generate în surse relevante de presă online și Facebook de primii 5 candidați prezidențiali, în ultima lună
Ciolacu domină și la capitolul “impact”, adică vizualizări potențial obținute de articolele sau postările Facebook în care sunt incluse referirile la numele său.
Grafice NewsVibe. Ponderea numărului de mențiuni (stânga), respectiv impactului mențiunilor (dreapta) despre fiecare candidat din totalul cumulat de mențiuni despre toți 5
Analizând evoluția comparativă a impactului generat de mențiunile despre cei 5 prezidențiabili, remarcăm vârful de vizibilitate produs de Elena Lasconi pe 26 iunie, când a dominat categoric această competiție de impact cu ocazia alegerii sale în fruntea USR (curba turcoaz din graficul de mai jos). În schimb, Diana Șoșoacă a înregistrat un moment de dominație în jurul datei de 5 iunie, în contextul scandalului Silvestru Șoșoacă – Simion (linia mov).
Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul impactului generat în surse relevante de presă online și Facebook de mențiunile despre primii 5 candidați prezidențiali, în ultima lună
În ce privește trendul de accelerație – adică ritmul crescut de mențiuni comparativ cu perioada anterioară – se remarcă ascensiunea Elenei Lasconi la momentul alegerilor din 9 iunie, când a înregistrat o accentuare a volumului de mențiuni generate în jurul numelui său. În graficul de mai jos, se vede de asemenea și influența scandalului acuzațiilor de plagiat la adresa lui Mircea Geoană (vârful curbei albastre în jurul datei de 1 iulie).
Grafic NewsVibe. Momente de creștere accelerată a volumului mențiunilor despre primii 5 candidați prezidențiali în surse relevante de presă online și Facebook, în ultima lună
*SURSA DATELOR DE SONDAJ. Selecția candidaților incluși în analiză se bazează pe ierarhia încrederii în personalități politice prezentată în rezultatele celui mai recent sondaj de opinie INSCOP Research.
*****Sinteză realizată cu ajutorul unui flux de monitorizare asigurat de NewsVibe Romania. Analiza, datele și imaginile prezentate au fost îmbunătățite cu ajutorul unor instrumente de Machine Learning și Artificial Intelligence.