Bruxelles, 7 noiembrie 2025 – Douăzeci și una dintre cele mai mari companii aeriene din Europa, printre care Air Baltic, Air France, Lufthansa, Ryanair, SAS, TAP și Wizz Air, s-au angajat să își modifice practicile privind afirmațiile ecologice, în special cele legate de „neutralizarea” emisiilor de CO2. Anunțul a fost făcut vineri, 7 noiembrie, de Comisia Europeană și vine în urma unui dialog purtat cu Rețeaua de Cooperare pentru Protecția Consumatorilor (CPC), care a considerat aceste afirmații ca fiind înșelătoare (greenwashing).
Dialogul, condus de autoritățile de protecție a consumatorilor din Belgia, Țările de Jos, Norvegia și Spania, a determinat companiile aeriene să se angajeze să nu mai pretindă că emisiile de CO2 ale unui zbor specific ar putea fi „neutralizate, compensate sau reduse direct” prin contribuțiile financiare ale consumatorilor la proiecte de protecție a climei sau pentru utilizarea combustibililor alternativi.
Companiile au fost de acord să își alinieze practicile la legislația UE privind consumatorii, angajându-se să folosească termeni precum „combustibili durabili pentru aviație” (SAF) doar cu clarificări adecvate care să îi justifice și să se abțină de la utilizarea unui limbaj ecologic vag sau a unor afirmații implicite privind mediul. De asemenea, acestea trebuie să se asigure că orice calcul al emisiilor de CO2 este afișat într-un mod clar și transparent și este susținut de dovezi științifice.
„Salut angajamentul asumat de companiile aeriene de a-și schimba practicile”, a declarat Henna Virkkunen, vicepreședintă executivă pentru Suveranitate Tehnologică, securitate și democrație. „Consumatorii merită informații clare și corecte despre impactul real al călătoriilor aeriene și despre eforturile reale care pot fi făcute pentru a crește sustenabilitatea,” a adăugat Michael McGrath, Comisarul pentru Democrație, Justiție și Protecția Consumatorilor.
Acest dialog a fost inițiat după ce Organizația Europeană a Consumatorilor (BEUC) a emis o alertă în iunie 2023, denunțând afirmațiile ecologice înșelătoare ale 17 companii aeriene. Aceste practici încalcă Directiva UE privind practicile comerciale neloiale.
Autoritățile naționale de protecție a consumatorilor vor monitoriza acum implementarea la timp a acestor angajamente. Rețeaua CPC a avertizat că ar putea lua măsuri de executare împotriva companiilor care nu respectă promisiunile și că va evalua practicile altor companii aeriene care operează pe piața unică pentru a asigura concurența loială.