Daniel Băluță, Ciprian Ciucu și Cătălin Drulă sunt primii candidați anunțați oficial la alegerile pentru Primăria București, toți trei provenind din partide aflate în actuala coaliție de guvernare. Conform datelor procesate și analizate de NewsVibe, platformă de monitorizare media cu suport AI, cei trei pretendenți la funcția de Primar General au beneficiat în ultima lună de un volum de mediatizare relativ similar în cele mai relevante surse digitale. Despre candidatul USR se publică cel mai mult conținut online cu încărcătură emoțională, în timp ce în cazul reprezentantului PSD conținutul pozitiv e mai amplu decât cel negativ, raport invers față de situația candidatului PNL.
RITMUL ȘI VOLUMUL APARIȚIILOR. Acordul la care s-a ajuns în coaliție, după săptămâni de dispute și tergiversări, generează un paradox: deși neînțelegerile dintre partenerii de guvernare pe tema alegerilor din Capitală au fost motivate de evitarea amplificării tensiunilor, campania electorală va aduce în prim-plan chiar o confruntare directă între reprezentanții PSD, PNL și USR – cei trei fiind, în prezent, cotați cu cele mai mari șanse în sondajele de opinie.
După cum se poate observa din graficul comparativ al evoluției vizibilității celor trei în ultima lună, maxima expunere pentru candidații PSD, PNL și USR la alegerile pentru Primăria Municipiului București a coincis cu momentul în care candidaturile lor au devenit certe, nu neapărat cu votul formal de validare. Doar în cazul lui Cătălin Drulă, vârful de mențiuni a fost determinat de desemnarea sa oficială drept candidat al USR la funcția de primar al Capitalei.

Grafic NewsVibe. Evoluția la nivelul numărului de mențiuni despre Cătălin Drulă, Ciprian Ciucu și Daniel Băluță, în ultima lună
Nivelul de vizibilitate în spațiul digital a celor trei candidați a fost relativ similar. Deși Ciprian Ciucu înregistrează un ușor avantaj ca număr de mențiuni, acesta nu se detașează clar în fruntea clasamentului, Daniel Băluță și Cătălin Drulă aflându-se la rândul lor la niveluri foarte apropiate de vizibilitate.

Grafic NewsVibe. Topul mențiunilor despre primii trei candidați anunțați pentru Primăria Capitalei, în ultima lună
VIZIBILITATE ȘI IMPACT COMPARATIVE. Motorul de analiză concurențială creat de NewsVibe evaluează forța actorilor politici de a penetra spațiul online, raportat direct la competitorii lor.
Atât ponderea numărului de mențiuni din total, cât și ponderea impactului estimat al acestora confirmă echilibrul dintre cei trei candidați în ceea ce privește prezența lor în sursele online relevante.
Acest tip de mediatizare echilibrată reprezintă totodată un indiciu indirect al faptului că, în numeroase ocazii, sursele online au discutat simultan despre cele trei nume. Chiar dacă, în săptămânile anterioare, doar Cătălin Drulă își exprimase ferm intenția de a candida la funcția de Primar General, au existat constant semnale și speculații privind o posibilă intrare în cursă și a lui Ciprian Ciucu sau Daniel Băluță.

Grafice NewsVibe. Ponderea numărului de mențiuni (stânga), respectiv impactului mențiunilor (dreapta) despre fiecare dintre cei trei candidați, din totalul cumulat de mențiuni despre toți
TONUL CONVERSAȚIEI ONLINE. Platforma NewsVibe a creat un sistem avansat de analiză automată a sentimentului, care utilizează algoritmi AI special antrenați și instrumente LLM pentru a detecta nuanțele de ton – favorabil, nefavorabil sau neutru – în contextul conversației online despre subiecte, persoane sau evenimente publice.
Deși majoritatea mențiunilor despre CIPRIAN CIUCU au apărut în contexte neutre de mediatizare, ponderea celor negative este semnificativ mai ridicată decât a celor pozitive (raport de peste 5 la 1 în favoarea tonului negativ). Această tendință spre o mediatizare predominant negativă nu este generată direct de tema alegerilor pentru Primăria Capitalei, ci mai degrabă de implicarea lui Ciprian Ciucu în schimburi de replici cu PSD, pe fondul atacurilor lansate de social-democrați la adresa premierului Ilie Bolojan.

Grafic NewsVibe. Evaluarea automată a tonului conversației online despre Ciprian Ciucu, în lună
În cazul lui DANIEL BĂLUȚĂ, există o dominație clară a contextelor de mediatizare echilibrată, fără tensiuni excesive, conținutul pozitiv depășindu-l considerabil pe cel negativ. Acesta a evitat în majoritatea aparițiilor publice să se raporteze la contracandidați și, în ciuda faptului că este unul dintre liderii de prim-plan ai PSD din prezent, nu s-a implicat în confruntările din coaliție pe teme de guvernare. Concomitent, nici Daniel Băluță nu a fost vizat direct de atacuri susținute din zona altor actori politici, astfel încât procentul de referiri neutre în discursul public despre acesta este foarte ridicat (88%).

Grafic NewsVibe. Evaluarea automată a tonului conversației online despre Daniel Băluță, în ultima lună
CĂTĂLIN DRULĂ este, în schimb, candidatul în cazul căruia contextele de mediatizare online neutre sunt cele mai puține, indicând o încărcătură emoțională ridicată a discuțiilor care menționează numele său. Peste 20% dintre mențiunile despre reprezentantul USR apar în contexte negative, tensionate sau conflictuale, într-un raport de peste 2:1 în defavoarea celor pozitive. Această tendință reflectă implicarea constantă a lui Cătălin Drulă – și, mai larg, a USR – în atacuri la adresa potențialilor contracandidați pentru funcția de Primar General al Capitalei. Procentul de relatări cu ton neutru este cel mai redus, doar 70%.

Grafic NewsVibe. Evaluarea automată a tonului conversației online despre Cătălin Drulă, în ultima lună