Principalii candidați la alegerile pentru Primăria Capitalei și-au depus oficial, în ultima săptămână, candidaturile. Totodată, asistăm la o intensificare a aparițiilor în media ale candidaților susținuți de partidele din coaliție, care au acordat multiple interviuri în ultimele zile, abordând atât probleme administrative, dar având și raportări la principalii contracandidați, inclusiv în registru acuzator.
VIZIBILITATE ONLINE: VOLUM ȘI IMPACT. Conform datelor analizate cu ajutorul NewsVibe, platformă de monitorizare media cu suport AI, evenimentele din ultimele zile au determinat o schimbare de ierarhie la nivelul vizibilității pentru cele patru nume. Dacă în intervalul precedent Anca Alexandrescu se afla pe prima poziție în topul mențiunilor în sursele online relevante, în prezent ea ocupă ultima poziție în același clasament. La vârful clasamentului se află acum Ciprian Ciucu, urmat de Daniel Băluță — doar cei doi candidați depășind pragul de 1000 de mențiuni.
Impactul estimat al mențiunilor indică o ierarhie similară, deși în acest top Daniel Băluță se află semnificativ mai aproape de Ciprian Ciucu. Doar mențiunile despre Ciprian Ciucu și Daniel Băluță depășesc pragul de 30 de milioane de vizualizări estimate (în concret, peste 34 de milioane de vizualizări).

Grafic NewsVibe. Reperele vizibilității online a principalilor candidați în cursa pentru PMB, în ultima săptămână: volum (număr de mențiuni], impact (vizualizări estimate), analiză de sentiment
TONUL CONVERSAȚIEI ONLINE. Candidații menționați cel mai frecvent în contexte negative/polarizante sunt Anca Alexandrescu și Cătălin Drulă, acesta din urmă fiind candidatul care stârnește cel mai intens nivel de emoție din perspectiva tonului utilizat în dezbaterile din mediul digital, o constantă și în săptămânile precedente. Acest lucru este determinat inclusiv de diferențele de abordare din campanie — candidații fără experiență efectivă în administrația locală înclină mai mult către atacarea adversarilor. Există însă și evenimente punctuale care influențează acest tip de mediatizare — precum confruntarea dintre Anca Alexandrescu și un parlamentar USR, în Piața Rahova, din Sectorul 5.
RITMUL COMPARATIV AL APARIȚIILOR. Momentul oficial al depunerii candidaturilor pentru alegerile de la București a generat cele mai importante vârfuri de mențiuni pentru cele patru nume incluse în top, situație vizibilă în special în cazurile Ciucu, Băluță și Drulă. Dintre candidații analizați, aceste trei nume au atras cele mai multe mențiuni în ziua depunerii candidaturilor, în raport cu volumul mențiunilor referitoare la principalii lor contracandidați.
Acest tip de creștere a vizibilității se înscrie în dinamica specifică perioadelor de campanie, în care evenimentele oficiale, cu potențial mediatic ridicat — precum depunerea candidaturilor — funcționează ca momente-cheie ce activează interesul presei și al publicului. În astfel de situații, toate sursele relevante preiau subiectul aproape simultan, generând o expunere accelerată, care însă se menține doar pe termen scurt, până la următorul moment cu miză ridicată.

Grafic NewsVibe. Evoluția la nivelul numărului de mențiuni despre principalii candidați în cursa pentru PMB, în ultima săptămână
ANALIZĂ CONCURENȚIALĂ. Evaluând comparativ ponderea volumului și impactului mențiunilor, motorul de analiză concurențială creat de NewsVibe evaluează forța actorilor politici de a penetra spațiul online, raportat direct la competitorii lor.
Atât numărul mențiunilor, cât și vizualizările estimate ale acestora cresc semnificativ față de situația din săptămâna precedentă. Se înregistrează aproximativ 2.500 de mențiuni în total despre cele patru nume, iar impactul prognozat al acestora este de peste două ori mai mare comparativ cu intervalul anterior.
Chiar dacă Ciprian Ciucu concentrează peste 30% din totalul mențiunilor, impactul acestora reprezintă 29% din impactul total estimat — un procent egal cu Daniel Băluță. Cel mai echilibrat raport între ponderea mențiunilor și ponderea impactului prognozat se înregistrează în cazul lui Cătălin Drulă, ceea ce indică o distribuție relativ proporțională între expunerea cantitativă și vizibilitatea mediatică generată de aparițiile sale.
Această diferență între volum și impact sugerează că nu toate mențiunile generează aceeași vizibilitate efectivă în rândul publicului. În timp ce Ciprian Ciucu domină cantitativ conversația, expunerea lui Daniel Băluță este mai eficientă din perspectiva vizibilității estimate, cu focus mai mare pe surse cu reach ridicat. Cu alte cuvinte, dincolo de cantitatea mențiunilor, contextul lor joacă un rol decisiv în modul în care candidații se impun în atenția publicului în această etapă a campaniei.

Grafice NewsVibe. Ponderea numărului de mențiuni (stânga), respectiv impactului mențiunilor (dreapta) despre fiecare dintre cei patru candidați, din totalul cumulat de mențiuni despre toți