Conform datelor extrase și analizate cu ajutorul NewsVibe, suntem într-un nou interval în care atât mențiunile despre partide, cât și impactul estimat al acestora se află în scădere față de săptămâna precedentă. Aceasta, în ciuda unei agende politice interne care rămâne dinamică.
Campania pentru alegerile din 7 decembrie – unde atenția celor mai relevante surse online se concentrează pe cursa pentru Primăria Capitalei – a început oficial. Pe acest fond, continuă să apară noi date de sondaje, care alimentează competiția dintre candidați, o competiție tot mai marcată de atacuri și replici. În paralel, partidele din coaliție au revenit asupra unor proiecte guvernamentale încă nelămurite, precum reforma administrației, sau au lansat în transparență decizională propuneri legislative asupra cărora s-a ajuns în cele din urmă la un acord – restricționarea cumulului pensie–salariu și regimul pensionării magistraților.
Temele politice interne au fost dublate de o intensificare a celor externe: evoluțiile din Ucraina au generat o atenție aparte în urma noilor propuneri de acord transmise de administrația de la Casa Albă și intrate în proces de revizuire/negociere.
Toate partidele din coaliția de guvernare au înregistrat, în ultima săptămână, scăderi notabile ale numărului de mențiuni: mențiunile despre PSD au scăzut cu peste 30%, cele despre PNL cu aproape 16%, cele despre USR cu aproape 24%, iar cele despre UDMR cu aproape 43%. Doar AUR a înregistrat o ușoară creștere a numărului de mențiuni, față de săptămâna anterioară.

GRAFIC NEWSVIBE. Top 5 partide după volumul de mențiuni în sursele relevante online și social media (surse validate de platforma NewsVibe), în ultima săptămână.
VIZIBILITATE ȘI IMPACT COMPARATIVE. Motorul de analiză concurențială creat de NewsVibe evaluează forța actorilor politici de a penetra spațiul online, raportat direct la competitorii lor.
Față de săptămâna trecută, numărul total de mențiuni despre partide a scăzut cu aproape 2.000, iar impactul estimat al acestora cu circa 50 de milioane. PSD, PNL, USR și UDMR rămân în continuare în prim-plan la nivel de vizibilitate, însumând peste 90% din numărul total al mențiunilor și peste 90% din impact.
Dacă în privința volumului de mențiuni ierarhia dintre PSD, PNL și USR este relativ clară, la nivelul impactului estimat PSD și PNL se află practic la egalitate, cu un avans foarte mic pentru partidul condus de Ilie Bolojan. Impactul mențiunilor despre UDMR – cel mai redus dintre toate partidele analizate – este de peste zece ori mai mic decât cel aferent mențiunilor despre PNL.

Grafice NewsVibe. Ponderea numărului de mențiuni (stânga), respectiv impactului mențiunilor (dreapta) despre fiecare dintre partide din totalul cumulat de mențiuni despre toate cinci
ANALIZĂ DE REȚEA. Instrumentul creat de NewsVibe – analiza semantică de rețea – utilizează metode avansate de inteligență artificială și machine learning pentru a construi hărți de interacțiuni care evidențiază: actorii centrali ai unei conversații, conexiunile dintre ei, grupurile (clusterele) de teme, concepte și influenceri (personalități și organizații) care s-au format în jurul unui eveniment, subiect sau al unei idei.

Grafic NewsVibe. Rețeaua semantică asociată conversației online despre principalele 5 partide parlamentare, în ultima săptămână
Ce ne arată analiza:
- O zonă a puterii – în care actorul principal este PSD, în jurul căruia gravitează entități și nume precum Ilie Bolojan, Sorin Grindeanu, CCR, Guvernul României, UDMR, Parlamentul României, dar și Nicușor Dan sau Ludovic Orban. Această zonă este influențată atât de conversațiile online despre politicile guvernamentale – inclusiv decizia CCR privind pensiile private –, cât și de decizia președintelui de a nu-l mai păstra în echipa de consilieri pe Ludovic Orban, subiect care a generat numeroase dezbateri privind posibilele motivații din spatele gestului prezidențial.
- Un alt segment consistent al comunicării online este axat exclusiv pe alegerile pentru Primăria Capitalei, unde în centrul discuțiilor se află USR și PNL, în conexiune strânsă cu nume de candidați precum Ciprian Ciucu, Daniel Băluță, Cătălin Drulă, precum și cu instituții asociate zonei administrative a Capitalei.
- Un al treilea segment distinct este influențat de discuțiile despre susținerea acordată de AUR pentru Anca Alexandrescu, în contextul alegerilor pentru Primăria Capitalei. Astfel, numele candidatei apare poziționat mai degrabă în proximitatea AUR decât în centrul conversației despre alegerile de la București – zonă cu care rămâne totuși conectată.
SENTIMENT. Platforma NewsVibe a creat un sistem avansat de analiză automată a sentimentului, care utilizează algoritmi AI special antrenați și instrumente LLM, pentru a detecta nuanțele de ton – favorabil, nefavorabil sau neutru – în contextul referirilor la entitățile relevante pentru o conversație online.

Grafic NewsVibe. Evaluarea automată a tonului conversației online despre principalele 5 partide parlamentare, în săptămână
Ce ne arată analiza:
- PSD (în special), PNL, USR și AUR sunt actorii care apar constant în contexte predominant negative în mediul online. Partidele sunt însoțite în mod recurent de numele unor lideri implicați în campaniile electorale, vizibili în discuții mai ales prin prisma confruntărilor, tensiunilor și competițiilor de moment.
- Pentru acești lideri, tonul mediatizării este mai degrabă mixt: pe lângă atacurile specifice campaniei sau tensiunile generate de calendarul electoral, există și numeroase elemente de promovare și auto-promovare, ceea ce aduce o echilibrare parțială în conversațiile online.
- Chiar și în aceste condiții, tonul dominant al discuțiilor despre partide rămâne puternic negativ. Mai mult, acest tip de ton se accentuează săptămână de săptămână, indiferent de variațiile înregistrate în volumul total al mențiunilor.