Parcurge rapid sumarul știrilor și vezi cum sunt tratate în diferite publicații!
109 știri noi în ultimele 24 de ore
10 octombrie 10:58

Election Focus: Reflectarea online a mesajelor-cheie din discursul prezidențiabilului Mircea Geoană

Adrian Rusu
main event image
Exclusiv
imagine generată cu ajutorul Dall-E

Angajamentul pentru România: schimbarea adevărată pentru un deceniu al renașterii naționale” este titlul programului prezidențial al candidatului independent Mircea Geoană, lansat recent în dezbatere publică. Cum s-a reflectat în mediul online această lansare, în contextul mai larg al precampaniei electorale? Cu ajutorul datelor procesate de NewsVibe, platformă de analiză în timp real a conversațiilor online, identificăm trenduri recente în dezbaterea online despre Geoană și avem posibilitatea de a compara impactul diverselor momente care l-au avut ca protagonist.

În ultima lună, au fost înregistrate peste 3800 de mențiuni ale numelui Mircea Geoană în surse online relevante, generând un volum total estimat de 86 de milioane de vizualizări. Lansarea programului prezidențial a beneficiat de o atenție mai degrabă redusă, momentul cu cea mai mare acumulare de referiri la candidatul independent fiind cel al atacului referitor la presupuse legături cu Rusia ale unui membru al echipei sale de susținători, cu peste 7 milioane de vizualizări estimate. Și aparițiile sale televizate din prima parte a lunii septembrie au generat mai multe mențiuni (și un reach estimat la 6,7 milioane) decât momentul lansării.

În ceea ce privește menționarea explicită a programului prezidențial, au fost înregistrate doar aproape 80 de mențiuni, cu un impact potențial de aproximativ 2,4 milioane de vizualizări. După cum se vede și din grafic, nu remarcăm o creștere de mențiuni sau vizibilitate cu ocazia acestei lansări.

Grafic NewsVibe. Evoluția la nivelul numărului de mențiuni despre Mircea Geoană, respectiv a impactului total al acestora, în ultima lună

Surse predominante

Topul surselor web care au făcut referiri explicite la programul prezidențial al lui Mircea Geoană este dominat de website-uri de știri precum stiripesurse.ro, G4Media sau ziare.com. Și câteva surse de presă locală au reflectat momentul, printre ele Ziua de Vest, News Pascani sau Jurnal de Arges. De asemenea, sunt prezente în top pagini de Facebook din zona organizației civice care îl susține pe Mircea Geoană – România Renaște Bihor, România Renaște UK sau România Renaște-Galați.

Grafic NewsVibe. Topul surselor online relevante care s-au referit la programul prezidențial al lui Mircea Geoană, în perioada 05-09 octombrie 2024 

Topul cuvintelor cheie menționate

În cadrul lansării programului prezidențial, Mircea Geoană a abordat câteva teme centrale, prezente și în articolele web și postările de Facebook care au făcut referire la acesta, dintre care se disting:

  • necesitatea unui nou model politic bazat pe meritocrație, depolitizarea sectorului public și promovarea performanței;
  • digitalizarea serviciilor publice;
  • cadastrarea țării;
  • predictibilitatea bugetară;
  • apelul la „renașterea națională”;
  • declararea educației și sănătății drept urgențe naționale.

Cel mai mult au fost evidențiați, în articole și postări Facebook care au menționat programul sau lansarea lui Mircea Geoană, termenii „angajamentul”, „NATO”, „România”, dar și „Marcel Ciolacu” sau „Diana Șoșoacă” – pe lângă cuvinte sau sintagme care fac trimitere la calitatea sa de candidat. Așadar, articolele și postările au conținut și referiri la funcția deținută la NATO până de curând, dar și la scena mai largă a competiției prezidențiale (marcată în ultimele zile de decizia CCR privind candidatura Dianei Șoșoacă).

Grafic NewsVibe. Top entități menționate în asociere cu programul prezidențial al lui Mircea Geoană, în perioada 05-09 octombrie 2024 

Emoji și Hashtag

Cele mai utilizate emoji în postările de Facebook în care se face referire la programul lui Mircea Geoană sunt de alertă, apreciere și mobilizare.

Grafic NewsVibe. Top emoji folosite pe Facebook în conversațiile despre programul prezidențial al lui Mircea Geoană, în perioada 05-09 octombrie 2024 

Cele mai utilizate hashtaguri fac referire la numele candidatului: #mirceageoană, #mirceageoanapresedinte; la formule și elemente de program: #generatiaviitorului; la momentul electoral: #presedinte, #candidaturi, #alegeriprezidentiale; dar și la susținători, organizații și personalități publice: precum #romaniarenaste, dar #politeanu – referire la primarul ales al Ploieştiului, Mihai Poliţeanu, participant la eveniment.

Grafic NewsVibe. Top hashtags folosite pe Facebook în conversațiile despre programul prezidențial al lui Mircea Geoană, în perioada 05-09 octombrie 2024 

Surse locale

Sursele web locale cele mai relevante care au scris despre lansarea programului prezidențial al lui Mircea Geoană provin mai ales din județe din Vestul țării, precum Timiș, Bihor sau Cluj; din Argeș sau Dâmbovița; dar și din Estul României – Iași și Galați.

Grafic NewsVibe. Surse locale relevante care au menționat programul prezidențial al lui Mircea Geoană, în perioada 05-09 octombrie 2024 

Lansarea programului prezidențial al lui Mircea Geoană a fost reflectată în diverse surse online, incluzând atât site-uri de știri, cât și pagini de Facebook ale susținătorilor, dar numărul de mențiuni nu a fost unul considerabil, momentul fiind eclipsat de atacul anterior la adresa candidatului.

Temele principale ale programului, precum meritocrația și digitalizarea, au fost subiecte reflectate în articolele și postările care au abordat acest eveniment în contextul politic actual.

*****Sinteză realizată cu ajutorul unui flux de monitorizare asigurat de NewsVibe Romania. Analiza, datele și imaginile prezentate au fost îmbunătățite cu ajutorul unor instrumente de Machine Learning și Artificial Intelligence. 
app preview
Feed personalizat de știri, căutare cu Inteligență Artificială și notificări într-o experiență mai interactivă.