E-Politics by NewsVibe. Topul eurodeputaților români activi online, în ultima lună
Luna august a fost marcată de o scădere a ritmului de comunicare a europarlamentarilor români, aceștia intensificându-și prezența online mai ales pe finalul ultimei luni de vară și la început de septembrie, indică datele procesate și analizate de platforma de media intelligence NewsVibe. Un eveniment de politică internă – Congresul PSD – a fost momentul când aceștia au comunicat colectiv cu cea mai mare intensitate, înregistrându-se inclusiv atacuri dinspre europarlamentarii PNL la adresa partenerilor de coaliție.
În total, eurodeputații români au publicat 777 de postări pe canalele proprii de Facebook în intervalul analizat, mai puțin comparativ cu luna precedentă. La capitolul intensitate a comunicării, conduce Diana Șoșoacă, așa cum a rezultat și din precedentele analize pe baza datelor NewsVibe. Președinta partidului SOS domină în continuare clasamentul după volumul comunicării pe Facebook, dar trebuie remarcat că numărul de mesaje s-a redus considerabil comparativ cu intervalul anterior analizat (de la 233 la 160). Ca și anterior, eurodeputata este urmată de doi politicieni de la AUR – Gheorghe Piperea și Claudiu Târziu, dar pe locul 4 regăsim un nume nou – Adrian Axinia (tot un reprezentant al acestui partid).
Grafic NewsVibe. Cei mai prolifici eurodeputați români, după numărul de postări pe canalele proprii de Facebook în ultima lună
Clasamentul după impact – respectiv publicul potențial la care au ajuns aceste postări, estimat printr-un algoritm de calcul NewsVibe – continuă să fie condus de Luis Lazarus, urmat de Gabriela Firea, Diana Șoșoacă și Cristian Terheș.
Grafic NewsVibe. Cei mai populari eurodeputați români, după impactul estimat al paginilor proprii de Facebook în ultima lună
Momentul cu cel mai mare volum de comunicare înregistrat este 24 august, când a avut loc Congresul PSD și a fost oficializată candidatura lui Marcel Ciolacu la președinția României. Momentul a fost unul tensionat în relația PNL-PSD, în special europarlamentarul Rareș Bogdan postând și preluând multiple mesaje critice la adresa social-democraților.
Un alt moment de amplificare în comunicarea eurodeputaților a fost începutul lunii septembrie, când protagoniștii au fost mai ales reprezentanții partidelor populist-suveraniste, Diana Șoșoacă și Cristian Terheș.
Grafic NewsVibe. Evoluția volumului de postări Facebook ale europarlamentarilor români în ultima lună, precum și a impactului estimat al acestora.
Trendul de accelerație al comunicării colective a eurodeputaților indică o intensificare clară către finalul lunii august și începutul lui septembrie, după un interval mai lung dominat de un ritm mai puțin susținut.
Grafic NewsVibe. Tendințe săptămânale ale comunicării pe Facebook în cazul eurodeputaților români.
Teme centrale în comunicare. Termenii utilizați frecvent în comunicarea pe Facebook a eurodeputaților fac trimitere mai ales la elemente definitorii pentru funcția acestora (România, Europa, Parlamentul European), dar este destul de evidentă și componenta de politică internă (Guvernul, Spitalul Sf. Pantelimon). Dintre liderii politici, sunt menționați Marcel Ciolacu, George Simion, Nicolae Ciucă, precum și Diana Șoșoacă (din nou, singurul europarlamentar al cărui nume ajunge și în topul entităților). PNL este de asemenea menționat frecvent, singurul partid în această situație. Dimensiunea de politică externă este reprezentată de referiri multiple la Republica Moldova, SUA, Ucraina, și secundar la Marea Britanie, Franța, Polonia și Bulgaria.
Grafic NewsVibe. Cuvintele cheie folosite cel mai frecvent în comunicarea pe Facebook a europarlamentarilor români în ultima lună
În ce privește domeniile despre care eurodeputații au comunicat în trend accelerat recent, se remarcă în special Cultură & media, precum și Dezvoltare rurală și Agricultură, pe fondul mesajelor repetate referitoare la secetă sau subvenții.
Grafic NewsVibe. Teme despre care au postat cel mai mult eurodeputații români în ultima lună.
Notă. Au fost incluși în analiză 32 de eurodeputați români care au pagini de Facebook active și publice.