E-Politics. Topul eurodeputaților români activi online, în ultima lună
Prima săptămână din noua legislatură a Parlamentului European a fost și perioada în care eurodeputații români au comunicat cu o intensitate sporită, dar momentele de vârf ca volum de comunicare pe Facebook corespund cu incidentele generate de Diana Șoșoacă în plenul forului european, indică datele procesate de platforma de media intelligence NewsVibe.
Eurodeputații români au produs un volum total de aproape o mie de postări în ultima lună, aproximativ un sfert dintre acestea aparținându-i eurodeputatei SOS Diana Șoșoacă, liderul incontestabil la capitolul intensitate a comunicării, așa cum s-a întâmplat și în luna anterioară. Aceasta este urmată în top de Gheorghe Piperea (cu mai puțin de jumătate din volumul de comunicare realizat de Șoșoacă), acesta păstrându-și locul secund în clasament, și Claudiu Târziu (în creștere față de luna precedentă).
Grafic NewsVibe. Cei mai prolifici eurodeputați români, după numărul de postări pe Facebook în ultima lună
Clasamentul după impact – adică publicul potențial la care au ajuns aceste postări, estimat printr-un algoritm de calcul NewsVibe – este în continuare dominat de Luis Lazarus, urmat de Gabriela Firea, Diana Șoșoacă și Cristian Terheș.
Grafic NewsVibe. Cei mai populari eurodeputați români, după impactul estimat al paginilor Facebook în ultima lună
Momentul cu cel mai mare volum de comunicare înregistrat este 18 iulie, zi în care a avut loc scrutinul pentru realegerea Ursulei von der Leyen la șefia Comisiei Europene, dar care a fost dominată de comunicarea despre controversa generată de eurodeputata Diana Șoșoacă, aceasta fiind escortată afară din sala de ședințe de forțele de ordine. Acțiunile și mesajele sale au fost redate în detaliu pe propria pagină de Facebook, dar și numeroși alți eurodeputați au comentat acest incident.
Un al doilea moment de amplificare a comunicării eurodeputaților îl precede cronologic pe primul; e vorba de 16 iulie – debutul primei sesiuni plenare a Parlamentului European și prima zi din noul mandat, când majoritatea membrilor români au relatat despre activități și proiecte, iar Diana Șoșoacă a comunicat în mod repetat despre primul său live din plen.
Grafic NewsVibe. Evoluția volumului de postări Facebook ale europarlamentarilor români în ultima lună, precum și a impactului estimat al acestora.
Vizibilitatea majoră din acea primă săptămână de activitate este evidențiată și de trendul de accelerație al comunicării colective a eurodeputaților, care înregistrează o creștere evidentă în jurul intervalului de 16-18 iulie și scăderi evidente de ritm în restul săptămânilor analizate.
Grafic NewsVibe. Tendințe săptămânale ale comunicării pe Facebook în cazul eurodeputaților români.
Teme centrale în comunicare. Printre termenii cel mai frecvent folosiți în postările eurodeputaților români se remarcă cei instituționali sau direct asociați cu activitatea lor (“Parlamentul European”, “Strasbourg”), cu formațiunile politice pe care aceștia le reprezintă (se remarcă “UDMR” și “Partidul Popular European”), precum și cu activități extra-politice despre care aceștia au comunicat – în special Jocurile Olimpice și decesul lui Nicu Covaci. “Diana Șoșoacă” se remarcă și în postura de entitate amintită frecvent în cadrul comunicării, fapt datorat atât preluării de relatări externe despre acțiunile sale pe propria pagină de Facebook, dar și comentariilor celorlalți colegi despre activitatea acesteia.
Grafic NewsVibe. Cuvintele cheie folosite cel mai frecvent în comunicarea pe Facebook a europarlamentarilor români în ultima lună
În ce privește domeniile despre care eurodeputații au comunicat mai frecvent în perioada analizată, se remarcă Europa, Politică internă, Război & conflicte militare și Politică globală, dar și o tendință în creștere de a discuta despre Economie.
Grafic NewsVibe. Domenii despre care au postat cel mai mult eurodeputații români în ultima lună.
Notă. Au fost incluși în analiză 32 de eurodeputați români care au pagini de Facebook active și publice.