Parcurge rapid sumarul știrilor și vezi cum sunt tratate în diferite publicații!
57 știri noi în ultimele 24 de ore
joi 09:32

Digital Duel by NewsVibe. TOP 5 partide în spațiul online românesc, în ultima săptămână

Adrian Rusu
main event image
Exclusiv
Imagine generată cu ajutorul Dall-E

Prima săptămână a campaniei electorale pentru alegerile prezidențiale nu a adus modificări importante în ceea ce privește vizibilitatea partidelor, în calitate de actori politici care susțin candidați sau sunt implicați în dezbaterea publică. De fapt, și în ultimele zile, campania a avut un ritm mai degrabă monoton, marcat în continuare de dueluri la distanță între candidați.

De asemenea, teme precum tarifele anunțate de SUA, trimiterea unor emisari din partea Guvernului pentru a discuta cu administrația Trump sau ultimele evoluții legate de războiul din Ucraina nu au contribuit la modificarea substanțială a cifrelor.

Acest tablou a fost schimbat însă brusc de anunțul conducerii USR privind retragerea sprijinului politic pentru Elena Lasconi, în calitate de candidat la președinție, și redirecționarea acestuia către Nicușor Dan. Momentul a generat dezbateri semnificative în spațiul public și mediatic, în general, precum și în spațiul online – pe care îl analizăm aici, în particular.

Astfel, conform datelor analizate cu NewsVibe, platformă de media intelligence cu suport AI, față de săptămâna anterioară, singurul partid care a înregistrat o creștere – cu aproximativ 20% – a numărului de mențiuni în sursele online cele mai relevante este USR. Pentru toți ceilalți actori politici incluși în analiză, numărul de mențiuni online a scăzut față de săptămâna precedentă.

Top 5 partide după vizibilitatea online

  1. Partidul Social Democrat – 1.665 de mențiuni
  2. Uniunea Salvați România – 1.522 de mențiuni
  3. Partidul Național Liberal – 1.350 de mențiuni
  4. Alianța pentru Unirea Românilor – 606 de mențiuni
  5. SOS România – 213 de mențiuni

Notă – au fost reținute în top doar mențiunile din sursele relevante online și social media (surse validate de platforma NewsVibe)

VOLUM DE MENȚIUNI. Din perspectiva evoluției comparative a volumului de mențiuni, se remarcă un vârf de creștere bruscă și intensă în cazul USR, în ultima zi a intervalului monitorizat, ca urmare a deciziei conducerii partidului de a retrage sprijinul candidatului la alegerile prezidențiale. Această creștere a survenit după ce, în mod constant, USR a generat în zilele anterioare semnificativ mai puține mențiuni decât PSD sau PNL și, în anumite momente, chiar decât AUR.

Ritmul mențiunilor este mai constant în cazul PSD și PNL, fiind influențat în principal de evenimentele din campania electorală: mesajele candidatului susținut de coaliție sau ale liderilor liberali și social-democrați, precum și de prezențele acestora în teritoriu.

AUR și SOS România au înregistrat, în ultimele zile, mai degrabă o plafonare a numărului de mențiuni.

Grafic NewsVibe. Comparație între numărul de mențiuni generate în surse de presă online și Facebook  relevante, de către primele 5 partide, la nivelul ultimei săptămâni 

VIZIBILITATE COMPARATIVĂ. Motorul de analiză concurențială creat de NewsVibe evaluează forța actorilor politici de a penetra spațiul online, raportat direct la competitorii lor.

Și în această săptămână, se observă un decalaj între volumul și impactul prognozat al mențiunilor pentru PSD și PNL: deși cele două partide cumulează un număr semnificativ de apariții online, cota de reach estimat a acestor mențiuni este relativ mai scăzută. Un fenomen similar este vizibil, în această perioadă, și în cazul USR. Astfel, deși USR generează 28% din totalul mențiunilor monitorizate, impactul estimat al acestora este de doar 26%.

La polul opus se află AUR, unde, în ciuda unei ponderi mai reduse a mențiunilor – 11% din total, impactul estimat al acestora este de 16%, semnificând publicarea mențiunilor de către surse cu public numeros.

Grafice NewsVibe. Ponderea numărului de mențiuni (stânga), respectiv impactului mențiunilor (dreapta) despre fiecare dintre partide din totalul cumulat de mențiuni despre toate cinci

IMPACT. La nivelul impactului – definit ca estimarea publicului total atins prin mențiunile despre actorii politici analizați – se remarcă, din nou, un vârf de creștere în cazul USR, generat de retragerea sprijinului politic pentru Elena Lasconi de către conducerea partidului.

În același timp, apar și alte vârfuri notabile de impact, precum cel înregistrat de SOS România în data de 7 aprilie, pe fondul discuțiilor legate de evoluția procesului de divorț al Dianei Șoșoacă, sau cel corespunzător PSD și PNL, tot în 7 aprilie, în contextul depunerii proiectului de lege privind pensionarea magistraților.

De asemenea, se observă o creștere a impactului mențiunilor despre AUR după data de 4 aprilie, urmată de o menținere a acestuia la un nivel constant.

Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul impactului generat în surse de presă online și Facebook relevante de mențiunile despre primele 5 partide, la nivelul ultimei săptămâni 

TRENDURI DE ACCELERAȚIE. Previzibil, cele mai semnificative salturi ale vizibilității online, se remarcă în privința USR. Decizia conducerii USR de a retrage sprijinul politic pentru candidatura Elenei Lasconi la președinție, la pachet cu anunțul de sprijin pentru Nicușor Dan a dus la o creștere semnificativă a numărului de mențiuni despre acest partid, comparativ cu ziua anterioară. Există creșteri și pentru SOS România, dar ele se explică în continuare mai ales prin pragul în general redus de mențiuni despre această formațiune, care determină supraestimarea momentelor punctuale de prezență repetată în conținutul online.

Grafic NewsVibe. Momente de creștere sau scădere accelerată a volumului mențiunilor despre primele 5 partide, la nivelul ultimei săptămâni, în surse de presă online și Facebook relevante.  

*****Sinteză realizată cu ajutorul unui flux de monitorizare asigurat de NewsVibe Romania. Analiza, datele și imaginile prezentate au fost îmbunătățite cu ajutorul unor instrumente de Machine Learning și Artificial Intelligence. 
app preview
Feed personalizat de știri, căutare cu Inteligență Artificială și notificări într-o experiență mai interactivă.