NEWS FOCUS: Conversația online despre austeritate. Impact, ton, cuvinte-cheie

Ultima lună a fost marcată de intense dezbateri în spațiul public și mediatic despre măsurile care ar putea fi luate pentru reducerea deficitului bugetar. Numitorul comun al tuturor acestor discuții a fost acela că România se află într-o situație dificilă și că vor fi necesare decizii nepopulare. După instalarea noului Guvern condus de Ilie Bolojan, a fost anunțat și primul plan de măsuri concrete, iar ieri, noul Executiv și-a angajat răspunderea în Parlament pentru acestea.
În analiza de față, ne propunem să evidențiem modul în care conceptul de austeritate a fost asociat conversației online despre măsurile de reducere a deficitului. Cu alte cuvinte, ne interesează dacă acest concept a fost central sau marginal în dezbatere.
Austeritatea este un concept economic și politic care se referă la un set de politici prin care un guvern reduce cheltuielile publice, crește taxele sau aplică alte măsuri restrictive pentru a diminua deficitul bugetar și datoria publică. Scopul austerității este stabilizarea finanțelor statului și recâștigarea încrederii piețelor și a creditorilor. Totuși, aceste măsuri pot avea efecte negative asupra economiei pe termen scurt, precum reducerea consumului, creșterea șomajului și diminuarea serviciilor publice. În general, austeritatea este aplicată în contexte de criză economică sau atunci când datoria publică atinge niveluri considerate nesustenabile.
Conform datelor agregate și analizate cu NewsVibe, platformă de media intelligence cu suport AI, austeritatea a fost unul dintre conceptele centrale folosite în spațiul online pentru a defini politicile de reducere a deficitului, mai ales după anunțarea acestora. Vorbim despre aproape 4.000 de mențiuni ale conceptului, care au generat circa 67 de milioane de vizualizări estimate.
Grafic NewsVibe. Evoluția la nivelul numărului de mențiuni despre austeritate, respectiv a impactului total al acestora, în ultima lună
Surse predominante
Topul surselor care au folosit cel mai des acest concept este dominat de site-uri generaliste și de știri, precum și de pagini de Facebook asociate acestor surse online. Dintre acestea, se remarcă site-urile Adevărul, EVZ.ro, Ziare.com și România, precum și paginile de Facebook stiripesurse.ro, Sinteza Zilei Oficial și Știri Antena 3 CNN.
Se remarcă absența surselor economice din acest top. Aceasta nu înseamnă că mențiunile lipsesc complet din astfel de surse, ci indică faptul că presa generalistă a mediatizat mult mai intens conceptul de austeritate în contextul discuțiilor despre măsurile de reducere a deficitului.
Grafic NewsVibe. Topul surselor web relevante care s-au referit la austeritate, în ultima lună
Topul cuvintelor cheie menționate
Entitățile care au fost cel mai frecvent menționate în contextul referirilor la conceptul de austeritate în articole din sursele web și postări de Facebook sunt România, Ilie Bolojan, Guvernul, Parlament, Guvernul Bolojan, Nicusor Dan, PSD, AUR, PNL, USR.
Asocierile sunt, așadar, cu cei prezentați în conversațiile online ca fiind decidenți în ceea ce privește măsurile de reducere a deficitului — unde se disting premierul Bolojan și Guvernul pe care îl conduce, alături de președintele Nicusor Dan — și principala voce a opoziției, reprezentată de AUR.
Doar secundar se văd asocieri cu sindicatele — confederații și liderii de confederații sindicale.
Grafic NewsVibe. Top entități menționate în contextul mențiunilor despre austeritate, în ultima lună
Evaluarea tonului comunicării
Platforma NewsVibe a creat un sistem avansat de analiză a sentimentului, care utilizează inteligența artificială, algoritmi special antrenați și modele de limbaj de tip LLM, pentru a detecta nuanțele de ton – favorabil, nefavorabil sau neutru – în contextul referirilor la entitățile relevante pentru o conversație online.
Grafic NewsVibe. Evaluarea automată a tonului conversației online despre austeritate, în ultima lună
Discuția despre măsurile de reducere a deficitului, atunci când acestea sunt definite ca austeritate, este puternic polarizată și cu o pronunțată tentă negativă. Acest lucru este caracteristic unui context cu numeroase dispute în spațiul public, cu atacuri și critici referitoare la măsurile decise de Guvern, dar și cu diverse forme de proteste.
Sunt foarte rare ocaziile când contextul conversației online despre un subiect este atât de negativ, precum în cazul de față – doar 50% din mențiuni sunt clasificate ca fiind neutre, și 49% sunt clasificate drept negative. Aceste date indică un ton foarte intens al dezbaterii în spațiul surselor online cele mai relevante din România.
Emoji și hashtags
Cele mai utilizate emoji în postările de Facebook în care a fost folosit conceptul de austeritate în relație cu măsurile de reducere a deficitului simbolizează stare de alertă, economie, bani, breaking news sau proteste.
Grafic NewsVibe. Top emoji folosite pe Facebook în conversațiile despre austeritate, în ultima lună
Cele mai frecvent folosite hashtag-uri în postările de pe rețelele sociale în care a fost folosit conceptul de austeritate în relație cu măsurile de reducere a deficitului sunt #guvern, #romania, #bolojan, #economie, #iliebolojan.
De asemenea, se văd, secundar, și hashtag-uri care indică existența unor postări de proteste împotriva măsurilor guvernamentale — #farauasteritate, #stopausteritatii — sau asociate cu organizații sindicale — #bloculnationalsindical.
Grafic NewsVibe. Top hashtags folosite pe Facebook în conversațiile despre austeritate, în ultima lună
Conceptul de austeritate a devenit un reper central în conversațiile online despre măsurile de reducere a deficitului, generând un val de reacții negative și o intensitate ridicată a dezbaterii publice. Analiza arată clar cât de puternic este impactul emoțional al subiectului și cât de sensibil este contextul în comunicarea publică.