SPORT. Dincolo de trofee: Care sunt echipele de fotbal care cuceresc interesul românilor?

Un sondaj INSCOP publicat zilele trecute atrăgea atenția asupra faptului că, dintre echipele de fotbal care joacă în acest moment în prima ligă din România, FCSB este echipa preferată de peste o treime din români (33,4%). La mare distanță urmează, cu procente relativ apropiate între ele, Dinamo (6,4%) si Rapid (4,9%). Primele cinci locuri ale acestui clasament de popularitate sunt completate de CS Universitatea Craiova (4%), respectiv CFR Cluj (3,1%).
Sursa graficului: inscop.ro
Cum se coroborează aceste descoperiri dintr-o cercetare sociologică, bazată pe auto-raportarea preferințelor, cu interesul pentru aceste echipe dovedit efectiv de publicul românesc? Cu alte cuvinte, cât de asemănătoare sunt declarațiile și comportamentul efectiv al suporterilor de fotbal?
Apelăm pentru a verifica această compatibilitate la Google Trends, un instrument valoros pentru a evalua interesul online al utilizatorilor pentru diverse subiecte, care permite analiza volumului de căutare și a locației geografice, dar și compararea volumului de căutare pentru mai multe subiecte simultan.
Astfel, testând cu ajutorul Google Trends interesul publicului românesc de a căuta informații online depre cluburile de fotbal evaluate în acest sondaj, constatăm că, la o analiză atentă a tendințelor înregistrate în ultimele 12 luni, din perspectiva mediilor volumelor de căutări, ierarhia primelor trei echipe este similară cu cea identificată prin cercetarea sociologică.
Grafic realizat cu ajutorul Google Trends
Analiza regională indică un interes crescut al publicului din regiunea Moldovei pentru FCSB, cu intensitate mai mare a căutărilor în județe precum Bacău, Iași ori Vaslui, iar printre termenii asociați în căutări cu FCSB se numără “Steaua”, “Rapid” sau “Farul”.
Pentru Dinamo, interesul publicului manifestat prin căutări online pare a fi mai pronunțat în județe precum Vrancea, Teleorman sau Alba, iar printre sintagmele asociate în căutare se află si “Dinamo FCSB”.
În fine, Rapid generează interess sporit în București, Ilfov, dar și Covasna, iar printre termenii asociați regăsim “FCSB” sau “Rapid FCSB”.
În privința sportului favorit, același sondaj INSCOP indică fotbalul ca primă opțiune, selectată de 29.6% dintre români, la mare distanță de restul variantelor precum de handbal (7.5%), tenis (6.4%), gimnastică (4,7%) și înot (4,2%).
Prima preferință, fotbalul, rămâne aceeași și dacă analizăm clasamentul căutărilor online, dar ierarhia celorlalte sporturi se schimbă ușor, cu tenisul preferat ca opțiune secundă, urmat de handbal, inot și gimnastică.
Grafic realizat cu ajutorul Google Trends
Se remarcă faptul că sporturile care ocupă locuri mai sus în clasamentul online comparativ cu clasamentul derivat din cercetarea sociologică – tenisul și înotul – sunt și cele care s-au aflat mai frecvent în prim-planul mediatic al ultimelor 12 luni, inclusiv prin teme ce nu au avut legătură directă cu competițiile sportive propriu-zise, precum cazul Simonei Halep. Acest fapt poate explica un plus pentru aceste subiecte din perspectiva interesului de căutare pe Google.
În cazul tenisului, o explicație suplimentară poate fi și numărul mai mare de competiții mediatizate care focalizează frecvent atenția publicului, fapt confirmat inclusiv de analiza termenilor asociați în căutare – printre aceștia regăsim nume de turnee precum Australian Open, Cluj 2024, Abu Dhabi sau Linz.
Analizând astfel prin două instrumente diferite interesul românilor pentru sport, constatăm o corelație clară între preferințele declarate ale românilor pentru echipele de fotbal și interesul manifestat online prin căutări. În sondaj, FCSB se distinge ca fiind echipa favorită, urmată de Dinamo și Rapid, ceea ce corespunde cu volumul de căutări Google, iar interesul regional variat subliniază diversitatea suporterilor. În plus, fotbalul rămâne sportul preferat, iar interesul pentru tenis și înot este mai mare online decât cel reflectat în cercetarea sociologică, posibil datorită atenției mediatice sporite acordate acestor sporturi – ierarhia din sondaj se realizează însă pe baza unor diferențe procentuale foarte mici între sporturile secundare.