Snapshot. Topul subiectelor de Crăciun în spațiul online din România
În ultima lună, sărbătoarea Crăciunului a ocupat un loc central în peisajul media online din România, evidențiindu-se printr-o diversitate de subiecte care reflectă atât tradițiile, cât și influențele moderne. Presa națională și locală a adus în prim-plan teme precum târgurile de Crăciun din orașe ca Sibiu, Cluj sau Brașov, evenimente culturale de anvergură și activități sociale legate de această sărbătoare. În acest context, Crăciunul capătă o dimensiune multiplă – o combinație între simboluri tradiționale, cum ar fi bradul și târgurile, și noi tendințe inspirate din lifestyle-ul modern și influențele digitale.
Analiza realizată cu ajutorul NewsVibe, un instrument avansat de social listening bazat pe AI, oferă o perspectivă detaliată asupra tendințelor și subiectelor care au captat atenția publicului, de la evenimentele caritabile din orașele mari până la modurile în care sărbătoarea este reprezentată vizual și emoțional în spațiul digital. Analiza de impact efectuată cu ajutorul NewsVibe relevă 18.853 de mențiuni despre Crăciun în ultima lună, în sursele online relevante din România. Cu un volum estimat de aproximativ 210 milioane de vizualizări în aceeași perioadă, se observă cum interesul pentru Crăciun crește considerabil pe măsură ce ne apropiem de data sărbătorii. Plaja temelor abordate a fost una largă, existând o multitudine de articole despre subiecte mondene și de lifestyle, evenimente punctuale, situații meteo sau cultură și media.
Un moment cu acumulare mare de referiri la Crăciun a fost 18 decembrie, printre subiectele cu cea mai mare vizibilitate în spațiul media fiind cele din zona mondenă și culturală, precum decorațiunile din casa Andreei Raicu sau concertul de Crăciun de la Teatrul de Revistă Constantin Tănase, unde Dida Drăgan și-a făcut apariția pe scenă.
Pe 12-13 decembrie, este vizibil un subiect din sfera politică, după mai multe schimburi de replici, implicându-l și pe Viktor Orban, pe tema propunerii unui armistițiu de Crăciun în Ucraina.
Cu o săptămână înainte, pe 5 decembrie, Târgul de Crăciun din Sibiu a atras atenția, alături de cele din Brașov și Cluj. Există în continuare interes pentru personalitățile publice – a fost notabilă prezența lui Florin Piersic la târgul din Cluj, vizita lui Dorian Popa în New York pe perioada Crăciunului, dar și modul în care Smiley și Gina Pistol și-au pregătit casa și bradul.
Alte subiecte abordate pe întreaga perioadă se referă la popularitatea anumitor rețete de Crăciun, dar și prognoza meteo și destinațiile montane de care românii au fost cel mai interesați. Punctual, au fost și relatări despre scumpirile produselor prezente pe masa de Crăciun, în special cozonacii, care au ajuns să se vândă chiar și cu 190 de lei.
Grafic NewsVibe: Evoluția volumului și impactului mențiunilor despre Crăciun în ultima lună
Cele mai active surse care au abordat tema Crăciunului fac parte din categoria website-urilor de impact ridicat – Romania TV, EVZ.ro, Libertatea, Adevărul, Gândul, dar se remarcă și publicația locală BZI.ro. Presa locală este reprezentată și de TurdaNews, atât prin pagina de Facebook, cât și site-ul web, dar și de pagina Sibiul in Imagini, prezentând diverse acțiuni de caritate sau evenimente culturale și concerte. Click.ro completează tabloul surselor din zona de cancan și entertainment.
Grafic NewsVibe: Topul surselor online relevante care au menționat cel mai frecvent subiectul în ultima lună.
Entitățile cele mai vizibile din cadrul acestei perioade îl au în centru pe Moș Crăciun și România, alături de referiri la copii, elevi și părinți. Observăm și o prezență accentuată a orașelor – Satu Mare, Sibiu, Constanța, Craiova, Oradea și Brașov -, mențiunile fiind legate atât de târgurile de Crăciun, decorațiunile și luminile din orașe, cât și de alte evenimente și activități, cum ar fi autobuzul lui Moș Crăciun sau Cupa de fotbal Moș Crăciun.
Grafic NewsVibe: Topul cuvintelor cheie incluse în postările și articolele despre Crăciun în ultima lună.
Emoji-urile cel mai des utilizate fac trimitere directă la sărbătoarea Crăciunului – cadouri, Moș Crăciun, zăpadă și bradul de Crăciun. Emoij-ul “FREE” și microfonul au legătură cu multitudinea de concerte și târguri de Crăciun din orașele țării. Emoțiile predominante sunt aprecierea și entuziasmul.
Grafic NewsVibe. Top emojis incluse în postările despre Crăciun în surse online relevante în ultima lună.
Harta surselor locale arată cum Clujul și Sibiul sunt județele în care Crăciunul este cel mai popular printre sursele online, urmate de Satu Mare, Constanța, București și Brașov. În mare parte, activitatea este mai intensă în vestul țării, în timp ce în est subiectul Crăciunului nu este la fel de des abordat.