SnapShot. TikTok – din nou în centrul dezbaterilor online. Tendințe și impact

TikTok continuă să fie un punct de referință în conversațiile online și în presa românească, generând dezbateri intense și atrăgând atenția asupra influenței platformei atât sfera socială, cât și în cea politică. Analiza realizată cu ajutorul NewsVibe, o soluție avansată de monitorizare online și social media, arată că mențiunile despre TikTok în surse influente din România au atins mai multe vârfuri de interes în ultima lună, fiind corelate cu evenimente internaționale și naționale. De la decizii politice majore care au influențat funcționarea aplicației, până la controverse legate de dezinformare și manipulare electorală, rețeaua socială rămâne o prezență puternică în peisajul media online românesc.
Cu aproximativ 4800 de mențiuni online și 129 de milioane de vizualizări în surse relevante de presă online și Facebook, cel mai mare nivel de atenție despre TikTok s-a înregistrat pe 19 ianuarie, când aplicația a fost repornită în Statele Unite, în urma unui ordin executiv semnat de Donald Trump.
Un nou val de interes a apărut pe 30 ianuarie, când în prim-plan s-au aflat atât subiecte locale, cât și internaționale. La nivel național, un moment notabil a fost mesajul postat de Marcel Ciolacu pe platformă, în contextul arestării suspecților implicați în jaful artefactelor dacice din Olanda. Pe plan extern, presa a reflectat uciderea lui Salwan Momika, un refugiat irakian din Suedia, cunoscut pentru gesturile controversate de profanare a Coranului, care a fost atacat în timpul unei transmisiuni live pe TikTok. De asemenea, revenirea Cristelei Georgescu pe platformă a generat un interes moderat în media.
Pe 17 februarie, atenția s-a concentrat asupra unui raport din Franța care semnala o posibilă manipulare a alegerilor din România prin TikTok, prin influențarea algoritmului platformei în favoarea lui Călin Georgescu. Un alt moment de vizibilitate, de această dată mai redusă, l-a avut din nou în centru pe Marcel Ciolacu, după ce acesta a postat un videoclip în care apărea purtând un hanorac de la un brand de lux.
Grafic NewsVibe: Evoluția volumului și impactului mențiunilor despre TikTok în ultima lună
Entitățile cel mai des menționate în cadrul discuțiilor despre TikTok au fost Donald Trump, SUA și președintele, ca urmare a discuțiilor despre interzicerea platformei în Statele Unite.
Pe plan local, menționarea numelor lui Marcel Ciolacu și al lui Călin Georgescu subliniază utilizarea aplicației în contexte politice, fie ca o platformă de comunicare, fie ca un mediu de influență electorală. Această idee este susținută și de termeni precum utilizatorii și tinerii, care indică un interes pentru modul în care diverse grupuri sociale consumă și distribuie conținut pe TikTok. Tot în acest context remarcăm și Paracetamol, după ce o provocare periculoasă a devenit virală pe platformă, aceasta implicând consumarea consumarea în cantități mari a acestui medicament.
Grafic NewsVibe: Topul cuvintelor cheie incluse în postările și articolele despre TikTok, în ultima lună
Analiza surselor de presă care au abordat subiecte legate de TikTok evidențiază un echilibru între publicațiile generaliste și cele de nișă. Printre cele mai active platforme din presa mainstream se numără Adevărul, EVZ.ro, Gândul, Libertatea și Ziare.com, în timp ce Știripesurse.ro, PS News și G4Media se concentrează în special pe teme politice.
O prezență notabilă este pagina de Facebook Ortodoxia.ro, care distribuie frecvent pe acest canal videoclipuri de pe TikTok cu tematică religioasă, dar și conținut de tip fapt divers. Alături de Adevărul, aceasta se numără printre puținele surse care au depășit pragul de 100 de articole sau postări în ultima lună. În zona de entertainment și sport, publicațiile Unica și GSP.ro completează peisajul mediatic, semnalând interesul crescut pentru TikTok și în domeniul lifestyle-ului și al evenimentelor sportive.
Grafic NewsVibe: Topul surselor online relevante care au menționat cel mai des TikTok, în ultima lună
Emoji-urile utilizate conturează un peisaj divers, evidențiind atât elemente religioase, datorită postărilor de pe pagina Ortodoxia, cât și simboluri legate de tehnologie și anunțuri importante. Dintre țările menționate, România este singura care apare în acest context, însă cu un număr relativ redus de mențiuni.
Grafic NewsVibe. Top emoji folosite pe Facebook în conversațiile despre TikTok, în ultima lună
Hashtag-urile cele mai frecvent utilizate reflectă atât subiecte politice, cât și teme din zona de divertisment. În sfera politică, se remarcă în special #calingeorgescu, #calingeorgescupresedinte și #echilibrusiverticalitate, acesta din urmă fiind folosit în campania electorală de influenceri pe TikTok pentru a promova discret imaginea lui Călin Georgescu, și comentat în ultimele săptămâni din această perspectivă.
Pe de altă parte, în zona de entertainment, sunt populare hashtag-uri precum #freshbyunica, #interviurileunica și #powercouple, asociate conținutului de lifestyle. În comparație, #marcelciolacu și #sua au o vizibilitate mai redusă, în timp ce #paracetamolchallenge și #paracetamol continuă să rămână în top.
Grafic NewsVibe. Top hashtags folosite pe Facebook în conversațiile despre TikTok, în ultima lună.