News Focus: Biserica Catolică are un nou Papă – impact în online

Procedurile demarate la Vatican după decesul Papei Francisc – desfășurarea funeraliilor fostului Suveran Pontif, pregătirile pentru Conclav, prezentarea candidaților favoriți pentru a ocupa Scaunul Pontifical și, în final, alegerea noului lider al Bisericii Catolice – au beneficiat de o acoperire extinsă în spațiul mediatic internațional și național, inclusiv în spațiul online românesc.
Conform datelor analizate cu NewsVibe, soft de media intelligence cu suport AI, în sursele online cele mai relevante din România, în acest interval, s-au înregistrat aproape 12.000 de mențiuni despre “Papă”, acestea generând un număr estimat de peste 170 de milioane de vizualizări.
De departe, momentele de vârf pentru referirile la liderul Bisericii Catolice au fost înregistrate în momentul decesului lui Francisc și în ziua alegerii de către Conclav a noului Suveran Pontif. Un vârf notabil de mențiuni a fost consemnat și în ziua desfășurării funeraliilor Papei Francisc, chiar dacă numărul acestora a fost mai redus față de cele două momente menționate anterior.
Grafic NewsVibe. Evoluția la nivelul numărului de mențiuni despre Papă, respectiv a impactului total al acestora, în perioada 20 aprilie – 12 mai 2025
Surse predominante
Sursele online care au menționat cel mai frecvent subiectul analizat sunt exclusiv platforme mainstream generaliste și de știri, plus pagini de Facebook aparținând unor astfel de surse media. Dintre aceste surse, se remarcă mai ales paginile de Facebook Antena 3, Știri Antena 3 CNN, Digi24 și Sinteza Zilei Oficial, precum și site-urile Adevărul, stiripesurse.ro, Libertatea, Hotnews.ro și Evz.ro, fiecare cu peste 120 de mențiuni. Niciuna dintre sursele aflate în top 15 nu a înregistrat mai puțin de 100 mențiuni despre Papă.
Grafic NewsVibe. Topul surselor web relevante care s-au referit la Papă, în perioada 20 aprilie – 12 mai 2025
Topul cuvintelor cheie menționate
Entitățile cel mai frecvent incluse în conținutul online care face referire la Papă sunt: Papa Francisc (defunctul Suveran Pontif), Vatican (locul Scaunului Papal), Biserica Catolică, Papa Leon al XIV-lea (numele pontifical ales de cardinalul Prevost), Robert Francis Prevost (cardinalul american ales noul șef al Bisericii Catolice).
Există, de asemenea, asocieri cu figuri politice internaționale, precum Donald Trump sau JD Vance, dar și din România, așa cum sunt Marcel Ciolacu sau Ilie Bolojan. Aceste asocieri sunt determinate fie de mesaje ale celor menționați, fie de prezența acestora la funeraliile Papei Francisc, fie de gesturi controversate (cum a fost cazul imaginii postate de Donald Trump pe rețelele sociale, îmbrăcat cu haine papale).
Grafic NewsVibe. Top entități menționate în contextul mențiunilor despre Papă, în perioada 20 aprilie – 12 mai 2025
Evaluarea tonului comunicării
Platforma NewsVibe a creat un sistem avansat de analiză a sentimentului, care utilizează inteligența artificială, algoritmi special antrenați și modele de limbaj de tip LLM, pentru a detecta nuanțele de ton – favorabil, nefavorabil sau neutru – în contextul referirilor la entitățile relevante pentru o conversație online.
Grafic NewsVibe. Evaluarea automată a tonului conversației online despre Papă, în perioada 20 aprilie – 12 mai 2025
Evaluarea scorului de sentiment asociat mențiunilor despre Papă, în ultimele trei săptămâni, indică o superioritate a tonalității pozitive în conversațiile online, comparativ cu cea negativă, chiar dacă majoritatea conținutului despre subiect (85%) este clasificat drept neutru, fiind definit de terminologie descriptivă sau factuală.
Faptul că mențiunile cu ton negativ sunt estimate la doar 3% se explică prin modul apreciativ în care s-a desfășurat conversația online în jurul numelui Papei Francisc, recunoscut și apreciat în numeroase zone.
Emoji și hashtags
Cele mai utilizate emoji în postările de pe Facebook care l-au menționat pe Papă reflectă emoții și atitudini precum tristețe, suferință, doliu, pace, rugăciune, dar și categorii precum știri sau breaking news. Aceasta sugerează că utilizarea emoji-urilor în postările de pe rețelele sociale a fost predominant asociată cu reacțiile emoționale legate de decesul Papei Francisc.
Grafic NewsVibe. Top emoji folosite pe Facebook în conversațiile despre Papă, în perioada 20 aprilie – 12 mai 2025
Cele mai frecvent folosite hashtaguri în postările de Facebook care l-au menționat pe Papă sunt #vatican, #papafrancisc, #papa, #conclav, #stiri sau #news. Ele reflectă concentrarea postărilor pe știrile legate de decesul Papei Francisc.
Grafic NewsVibe. Top hashtags folosite pe Facebook în conversațiile despre Papă, în perioada 20 aprilie – 12 mai 2025
Surse locale
Există aproximativ 2.800 de mențiuni despre Papă în cele mai relevante surse online de la nivel local. Interesul este mai pronunțat în județe cu un număr mai ridicat de credincioși catolici, precum Alba, Sibiu, Satu Mare, Covasna, Iași.
Pe de altă parte, cel mai redus interes se înregistrează în sursele din județele situate în Sudul Moldovei și Sudul Munteniei.
Grafic NewsVibe. Surse locale relevante care l-au menționat pe Papă, în perioada 20 aprilie – 12 mai 2025
Interesul manifestat în sursele online din România pentru evenimentele de la Vatican subliniază importanța globală și emoțională a tranziției la conducerea Bisericii Catolice, reflectată prin mențiuni extinse și un ton predominant pozitiv.