E-Politics by NewsVibe. Topul influencerilor politici activi online, în ultima lună
Diana Șoșoacă și Nicușor Dan au fost protagoniștii principalelor subiecte discutate de cei mai importanți influenceri politici din mediul online în ultima lună, potrivit informațiilor monitorizate și procesate cu sprijinul NewsVibe, instrument cu suport AI de identificare a tendințelor online.
Cei mai activi influenceri politici din spațiul online au produs în ultima lună peste 3000 de articole și comentarii, un volum virtual identic cu cel înregistrat în perioada precedentă analizată, ca și nivelul de reach estimat – aproape 5 milioane de vizualizări.
Ca și anterior, în clasamentul după frecvența comunicării, cel mai prolific producător de conținut a fost Marius Tucă, prezent în top pe primele 2 locuri, atât prin pagina de Facebook, cât și prin website. Cătălin Tolontan își păstrează locul al treilea, iar pe 4 și 5 urcă Sorin Roșca Stănescu, respectiv Grigore Cartianu.
Grafic NewsVibe. Topul influencerilor politici, după numărul de materiale produse pe canalele proprii web sau Facebook în ultima lună
Topul după ritmul accelerat de comunicare pe propriile platforme – calculat după o metodă proprie NewsVibe – este condus de Sorina Matei, urmată de Oana Lovin și Mirel Palada, care au postat mai frecvent pe propriile pagini de Facebook în ultima parte a intervalului analizat.
Grafic NewsVibe. Topul influencerilor politici, după accelerația comunicării pe propriile platforme web sau Facebook în ultima lună
Vârfurile de vizibilitate, cu volume mari de conținut creat de influencerii politici, sunt generate de scandalul deciziei CCR care o privește pe Diana Șoșoacă, și de conflictul lui Nicușor Dan cu administrația PSD pe tema planșeului de la Piața Unirii. A mai existat un moment de intensitate pe finalul lunii septembrie, când s-au dezbătut mai multe teme externe (legate de Rusia și Israel, dar și de Donald Trump și cursa prezidențială americană), precum și declarațiile președintelui Iohannis despre ipotetica sa candidatură parlamentară.
Grafic NewsVibe. Evoluția volumului de articole și postări ale principalilor influenceri politici români în ultima lună, precum și a impactului estimat al acestora.
Teme centrale în comunicare. Entitățile amintite cel mai frecvent în comunicarea influencerilor online, extrase printr-un algoritm propriu adaptat de NewsVibe, sunt sugestive pentru direcțiile tematice principale care s-au cristalizat în discursul acestora. Termenul România a fost dominant, regăsit mai ales la voci precum Cătălin Tolontan, Mircea Marian și Cozmin Gușă, similar lunii anterioare. S-a discutat mult și despre Ucraina. Despre Marcel Ciolacu, precum și despre PSD au scris mai frecvent Mircea Marian și Grigore Cartianu, acesta din urmă referindu-se și la PNL (ca și Cozmin Gușă). SUA fost un actor menționat des de Marius Tucă, precum și de Andrei Caramitru. Curtea Constituțională a fost invocată mai ales de Cozmin Gușă, ca și numele Dianei Șoșoacă, situația acesteia fiind discutată semnificativ și de Mircea Marian.
Grafic NewsVibe. Cuvintele cheie folosite cel mai frecvent în comunicarea pe propriile platforme web sau Facebook a influencerilor politici în ultima lună
Contexte principale ale comunicării. Din perspectiva domeniilor în care s-au încadrat comentariile publicate de cei mai importanți influenceri – extrase cu ajutorul unui algoritm machine learning antrenat de NewsVibe, se detașează Alegerile (o noutate comparativ cu luna anterioară, dar firesc în contextul pre-electoral actual), precum și Politica internă, Politica globală și Război. Despre alegeri au scris cel mai mult Cozmin Gușă și Marius Tucă.
Grafic NewsVibe. Domenii despre care au postat cel mai mult influencerii politici în ultima lună.
Trenduri vizuale. Analizând simbolurile emoji incluse în comunicarea principalilor influenceri politici, iese în evidență diversitatea acestora, fără o concentrare tematică evidentă. Emoția cea mai intens afișată este amuzamentul, dar se exprimă și jenă sau șoc.
Grafic NewsVibe. Top emoji în comunicarea pe Facebook a principalilor influenceri politici, în ultima lună.
Din perspectiva foilosirii de hashtags, se remarcă din nou frecvența utilizării lor pe pagina lui Ion Cristoiu, cristoiublog.ro (#ioncristoiu, #cristoiutv, #cristoiuvlog). Și #dragospatraru își promovează canalul prin astfel de etichete. Tematic, se evidențiază trimiterile electorale (#alegeri, #vinalegerile), subiectele geopolitice (#israel, #nato), precum și emergența subiectului generat de primarul Capitalei pe finalul intervalului analizat (#planseulpieteiunirii, #nicusordan).
Grafic NewsVibe. Top hashtags în comunicarea pe Facebook a principalilor influenceri politici, în ultima lună.
Notă. Au fost incluși în analiză principalii influenceri activi prin platforme web sau pe Facebook care includ o dominantă politică în comunicarea lor. Unele canale incluse în analiză sunt personale, altele sunt asociate unor emisiuni sau producții video.