Digital Duel by NewsVibe. Vizibilitatea și impactul candidaților prezidențiali în spațiul online, în ultima săptămână

Majoritatea candidaților principali au înregistrat vizibilitate online în scădere în ultima săptămână, potrivit datelor monitorizate și procesate cu ajutorul NewsVibe, platformă de media intelligence cu suport AI. Singura excepție este George Simion, liderul și candidatul AUR, care a conservat un volum similar de mențiuni online în surse relevante web și social media, comparativ cu perioada dinaintea sărbătorilor pascale, când însă se situa pe ultimul loc în clasamentul vizibilității online. Crin Antonescu domină din perspectiva volumului de mențiuni, urmat de Nicușor Dan și George Simion.
Top 5 prezidențiabili după vizibilitatea online
- Crin Antonescu (1.774 mențiuni)
- Nicușor Dan (1.516 mențiuni)
- George Simion (1.480 mențiuni)
- Victor Ponta (839 mențiuni)
- Elena Lasconi (556 mențiuni)
Notă – au fost reținute în top doar mențiunile din sursele relevante online și social media (surse validate de platforma NewsVibe)
VOLUM DE MENȚIUNI ÎN SURSE ONLINE INFLUENTE.
Din punctul de vedere al evoluției comparative a volumului de mențiuni, primarul Capitalei Nicușor Dan și candidatul coaliției guvernamentale Crin Antonescu au înregistrat vârfuri considerabile de vizibilitate joi, pe 24 aprilie, când au obținut 495, respectiv 488 de mențiuni în surse online influente. În cazul primului, a contat mai ales subiectul controlului AEP în privința donațiilor de campanie, în timp ce Antonescu a fost vizibil în contextul întâlnirii cu liderii locali ai partidelor care îl susțin, precum și al participării la emisiunea de la Antena 3.
Ambii au fost depășiți însă în aceeași zi de George SImion (510), pe fondul dezbaterilor despre sondajul AtlasIntel, reacțiilor la decizia judecătorului de la Curtea de Apel Ploiești referitoare la anularea alegerilor din 2024, respectiv controversei legate de promovarea liderului AUR în SUA.
Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul numărului de mențiuni generate în surse relevante online și Facebook de cei 5 prezidențiabili, în ultima săptămână.
IMPACT ESTIMAT LA NIVELUL PUBLICULUI ONLINE.
Din perspectiva impactului, adică a estimării de public atins cumulat prin totalitatea mențiunilor despre fiecare dintre actorii politici analizați, edilul Capitalei s-a bucurat de trei zile de dominație asupra contracandidaților (22-24 aprilie), când impactul cumulat al vizualizărilor estimate pentru referirile la numele său a variat între 6,3 și 8,2 milioane zilnic. Crin Antonescu l-a secondat îndeaproape în același interval, însă pe 24 aprilie a fost depășit de George Simion, care a atins 6,8 milioane de vizualizări estimate.
Joi a fost ziua de vârf și pentru ceilalți doi candidați, care nu au depășit însă 5,2 milioane (Victor Ponta), respectiv 3,9 milioane de vizualizări (Elena Lasconi), ambii vizibili în contextul comentării (în registre diferite) a deciziei Curții de Apel Ploiești.
Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul impactului generat în surse relevante online și Facebook de mențiunile despre cei 5 prezidențiabili, în ultima săptămână.
VIZIBILITATE COMPARATIVĂ.
Motorul de analiză concurențială creat de NewsVibe evaluează forța acestor actori politici de a penetra spațiul online raportat direct la competitorii lor.
La capitolul cotei de mențiuni raportate la totalul obținut de cei 5 candidați, Crin Antonescu și-a dominat competitorii cu 29%, urmat de Nicușor Dan și George Simion, virtual la egalitate (cu 25%, respectiv 24%). Din perspectiva impactului, în schimb, primarul Bucureștiului este cel care a obținut procentul cel mai mare (25%), dar cotele tuturor candidaților sunt mai apropiate, diferențele dintre aceștia oscilând între 2 și 5 puncte procentuale.
Grafice NewsVibe. Ponderea numărului de mențiuni (stânga), respectiv impactului mențiunilor (dreapta) despre fiecare prezidențiabil din totalul cumulat de mențiuni despre toți, în ultima săptămână
ANALIZĂ DE SENTIMENT. ASOCIERI POZITIVE ȘI NEGATIVE
Platforma NewsVibe a dezvoltat un sistem avansat de analiză de sentiment care măsoară nu doar frecvența aparițiilor actorilor publici în conținutul online, ci și modul în care aceștia sunt percepuți. Cu ajutorul inteligenței artificiale, al unor algoritmi antrenați special și al modelelor de limbaj de tip LLM (Large Language Models), sunt identificate nuanțele de ton – favorabil, nefavorabil sau neutru – precum și temele recurente care modelează această percepție, prin extragerea entităților dominante pentru fiecare dintre aceste nuanțe de tonalitate. Acest tip de evaluare oferă o imagine mai amplă asupra comunicării digitale, mergând dincolo de simpla măsurare a volumului de mențiuni.
Grafic NewsVibe. Evaluarea automată a tonului entităților frecvent menționate în contextul mențiunilor online despre Crin Antonescu pe parcursul ultimei săptămâni
În contextul mențiunilor despre Crin Antonescu, se remarcă cel mai mare echilibru între tonalitatea pozitivă și cea negativă a entităților dominante. Printre temele comentate în registru favorabil se remarcă nume precum Alianța Electorală România Înainte sau Ilie Bolojan, dar și entități precum Europa, Uniunea Europeană sau sistemul de justiție. Sunt vizibile și referirile frecvente pozitive la Papa Francisc. În rândul entităților evidențiate prin prisma tonalității negative a dezbaterii, se observă nume precum Traian Băsescu și Klaus Iohannis.
Grafic NewsVibe. Evaluarea automată a tonului entităților frecvent menționate în contextul mențiunilor online despre Nicușor Dan pe parcursul ultimei săptămâni
În cazul lui Nicușor Dan, se evidențiază o pondere mare a entităților discutate în context negativ, în principal în contextul controverselor legate de finanțarea campaniei sale (AEP, Matei Păun, Getica OOH) sau al unor critici legate de activitatea sa ca primar (CET Grozăvești, Termoenergetica). Dintre entitățile discutate pozitiv se remarcă Papa Francisc sau NATO.