Digital Duel by NewsVibe. Vizibilitatea și impactul candidaților prezidențiali în spațiul online, în ultima săptămână

După o săptămână plină de răsturnări de situație și evoluții spectaculoase în plan politic, clasamentul vizibilității prezidențiabililor este condus în premieră de Victor Ponta, urmat la foarte mică distanță de Nicușor Dan, potrivit datelor monitorizate și procesate cu ajutorul NewsVibe, platformă de media intelligence cu suport AI. Pe fondul controverselor generate de dezvăluirile despre inundațiile din 2014, fostul premier și lider PSD a înregistrat o creștere cu 126% a volumului de mențiuni online în surse relevante web și social media comparativ cu precedenta analiză, în timp ce primarul Capitalei a crescut cu aproape 39%, în contextul tensiunilor din USR, care au determinat și o dublare a mențiunilor online despre Elena Lasconi. În schimb, Crin Antonescu și George Simion și-au conservat nivelul de vizibilitate anterior.
Top 5 prezidențiabili după vizibilitatea online
- Victor Ponta (3.238 mențiuni)
- Nicușor Dan (3.176 mențiuni)
- Elena Lasconi (2.802 mențiuni)
- Crin Antonescu (2.248 mențiuni)
- George Simion (1.295 mențiuni)
Notă – au fost reținute în top doar mențiunile din sursele relevante online și social media (surse validate de platforma NewsVibe)
VOLUM DE MENȚIUNI ÎN SURSE ONLINE INFLUENTE.
Din punctul de vedere al evoluției comparative a volumului de mențiuni, se remarcă vârfurile produse de controversele în care au fost implicați, pe de o parte, Elena Lasconi și Nicușor Dan, pe 9 aprilie în contextul deciziei conducerii USR de a-l susține în alegeri pe primarul Capitalei, și pe de altă parte Victor Ponta pe 10 aprilie, pe fondul dezvăluirilor despre inundațiile din 2014. Președinta USR este candidata care a obținut cel mai ridicat număr de mențiuni ale unui candidat într-o singură zi – peste 1.400.
Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul numărului de mențiuni generate în surse relevante online și Facebook de cei 5 prezidențiabili, în ultima săptămână.
IMPACT ESTIMAT LA NIVELUL PUBLICULUI ONLINE.
Din perspectiva impactului, adică a estimării de public atins cumulat prin totalitatea mențiunilor despre fiecare dintre actorii politici analizați, situația a fost mult mai strânsă decât în cazul volumului de mențiuni, primii trei clasați în top duelându-se pentru supremație în intervalul 9-13 aprilie. Elena Lasconi își menține performanța și la acest capitol, referirile online la numele său cumulând un impact estimat de peste 12 milioane de vizualizări într-o singură zi (9 aprilie). Primarul Capitalei, în schimb, a beneficiat de trei zile cu impact de peste 11 milioane, adică de o reflectare mai constantă în surse online cu public numeros.
Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul impactului generat în surse relevante online și Facebook de mențiunile despre cei 5 prezidențiabili, în ultima săptămână.
VIZIBILITATE COMPARATIVĂ.
Motorul de analiză concurențială creat de NewsVibe evaluează forța acestor actori politici de a penetra spațiul online raportat direct la competitorii lor.
Din perspectiva cotei de mențiuni din totalul obținut de toți cei 5 candidați, Victor Ponta și Nicușor Dan au obținut procente similare, care cumulate depășesc 50%, în timp ce Elena Lasconi a beneficiat de 22% din mențiuni.
La impact total, Nicușor Dan a fost performerul săptămânii (cu o cotă de 26%), urmat de Victor Ponta (23%) și Lasconi (21%). Cu 35 de milioane de vizualizări estimate în total, Crin Antonescu a obținut 17%, iar liderul AUR George Simion – 14%.
Grafice NewsVibe. Ponderea numărului de mențiuni (stânga), respectiv impactului mențiunilor (dreapta) despre fiecare prezidențiabil din totalul cumulat de mențiuni despre toți, în ultima săptămână
ANALIZĂ DE SENTIMENT. ASOCIERI POZITIVE ȘI NEGATIVE
Platforma NewsVibe a dezvoltat un sistem avansat de analiză de sentiment care măsoară nu doar frecvența aparițiilor actorilor publici în conținutul online, ci și modul în care aceștia sunt percepuți. Cu ajutorul inteligenței artificiale, al unor algoritmi antrenați special și al modelelor de limbaj de tip LLM (Large Language Models), sunt identificate nuanțele de ton – favorabil, nefavorabil sau neutru – precum și temele recurente care modelează această percepție, prin extragerea entităților dominante pentru fiecare dintre aceste nuanțe de tonalitate. Acest tip de evaluare oferă o imagine mai amplă asupra comunicării digitale, mergând dincolo de simpla măsurare a volumului de mențiuni.
Grafic NewsVibe. Evaluarea automată a tonului entităților frecvent menționate în contextul mențiunilor online despre Elena Lasconi pe parcursul ultimei săptămâni
În contextul mențiunilor despre Elena Lasconi, în intervalul analizat se remarcă proeminența numelui Nicușor Dan în context pozitiv, pe fondul discuțiilor despre susținerea pentru acesta anunțată de conducerea USR.
Grafic NewsVibe. Evaluarea automată a tonului entităților frecvent menționate în contextul mențiunilor online despre Victor Ponta pe parcursul ultimei săptămâni
În cazul lui Victor Ponta, se evidențiază din nou ponderea ridicată de entități menționate în context negativ, controversa legată de inundații fiind vizibilă prin referiri cu ton negativ la entități precum Porțile de Fier sau Dragnea.