Digital Duel by NewsVibe. Vizibilitatea și impactul candidaților prezidențiali în spațiul online, în ultima săptămână

Conversația online despre principalii candidați anunțați în alegerile prezidențiale s-a amplificat în ultima săptămână, iar Călin Georgescu, aflat în centrul unor noi controverse, se menține la un nivel ridicat de vizibilitate în sursele web și social media relevante, potrivit datelor monitorizate și procesate cu ajutorul NewsVibe, platformă de media intelligence cu suport AI.
Candidatul suveranist este în continuare numele cel mai discutat în spațiul online, cu un reviriment serios pe parcursul zilei de ieri după decizia BEC, situându-se la distanță considerabilă de următorul clasat, Crin Antonescu, dar în același timp toți cei patru contracandidați evaluați și-au sporit vizibilitatea comparativ cu analiza precedentă. În cazul candidatului coaliției, procentul de creștere a fost de 77%, similar cu tendința înregistrată în cazul Elenei Lasconi, în timp ce Nicușor Dan a beneficiat de o dublare a volumului de referiri online la numele său, iar Victor Ponta – de o creștere cu 140%.
Top 5 potențiali prezidențiabili după vizibilitatea online
- Călin Georgescu (8.582 mențiuni)
- Crin Antonescu (3.044 mențiuni)
- Nicușor Dan (1.474 mențiuni)
- Elena Lasconi (1.457 mențiuni)
- Victor Ponta (1.011 mențiuni)
Notă – au fost reținute în top doar mențiunile din sursele relevante online și social media (surse validate de platforma NewsVibe)
VOLUM DE MENȚIUNI ÎN SURSE ONLINE INFLUENTE.
Din punctul de vedere al evoluției comparative a volumului de mențiuni, Călin Georgescu și-a dominat constant contracandidații, inclusiv în ziua de duminică, atunci când și Crin Antonescu a înregistrat un număr apropiat de mențiuni, când și-a înregistrat candidatura la BEC.
Candidatul suveranist a obținut volumul maxim de mențiuni în ziua de vineri, 7 martie, care a coincis tot cu depunerea candidaturii, dar și cu știri despre menținerea controlului judiciar dispus împotriva sa ori despre contestațiile oficiale la adresa candidaturii sale.
Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul numărului de mențiuni generate în surse relevante online și Facebook de cei 5 prezidențiabili, în ultima săptămână.
IMPACT ESTIMAT LA NIVELUL PUBLICULUI ONLINE.
Din perspectiva impactului, adică a estimării de public atins cumulat prin totalitatea mențiunilor despre fiecare dintre actorii politici analizați, Călin Georgescu s-a bucurat din nou de superioritate evidentă pe întreaga perioadă a săptămânii.
Crin Antonescu, candidatul coaliției guvernamentale, a beneficiat la mijlocul săptămânii de trei zile consecutive cu impact ridicat – în jur de 9 milioane de vizualizări estimate zilnic, cu un vârf de 9,2 milioane în ziua de joi, 6 martie.
Tot joi s-a înregistrat și maximul de impact generat de referirile la Elena Lasconi, atunci când aceasta și-a anunțat disponibilitatea de a se retrage din cursa prezidențială în favoarea lui Ilie Bolojan, dacă acesta ar fi susținut de toate partidele pro-europene.
Nicușor Dan a obținut expunere ridicată tot cu ocazia depunerii candidaturii, în data de 7 martie. Tot atunci numele său a fost amintit frecvent și în relație cu solicitarea adresată de Remus Pricopie, rectorul SNSPA, către BEC, de verificare a semnăturilor depuse de candidații independenți.
Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul impactului generat în surse relevante online și Facebook de mențiunile despre cei 5 prezidențiabili, în ultima săptămână.
VIZIBILITATE COMPARATIVĂ.
Motorul de analiză concurențială creat de NewsVibe evaluează forța acestor actori politici de a penetra spațiul online raportat direct la competitorii lor.
Pe fondul amplificării volumului de mențiuni despre contracandidații săi, cota de vizibilitate a lui Călin Georgescu, evalută ca procent din totalul volumului de mențiuni despre toți candidații, a scăzut față de săptămâna anterioară, dar depășește în continuare jumătate din total. Crin Antonescu a obținut 20%, în timp ce restul candidaților au oscilat între 6 și 9%.
Din perspectiva impactului acestor mențiuni, raportul de forțe dintre primii doi clasați este mai echilibrat decât în analiza precedentă, evoluând de la 49% Georgescu vs 20% Antonescu, la 36 vs 23%. Și cota impactului mențiunilor despre Nicușor Dan a crescut, de la 11 la 15%.
Grafice NewsVibe. Ponderea numărului de mențiuni (stânga), respectiv impactului mențiunilor (dreapta) despre fiecare prezidențiabil din totalul cumulat de mențiuni despre toți, în ultima săptămână
CELE MAI ACTIVE SURSE.
Cel mai mare volum de mențiuni despre Călin Georgescu s-au înregistrat în ultima săptămână pe pagina de Facebook stiripesurse.ro, urmată de website-urile Ziare.com și Adevărul (cu peste 100 de mențiuni fiecare). Au dispărut din top 15 paginile de Facebook tabloide și generaliste care se remarcau anterior în mediatizarea candidatului suveranist. Niciunul dintre contracandidați nu a beneficiat de un volum de 100 de mențiuni publicate într-o singură sursă online.
La Crin Antonescu s-au referit cel mai frecvent website-ul și pagina de Facebook stiripesurse.ro, urmate de platforma Ziare.com.
Adevărul și EVZ.ro, alături de website-ul B1TV s-au remarcat prin frecvența referirilor la Nicușor Dan, iar despre Elena Lasconi au scris cel mai mult Ziare.com (website-ul, precum și pagina de Facebook) și platforma Adevărul, urmate îndeaproape de platfoma alternativă Ecopolitic.ro.
În cazul lui Victor Ponta, principalele surse online relevante cu mențiuni frecvente au fost platformele web Gândul și EVZ.ro, ca și pagina de Facebook stiripesurse.ro.