Digital Duel by NewsVibe. Vizibilitatea și impactul candidaților prezidențiali în spațiul online, în ultima săptămână
Călin Georgescu și-a extins dominația asupra contracandidaților săi ipotetici în spațiul online românesc în ultima săptămână, potrivit evaluării realizate cu ajutorul NewsVibe, platformă de monitorizare și analiză online cu suport AI și machine learning. Al doilea clasat în topul vizibilității, Crin Antonescu, a obținut de aproape 5 ori mai puține mențiuni online comparativ cu săptămâna anterioară.
Ierarhia înregistrată în intervalul precedent s-a menținut, dar volumul de mențiuni despre ceilalți candidați anunțați până în prezent s-a prăbușit, discuțiile despre aceștia fiind periferice în sursele online relevante din România. În schimb, Călin Georgescu s-a bucurat de întreținerea constantă a ritmului de conținut online care l-a avut ca protagonist, atât prin acțiuni și mesaje proprii, cât și prin comentarii sau dezbateri ale pozițiilor sale de către media și analiști. Candidatul suveranist a beneficiat, de asemenea, de un mix variat de canale care i-au reflectat demersurile, referirile la acestea nefiind limitate la sursele de știri, ci apărând și în surse de tip tabloid sau alternativ.
Top 4 potențiali prezidențiabili după vizibilitatea online
- Călin Georgescu (2295 mențiuni)
- Crin Antonescu (377 mențiuni)
- Nicușor Dan (342 mențiuni)
- Elena Lasconi (286 mențiuni)
Notă – au fost reținute în top doar mențiunile din sursele relevante online și social media (surse validate de platforma NewsVibe)
VOLUM DE MENȚIUNI. Din perspectiva evoluției comparative a volumului de mențiuni, se remarcă o diferență majoră între Georgescu – care și-a conservat nivelul de expunere ridicată în spațiul public digital – și rivalii săi, a căror expunere s-a prăbușit. Concluzia este valabilă pentru întreaga perioadă a ultimei săptămâni, neexistând zi în care Georgescu să nu-și fi depășit categoric contracandidații ca densitate a referirilor. Spre exemplu, pe 16 ianuarie, despre Călin Georgescu s-a înregistrat 437 mențiuni în surse influente, de aproape 10 ori mai mult comparativ cu următoarea clasată, Elena Lasconi, despre care au existat doar 49 de mențiuni, în timp ce Crin Antonescu a obținut 30, iar Nicușor Dan – 18.
Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul numărului de mențiuni generate în surse relevante online și Facebook de cei 4 prezidențiabili, în ultima săptămână.
IMPACT. La nivelul impactului, adică a estimării de public atins cumulat prin referirile la numele celor patru candidați, se observă din nou influența masivă și constantă a lui Călin Georgescu.
Secundar și punctual, se poate remarca și performanța lui Nicușor Dan, care, în pofida nivelului scăzut de mențiuni în intervalul analizat, a reușit să beneficieze de atenția unor surse de impact ridicat în două momente – 14 ianuarie, când a lansat mai multe mesaje despre reorganizarea administrativă a Capitalei și despre programe antidrog, respectiv 17 ianuarie, după apariția la o emisiune televizată.
Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul impactului generat în surse relevante online și Facebook de mențiunile despre cei 4 prezidențiabili, în ultima săptămână.
VIZIBILITATE COMPARATIVĂ. Motorul de analiză concurențială creat de NewsVibe evaluează forța acestor actori politici de a penetra spațiul online raportat direct la competitorii lor.
Dacă în analiza anterioară Georgescu obținea jumătate din volumul total de mențiuni referitoare la toți cei 4 candidați, în săptămâna care a trecut el și-a zdrobit adversarii, ajungând la 70% din vizibilitatea cumulată a celor 4.
Elena Lasconi și Nicușor Dan au beneficiat de un spor de impact (comparativ cu ponderea la capitolul vizibilitate) datorat reflectării mesajelor lor în surse de impact ridicat, într-o măsură mai mare decât Crin Antonescu.
Grafice NewsVibe. Ponderea numărului de mențiuni (stânga), respectiv impactului mențiunilor (dreapta) despre fiecare prezidențiabil din totalul cumulat de mențiuni despre toți, în ultima săptămână
TRENDURI DE ACCELERAȚIE. O evaluare extrem de subtilă a evoluțiilor vizibilității, trendul de accelerație identifică momente de creștere sau scădere raportat la mediile anterioare calculate pentru fiecare actor studiat. Acest indicator ne confirmă faptul că cea mai mare prăbușire la capitolul vizibilitate i-a aparținut lui Crin Antonescu (linia verde din grafic), în timp ce Nicușor Dan (linia portocalie) s-a bucurat de două momente de revenire pe parcursul săptămânii.
Grafic NewsVibe. Momente de evoluție accelerată a volumului mențiunilor despre cei 4 candidați prezidențiali în surse relevante de presă online și Facebook, în ultima săptămână.
SURSE. Website-ul de știri PSNews.ro a fost sursa care a publicat cele mai multe referiri la Crin Antonescu în ultimele 7 zile, în timp ce platformele stiripesurse.ro, B1TV și Evz.ro sunt sursele care l-au menționat cel mai mult pe primarul Capitalei.
Despre Elena Lasconi a scris cel mai mult stiripesurse.ro (atât canalul web, cât și pagina de Facebook).
În cazul lui Călin Georgescu, canalul care a publicat cel mai mult conținut referitor la acesta este pagina de Facebook Acasă în România, ce diseminează un mix de conținut tabloid, fapt divers și politic, urmată de website-ul Evz.ro și pagina de Facebook Capital.