Digital Duel by NewsVibe. Top 5 prezidențiabili în spațiul online, în ultima săptămână de campanie
Menținând trendul înregistrat de la începutul perioadei electorale, candidatul PSD Marcel Ciolacu a fost mai vizibil decât contracandidații săi și în ultima săptămână a campaniei, dar și urmăritorii săi principali au înregistrat creșteri, în special candidata USR Elena Lasconi; surpriza de la urne – Călin Georgescu – a înregistrat un salt evident de vizibilitate la momentul controversei legate de interzicerea materialelor sale online, conform datelor procesate cu ajutorul NewsVibe, platformă avansată pentru monitorizarea conversațiilor online.
Ultimele zile de campanie au adus o efervescență crescută a conversației online despre principalii competitori, pornind de la dinamica intensificată a evenimentelor și tonul mai ridicat al mesajelor politice. Astfel, toți cei patru candidați ai partidelor principale au înregistrat creșteri de vizibilitate, dar ritmurile sunt diferite – de la volumul mențiunilor despre Elena Lasconi, crescut cu 243% comparativ cu săptămâna anterioară, până la creșterea de numai 10% a lui George Simion.
Top 5 prezidențiabili după vizibilitatea online
- Marcel Ciolacu (5.586 mențiuni) – în creștere
- Nicolae Ciucă (4.301 mențiuni) – în creștere
- Elena Lasconi (2765 mențiuni) – în creștere
- George Simion (2.501 mențiuni) – în creștere
- Călin Georgescu (212 mențiuni) – în creștere
Notă – au fost reținute în top doar mențiunile din sursele relevante online și social media (surse validate de platforma NewsVibe)
La nivelul evoluției comparative a volumului de mențiuni, se evidențiază vârful creat de acumularea de referiri la Marcel Ciolacu pe finalul săptămânii, în contextul întâlnirii cu Viktor Orban, când au fost lansate mai multe anunțuri, inclusiv despre Schengen și desființarea vizelor pentru SUA. Pentru Nicolae Ciucă, cele mai vizibile momente au fost legate de vizita la Viena și asocierile cu aceeași temă Schengen, precum și de momentul dezbaterii de la Digi24, când s-a comentat pe marginea neparticipării sale.
Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul numărului de mențiuni generate în surse relevante online și Facebook de primii 5 candidați prezidențiali, în ultima săptămână de campanie.
DIn perspectiva estimării de public atins cumulat prin referirile la numele său, se remarcă vârful de impact obținut de Elena Lasconi în legătură directă cu momentul dezbaterii de la Digi24, inclusiv prin mențiunile generate de retragerea lui Ludovic Orban în favoarea sa și schimburile de replici care au urmat și care l-au implicat și pe Traian Băsescu. Tot la nivel de impact se remarcă și vârful generat de referirile la Călin Georgescu, la momentul deciziei BEC privind interzicerea materialelor sale de campanie.
Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul impactului generat în surse relevante online și Facebook de mențiunile despre primii 5 candidați prezidențiali, în ultima săptămână de campanie.
Motorul de analiză concurențială creat de NewsVibe evaluează forța acestor actori politici de a penetra spațiul online raportat direct la competitorii lor. Marcel Ciolacu și-a menținut o cotă de vizibilitate superioară raportat la contracandidați (36%). Elena Lasconi l-a depășit pe George Simion, după ce în săptămâna anterioară, ordinea fusese inversă.
La nivelul publicului estimat atins prin aceste mențiuni, se evidențiază faptul că atât Simion, cât și Lasconi au beneficiat de un bonus al impactului comparativ cu proporția vizibilității, datorat mențiunilor înregistrate în surse cu reach semnificativ.
Se remarcă de asemenea că, deși ca vizibilitate candidatul Călin Georgescu obține doar 1% din totalul mențiunilor despre toți cei 5 candidați analizați, la nivelul impactului cota sa este mai ridicată, din același motiv legat de scorul surselor care au inclus aceste referiri.
Grafice NewsVibe. Ponderea numărului de mențiuni (stânga), respectiv impactului mențiunilor (dreapta) despre fiecare candidat din totalul cumulat de mențiuni despre toți 5, în ultima săptămână de campanie
Trendul de accelerație este un calcul de impact NewsVibe care indică ritmul modificat (crescut sau scăzut) de mențiuni comparativ cu perioada anterioară, atrăgând atenția asupra unor variații considerabile în expunerea publică. Cea mai clară evoluție reflectată de acest calcul este saltul înregistrat de surpriza primului tur al prezidențialelor, Călin Georgescu, în jurul datei de 21 noiembrie, atunci când a apărut decizia BEC privind interzicerea materialelor sale de promovare online.
Grafic NewsVibe. Momente de evoluție accelerată a volumului mențiunilor despre primii 5 candidați prezidențiali în surse relevante de presă online și Facebook, în ultima săptămână de campanie.