Digital Duel by NewsVibe. TOP 5 partide în spațiul online românesc, în ultima săptămână

Ultimele 7 zile au adus o animare considerabilă a campaniei electorale pentru alegerile prezidențiale, după momentul Sărbătorilor Pascale, când scăzuse semnificativ interesul pentru politică în media și în spațiul online.
Conform datelor agregate și analizate cu sprijinul NewsVibe, instrument avansat de media intelligence cu suport AI, față de săptămâna anterioară a crescut semnificativ numărul de mențiuni în sursele online cele mai relevante pentru aproape toate partidele incluse în evaluare. Excepție face USR, pentru care numărul de mențiuni în sursele online a scăzut față de intervalul precedent de analiză.
Mediatizarea partidelor în sursele web și social media influente a fost influențată semnificativ de evenimente precum decizia Curții de Apel Ploiești, care suspendase hotărârea CCR privind anularea alegerilor prezidențiale din 2024, precum și de dezbaterile TV ale candidaților la președinție, care au dominat agenda în ultimele zile.
Top 5 partide după vizibilitatea online
- Partidul Social Democrat – 1.600 de mențiuni
- Partidul Național Liberal – 1.514 de mențiuni
- Alianța pentru Unirea Românilor – 1.266 de mențiuni
- Uniunea Salvați România – 859 de mențiuni
- SOS România – 108 de mențiuni
Notă – au fost reținute în top doar mențiunile din sursele relevante online și social media (surse validate de platforma NewsVibe)
VOLUM DE MENȚIUNI. Curba virtuală a evoluției mențiunilor din ultimele 7 zile arată câteva vârfuri clare. Pentru AUR, cel mai important vârf de mențiuni apare în momentul deciziei Curții de Apel Ploiești privind suspendarea hotărârii CCR prin care au fost anulate alegerile prezidențiale din anul 2024. Pentru PSD, PNL și USR, cele mai importante vârfuri de mențiuni apar în ziua dezbaterii prezidențiale de la Digi24, la care au participat doar candidați asociați acestor formațiuni.
Grafic NewsVibe. Comparație între numărul de mențiuni generate în surse de presă online și Facebook relevante, de către primele 5 partide, la nivelul ultimei săptămâni
VIZIBILITATE COMPARATIVĂ. Motorul de analiză concurențială creat de NewsVibe evaluează forța actorilor politici de a penetra spațiul online, raportat direct la competitorii lor.
Ultima săptămână marchează o revenire la tendința înregistrată cu precădere în săptămânile precedente, mai ales înainte de începerea campaniei electorale pentru alegerile prezidențiale. Astfel, deși cota de mențiuni din total pentru PSD și PNL este de 30%, respectiv 28%, impactul estimat al acestora ca proporție din total este inferior – 28%, respectiv 24%. Concomitent, estimarea cotei de impact a mențiunilor despre AUR este de 26%, iar al celor despre USR de 19% din total.
Grafice NewsVibe. Ponderea numărului de mențiuni (stânga), respectiv impactului mențiunilor (dreapta) despre fiecare dintre partide din totalul cumulat de mențiuni despre toate cinci
IMPACT. La nivelul impactului – definit ca estimarea publicului total atins prin mențiunile despre actorii politici analizați – curba virtuală a vizualizărilor estimate este influențată de aceleași evenimente care au determinat și cel mai mare număr de mențiuni: decizia Curții de Apel Ploiești și dezbaterile TV din campania pentru alegerile prezidențiale.
Diferențele notabile apar însă în ceea ce privește continuitatea impactului acestor mențiuni – impactul mențiunilor despre AUR s-a resimțit atât în ziua deciziei Curții de Apel Ploiești, cât și în zilele următoare, în care subiectul a continuat să fie discutat. Impactul pentru PSD (mai ales) și PNL se menține relativ constant de la începutul ultimei săptămâni de campanie (când a avut loc și prima dezbatere TV a candidaților la președinție). De asemenea, se remarcă o creștere a impactului mențiunilor despre AUR, pe fondul participării lui George Simion la interviul Hotnews.
Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul impactului generat în surse de presă online și Facebook relevante de mențiunile despre primele 5 partide, la nivelul ultimei săptămâni
TRENDURI DE ACCELERAȚIE. Cele mai semnificative salturi ale vizibilității online, identificate prin algoritmul propriu al platformei NewsVibe, se înregistrează în cazul SOS România, pe fondul disputei dintre Diana Șoșoacă și Andrei Gușă, după ce acesta din urmă a anunțat că va vota cu Crin Antonescu. Totuși, numărul de mențiuni despre SOS România rămâne constant redus.