Digital Duel by NewsVibe. TOP 5 partide în spațiul online românesc, în ultima săptămână

Dezbaterea din spațiul mediatic a fost marcată semnificativ în ultimele zile de evoluțiile din campania pentru alegerile prezidențiale. Decizia USR de a-și muta sprijinul politic pentru candidatura la președinție de la Elena Lasconi către Nicușor Dan a fost una dintre temele care au generat constant reacții.
Totodată, în această perioadă de analiză au fost date publicității mai multe sondaje de opinie care au animat discuțiile privind șansele candidaților de a accede în turul al doilea, dar și de a câștiga finala prezidențială.
Această atmosferă s-a reflectat și în cele mai relevante surse online, acolo unde situația din USR a fost principalul subiect care a influențat scorurile în topul mențiunilor. Astfel, conform datelor analizate cu NewsVibe, platformă de media intelligence cu suport AI, față de săptămâna precedentă, se înregistrează o creștere semnificativă a numărului de mențiuni pentru acest partid — cu aproape 88%. Și numărul de mențiuni despre AUR a crescut în ultima săptămână, cu aproximativ 58%. În schimb, numărul de mențiuni despre PSD, PNL și SOS România a fost în scădere.
Explicația creșterilor înregistrate de USR și AUR derivă din faptul că au existat subiecte care au implicat efectiv și semnificativ numele acestor formațiuni politice, nu doar pe cele ale candidaților la cea mai înaltă funcție în stat.
Top 5 partide după vizibilitatea online
- Uniunea Salvați România – 2.857 de mențiuni
- Partidul Social Democrat – 1.595 de mențiuni
- Partidul Național Liberal – 1.308 de mențiuni
- Alianța pentru Unirea Românilor – 955 de mențiuni
- SOS România – 138 de mențiuni
Notă – au fost reținute în top doar mențiunile din sursele relevante online și social media (surse validate de platforma NewsVibe)
VOLUM DE MENȚIUNI. Din perspectiva evoluției comparative a volumului de mențiuni, se remarcă faptul că USR a depășit în permanență pe toți ceilalți competitori politici.
Pentru USR, cele mai importante vârfuri de mențiuni au fost generate de decizia BEC, potrivit căreia partidul nu poate face campanie pentru Nicușor Dan, precum și de hotărârea privind preluarea dreptului de semnătură de către Dominic Fritz.
În cazul PSD și PNL, vârfurile de mențiuni sunt asociate cu evenimentele de campanie desfășurate recent în Moldova, respectiv cu anunțul CNSAS referitor la faptul că Antonescu a dat o declarație la Securitate.
Vârful de mențiuni pentru AUR a fost influențat de declarațiile lui George Simion privind întreruperea sprijinului pentru refugiații ucraineni, precum și de criticile acestuia la adresa modului în care România sprijină Republica Moldova.
SOS România nu a înregistrat vârfuri semnificative de mențiuni în această perioadă.
Grafic NewsVibe. Comparație între numărul de mențiuni generate în surse de presă online și Facebook relevante, de către primele 5 partide, la nivelul ultimei săptămâni
VIZIBILITATE COMPARATIVĂ. Motorul de analiză concurențială creat de NewsVibe evaluează forța actorilor politici de a penetra spațiul online, raportat direct la competitorii lor.
Tendința înregistrată în ultima săptămână reproduce fidel dinamica din intervalul anterior de analiză. Astfel, deși din volumul total de mențiuni 42% sunt pentru USR, 23% pentru PSD și 19% pentru PNL, impactul estimat al acestora este de 39%, 22%, respectiv 18%.
În contrapartidă, deși numărul mențiunilor pentru AUR reprezintă doar 14% din total, impactul acestora este mai mare – 18%.
La fel ca în clasamentul general al mențiunilor, și în cazul impactului se remarcă o dominație clară a USR, ceea ce reprezintă o premieră în cadrul analizelor realizate până acum cu privire la vizibilitatea online a principalelor partide din România.
Grafice NewsVibe. Ponderea numărului de mențiuni (stânga), respectiv impactului mențiunilor (dreapta) despre fiecare dintre partide din totalul cumulat de mențiuni despre toate cinci
IMPACT. La nivelul impactului – definit ca estimare a publicului total atins prin mențiunile despre actorii politici analizați – curba virtuală a vizualizărilor urmează, în general, evoluția numărului efectiv de mențiuni, pentru toți actorii politici incluși în analiză.
Totuși, se pot identifica diferențe notabile în ceea ce privește evenimentele generatoare de impact. Astfel, pentru PSD, vârful de mențiuni a fost determinat de mitingul de la Piatra Neamț, unde Marcel Ciolacu l-a atacat pe Nicușor Dan. Pentru PNL, momentul de maxim impact a fost generat de informațiile furnizate de CNSAS cu privire la declarația dată de Crin Antonescu la Securitate. În cazul AUR, cele mai vizibile mențiuni au fost influențate de afirmațiile lui George Simion privind întreruperea sprijinului pentru refugiații ucraineni și criticile adresate modului în care România susține Republica Moldova.
În ceea ce privește USR, impactul deciziei BEC, prin care partidului i s-a interzis să facă campanie pentru Nicușor Dan, a fost ușor mai ridicat decât cel al mențiunilor legate de decizia internă privind preluarea mai multor atribuții ale președintelui partidului de către Dominic Fritz – deși, pe acest ultim subiect, numărul de mențiuni a fost ușor mai mare.
Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul impactului generat în surse de presă online și Facebook relevante de mențiunile despre primele 5 partide, la nivelul ultimei săptămâni
TRENDURI DE ACCELERAȚIE. Cele mai semnificative salturi ale vizibilității online, identificate prin algoritmul propriu al platformei NewsVibe, aparțin USR – la începutul intervalului analizat – și AUR, în ziua declarațiilor lui George Simion referitoare la sprijinul acordat refugiaților ucraineni și la poziția României față de Republica Moldova.
Se înregistrează, de asemenea, o creștere ușoară față de media obișnuită și pentru PNL, în ziua în care au apărut informațiile CNSAS privind declarația dată de Crin Antonescu la Securitate.
Pe de altă parte, se observă momente de scădere semnificativă a vizibilității pentru aproape toate partidele analizate în ziua Sărbătorii de Florii, când atenția celor mai relevante surse online a fost orientată preponderent către subiecte non-politice.