Digital Duel by NewsVibe. TOP 5 partide în spațiul online românesc, în ultima lună
Pe măsură ce ne apropiem de momentul alegerilor, principalele partidele înregistrează tot mai multe mențiuni în sursele online relevante. Astfel, PSD și PNL au beneficiat în ultima lună de o vizibilitate semnificativ crescută în conversațiile online față de analiza precedentă, liberalii generând pentru al doilea interval consecutiv mai multe mențiuni decât social-democrații, conform datelor procesate cu ajutorul NewsVibe, platformă avansată de media intelligence. În același interval, AUR a crescut moderat.
O creștere semnificativă este și cea a SOS România. Chiar dacă acest partid se află pe ultimul loc în top, cu 670 de mențiuni, creșterea față de luna precedentă, când obținuse doar 187 de mențiuni, este una importantă. Decizia Curții Constituționale a României referitoare la candidatura președintei acestei formațiuni, Diana Șoșoacă, și reacțiile generate ulterior de aceasta au adus o creștere a vizibilității și pentru partid, ca atare.
Top 5 partide după vizibilitatea online
Partidul Național Liberal – 15.349 de mențiuni
Partidul Social Democrat – 13.260 de mențiuni
Uniunea Salvați România – 4.442 de mențiuni
Alianța pentru Unirea Românilor – 1.832 de mențiuni
SOS România – 670 de mențiuni
Notă – au fost reținute în top doar mențiunile din sursele relevante online și social media (surse validate de platforma NewsVibe)
În ceea ce privește vârfurile de mențiuni, se remarcă suprapunerea celor referitoare la PSD, PNL și USR în data de 8 octombrie, pe fondul deciziei CCR privind candidatura Dianei Șoșoacă. Această decizie a generat multe mențiuni despre partide, ca urmare a reacțiilor pe care le-a provocat – PNL și USR au acuzat o posibilă implicare a PSD, de unde și suprapunerile respective. Decizia efectivă a fost luată pe 6 octombrie, când se înregistrează vârful de mențiuni al SOS România. AUR nu înregistrează un vârf de mențiuni în aceeași perioadă cu restul actorilor politici.
Grafic NewsVibe. Comparație între numărul de mențiuni generate în surse de presă online și Facebook relevante, de către primele 5 partide ca intenție de vot pentru parlamentare, la nivelul ultimei luni
Cele două partide ale coaliției guvernamentale – PNL și PSD – au obținut și mențiunile cu cel mai mare impact estimat (adică vizualizări potențiale, stabilite pe baza unui algoritm creat de NewsVibe). Și în cazul impactului se menține ierarhia de la mențiuni, cu un plus pentru USR, AUR și SOS România și o scădere a ponderii, prin comparație cu cea a mențiunilor, pentru PSD.
Grafice NewsVibe. Ponderea numărului de mențiuni (stânga), respectiv impactului mențiunilor (dreapta) despre fiecare dintre partide din totalul cumulat de mențiuni despre toate cinci
Mențiunile despre PSD, PNL, AUR și USR cu cel mai mare impact potențial cumulat au fost generate de reacțiile și disputele reciproce dintre aceste partide, apărute pe fondul deciziei Curții Constituționale în cazul Dianei Șoșoacă. Pentru SOS România, un vârf notabil de impact apare în ziua deciziei efective, anterior creșterilor pentru restul actorilor.
Vedem, așadar, că, deși despre AUR nu au existat multe mențiuni în perioada respectivă, impactul acestora a fost notabil. Explicația constă în faptul că, în acea perioadă, s-a discutat în surse online cu impact ridicat inclusiv despre posibilii beneficiari ai ieșirii Dianei Șoșoacă din cursă, context în care a fost adus în discuție și numele președintelui AUR.
Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul impactului generat în surse de presă online și Facebook relevante de mențiunile despre primele 5 partide ca intenție de vot pentru parlamentare, la nivelul ultimei luni
În ceea ce privește creșterea ritmului de apariție a mențiunilor, se observă o accelerare semnificativă pentru SOS România la începutul intervalului și în prima parte a lunii octombrie. Ambele creșteri de ritm sunt legate de mențiuni despre candidatura Dianei Șoșoacă – depunerea candidaturii, respectiv decizia CCR de eliminare a președintei SOS România din cursa pentru prezidențiale.
Grafic NewsVibe. Momente de creștere accelerată a volumului mențiunilor despre primele 5 partide ca intenție de vot pentru parlamentare, la nivelul ultimei luni, în surse de presă online și Facebook relevante.