Digital Duel by NewsVibe. TOP 5 partide în spațiul online românesc, în 2024
Anul 2024 a avut nu mai puțin de patru runde de alegeri: europarlamentare, locale, prezidențiale și parlamentare, fiind unul dintre cele mai intense din punct de vedere electoral din istoria recentă a României.
Într-un astfel de context, partidele au jucat, evident, roluri centrale, iar prezența acestora în sursele online cele mai relevante a fost notabilă. Conform datelor analizate cu ajutorul NewsVibe, platformă inovativă de media intelligence, topul vizibilității online este dominat categoric de PSD și PNL, care au obținut un număr de mențiuni aproape identic, apropiat de 155 de mii. Cele două partide sunt urmate, la mare distanță, de USR, cu peste 63 de mii de mențiuni. AUR înregistrează doar puțin peste 25 de mii de mențiuni, în timp ce SOS România depășește ușor 6.500 de mențiuni.
Numărul similar de mențiuni despre PSD și PNL este un indiciu al faptului că cele două formațiuni au fost prezentate de multe ori împreună în articole și postări pe Facebook ori s-au bucurat de interes la fel de mare din partea autorilor de conținut online.
Top 5 partide după vizibilitatea online
- Partidul Național Liberal – 154.594 de mențiuni
- Partidul Social Democrat – 154.592 de mențiuni
- Uniunea Salvați România – 63.124 de mențiuni
- Alianța pentru Unirea Românilor – 25.386 de mențiuni
- SOS România – 6.528 de mențiuni
Notă – au fost reținute în top doar mențiunile din sursele relevante online și social media (surse validate de platforma NewsVibe)
VOLUM DE MENȚIUNI. Momentele care au generat cele mai multe mențiuni, pentru toți actorii incluși în analiză, sunt cele electorale: 9 iunie, ziua alegerilor locale și europene; 24 noiembrie, ziua primului tur al alegerilor prezidențiale; 2 decembrie, ziua de după votul pentru parlamentare, când rezultatele au devenit clare.
Se remarcă, totodată, pe parcursul unei mari părți din an suprapunerea curbelor de mențiuni despre PSD și PNL, în condițiile exercitării în comun a actului de guvernare, dar și a disputelor politice, pe fond electoral, dintre cele două partide.
Distinct, ies în evidență trei vârfuri distincte pentru PSD: 24 august, Congresul PSD pentru desemnarea candidatului la președinție; 2 decembrie, comentarea rezultatului alegerilor parlamentare; 19 decembrie, când Marcel Ciolacu a amenințat că PSD va trece în opoziție.
Există, de asemenea, două vârfuri notabile și distincte de mențiuni pentru PNL: 9 iunie – ziua alegerilor locale; 25 noiembrie – imediat după turul I al alegerilor prezidențiale, când președintele PNL și candidatul la președinție, Nicolae Ciucă, a anunțat că va renunța la conducerea partidului, după ce a ratat intrarea în turul II.
Grafic NewsVibe. Comparație între numărul de mențiuni generate în surse de presă online și Facebook relevante, de către primele 5 partide, la nivelul anului 2024
VIZIBILITATE COMPARATIVĂ. Proporția numărului de mențiuni nu coincide în toate cazurile cu proporția impactului acestora, în sensul în care, în cazul unora dintre partide, impactul estimat la nivelul publicului este supradimensionat față de volumul de mențiuni, indicând referiri în surse de mare impact. Astfel, impactul este proporțional mai mare pentru mențiunile despre AUR și USR și mai mic în cazurile PSD (mai ales) și PNL.
Grafice NewsVibe. Ponderea numărului de mențiuni (stânga), respectiv impactului mențiunilor (dreapta) despre fiecare dintre partide din totalul cumulat de mențiuni despre toate cinci
IMPACT. Curba virtuală a impactului estimat al mențiunilor despre partide arată din nou similitudine între PSD și PNL. În preajma alegerilor, a crescut impactul mențiunilor despre toate partidele. Mai ales în perioada alegerilor prezidențiale și parlamentare s-a intensificat impactul mențiunilor despre formațiunile suveraniste și despre USR, care s-a apropiat foarte mult de PSD și PNL.
Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul impactului generat în surse de presă online și Facebook relevante de mențiunile despre primele 5 partide, la nivelul anului 2024
TRENDURI DE ACCELERAȚIE. Numărul de mențiuni despre SOS România este cel care a oscilat cel mai mult, cu momente de creștere abruptă – cea mai importantă fiind în momentul deciziei CCR privind excluderea Dianei Șoșoacă din alegerile prezidențiale. Frecvența mențiunilor a crescut pentru toate partidele în momentele electorale.