icon

Rămâi conectat la știrile care contează, fii primul care află! Notificările sunt selectate de redacție pentru știrile cu adevărat importante!

Nu, mulțumesc
Mă abonez
search icon
search icon
Flag Arrow Down
Română
Română
Magyar
Magyar
English
English
Français
Français
Deutsch
Deutsch
Italiano
Italiano
Español
Español
Русский
Русский
日本語
日本語
中国人
中国人

Modifică limba

arrow down
  • Română
    Română
  • Magyar
    Magyar
  • English
    English
  • Français
    Français
  • Deutsch
    Deutsch
  • Italiano
    Italiano
  • Español
    Español
  • Русский
    Русский
  • 日本語
    日本語
  • 中国人
    中国人
Secțiuni
  • Ultima oră
  • Exclusiv
  • Sondaje INSCOP
  • Podcast
  • Diaspora
  • Republica Moldova
  • Politică
  • Economie
  • Actualitate
  • Internațional
  • Sport
  • Sănătate
  • Educație
  • Știință IT&C
  • Arte & Lifestyle
  • Opinii
  • Alegeri 2025
  • Mediu
Despre Noi
Contact
Politică de confidențialitate
Termeni și condiții
Parcurge rapid sumarul știrilor și vezi cum sunt tratate în diferite publicații!
  • Ultima oră
  • Exclusiv
    • Sondaje INSCOP
    • Podcast
    • Diaspora
    • Republica Moldova
    • Politică
    • Economie
    • Actualitate
    • Internațional
    • Sport
    • Sănătate
    • Educație
    • Știință IT&C
    • Arte & Lifestyle
    • Opinii
    • Alegeri 2025
    • Mediu
156 știri noi în ultimele 24 de ore
  1. Acasă
  2. Internațional
miercuri 16:26

UE lansează Agenda Consumatorilor 2030: Digital Fairness Act, prin care dorește eliminarea discriminării transfrontaliere și protecția minorilor online

2eu.brussels
whatsapp
facebook
linkedin
x
copy-link copy-link
main event image
Internațional
Foto: Shutterstock

Bruxelles, 19 noiembrie 2025 – Comisia Europeană a prezentat Agenda Consumatorilor 2030, strategia care va ghida politicile UE în domeniul protecției consumatorilor în următorii cinci ani. Noua agendă își propune să răspundă unui context economic și tehnologic în schimbare rapidă, marcat de digitalizare accelerată, creșterea costurilor de trai, extinderea comerțului electronic și apariția de noi riscuri pentru consumatori. Potrivit Comisiei, protecția consumatorului devine un pilon central al competitivității europene, întrucât gospodăriile generează peste 51% din PIB-ul UE, iar încrederea acestora este esențială pentru funcționarea Pieței Unice.


Vicepreședinta executivă Henna Virkkunen, responsabilă pentru Suveranitate Tehnologică, Securitate și Democrație, a subliniat echilibrul necesar între protecție și competitivitate:


"Trebuie să ne asigurăm că legislația în domeniul consumatorilor este pregătită pentru noile provocări. Trebuie să acoperim lacunele din online și să abordăm noile provocări din offline. Trebuie să oferim oamenilor mai multă putere și să ne asigurăm că toate companiile – inclusiv cele din țări terțe – respectă regulile noastre și profită pe deplin de potențialul Pieței Unice."


Agenda se structurează în patru direcții principale. Prima dintre ele vizează finalizarea Pieței Unice pentru consumatoriprin lansarea unui Action Plan for Consumers in the Single Market. Acesta include evaluarea Regulamentului privind blocarea geografică – pentru a determina dacă discriminarea pe bază de naționalitate sau reședință a fost eliminată –, precum și noi măsuri pentru facilitarea mobilității, compararea tarifelor și accesul transfrontalier la servicii financiare, inclusiv posibilitatea de a deschide conturi de economii sau investiții în alte state membre.


A doua prioritate o reprezintă echitatea digitală și protecția consumatorilor online. În 2026, Comisia va prezenta Digital Fairness Act, o nouă lege care va consolida protecția împotriva practicilor manipulative din mediul digital, precum dark patterns, mecanismele de design adictiv sau personalizarea care exploatează vulnerabilitățile utilizatorilor. Actul va include protecții sporite pentru minori, reducând expunerea acestora la funcții dăunătoare din aplicații și platforme digitale. Tot în acest pilon intră măsuri de reducere a sarcinilor administrative pentru companii, promovarea soluțiilor digitale precum etichetarea electronică și întărirea protecției împotriva fraudelor online.


Comisarul Michael McGrath, responsabil pentru Democrație, Justiție, Stat de Drept și Protecția Consumatorilor, a evidențiat importanța protecției online într-un mediu dominat de comerț electronic și tehnologie:


"Într-o lume digitală în schimbare rapidă, în care e-commerce-ul continuă să crească, consumatorii – în special minorii – merită protecție, fie că cumpără din magazine fizice sau online. Cei 450 de milioane de consumatori europeni trebuie să poată avea încredere în produsele pe care le cumpără și în locurile din care le achiziționează."


A treia direcție a Agendei vizează consumul sustenabil. Comisia va sprijini statele membre în aplicarea legislației care combate greenwashing-ul, promovează produsele durabile și reparabile și sprijină economia circulară – inclusiv prin facilitarea returnării bunurilor neutilizate, dezvoltarea piețelor de produse second-hand și încurajarea start-up-urilor circulare. Aceste acțiuni urmăresc creșterea duratei de viață a produselor și reducerea impactului asupra mediului.


A patra prioritate este întărirea aplicării legislației în domeniul protecției consumatorilor. Creșterea masivă a comerțului electronic a dus la o circulație accelerată a produselor nesigure provenite în principal din țări terțe. În 2026, Comisia va propune revizuirea Regulamentului privind Cooperarea în materie de Protecție a Consumatorilor (CPC), pentru a consolida instrumentele de aplicare, a crește eficiența colaborării între autoritățile naționale și a asigura un mediu concurențial echitabil pentru companiile conforme. În paralel, Comisia va evalua necesitatea centralizării unor competențe de investigare, va întări supravegherea pieței prin revizuirea legislației relevante și va continua cooperarea cu țările terțe pentru a combate din sursă produsele neconforme.


Implementarea Agendei va fi monitorizată anual în cadrul EU Consumer Summit, iar orientarea politică va fi asigurată prin forumuri ministeriale periodice dedicate protecției consumatorilor. Agenda Consumatorilor 2030 este rezultatul unei consultări publice lansate în mai 2025 și completează alte inițiative ale Comisiei în materie de competitivitate și piață unică, precum Single Market Strategy, Competitiveness Compass și viitoarea Single Market Roadmap.


https://2eu.brussels/articol/stiri/ue-lanseaza-agenda-consumatorilor-2030-digital-fairness-act-prin-care-doreste-eliminarea-discriminarii-transfrontaliere-si-protectia-minorilor-online

ȘTIRI PE ACELEAȘI SUBIECTE

event image
Internațional
Comisia Europeană lansează consultare privind regulile de siguranță a produselor și supravegherea pieței
event image
Internațional
UE lansează pachetul „Justiția Digitală 2030” pentru modernizarea sistemelor judiciare și pregătirea profesioniștilor pentru era inteligenței artificiale
event image
Economie
UE accelerează reforma plăților cu reguli noi pentru transferuri instant, protecția consumatorilor și suveranitatea financiară
event image
Internațional
UE lansează „Scutul European al Democrației” și o strategie pentru societatea civilă
event image
Internațional
Consiliul UE adoptă o lege pentru a accelera investigațiile GDPR transfrontaliere
app preview
Feed personalizat de știri, căutare cu Inteligență Artificială și notificări într-o experiență mai interactivă.
app preview app preview
UE Agenda Consumatorilor 2030 Digital Fairness Act

Recomandările redacției

main event image
Opinii
Ieri 13:05

Andrei Pleșu: Note, stări, zile

app preview
Feed personalizat de știri, căutare cu Inteligență Artificială și notificări într-o experiență mai interactivă.
app preview
app store badge google play badge
  • Ultima oră
  • Exclusiv
  • Sondaje INSCOP
  • Podcast
  • Diaspora
  • Republica Moldova
  • Politică
  • Economie
  • Actualitate
  • Internațional
  • Sport
  • Sănătate
  • Educație
  • Știință IT&C
  • Arte & Lifestyle
  • Opinii
  • Alegeri 2025
  • Mediu
  • Despre Noi
  • Contact
Politică de confidențialitate
Politica de cookies
Termeni și condiții
Licențe open source
Toate drepturile rezervate Strategic Media Team SRL

Tehnologie in parteneriat cu

anpc-sal anpc-sol