NEWS FOCUS: De astăzi, dispare plafonarea la energie electrică. Tendințe în conversația online

Începând de astăzi, 1 iulie, nu mai există plafonarea prețurilor la energie electrică, în timp ce, în cazul prețurilor la gaze, aceasta va mai fi menținută până în primăvara anului 2026. Momentul este unul important, precedat în ultimele săptămâni atât de reacții și explicații ale autorităților cu privire la ceea ce va urma, cât și de analize în media sau din partea unor organizații de specialitate privind scenariile posibile pentru consumatori.
Gradul ridicat de îngrijorare legat de nivelul la care prețurile ar putea crește în lunile următoare s-a reflectat și la nivelul surselor online relevante din România. Conform datelor analizate și agregate cu ajutorul NewsVibe, soft de analiză în timp real a subiectelor online, în ultima lună au existat peste 800 de mențiuni care au vizat exclusiv problema plafonării prețurilor la energie, impactul estimat al acestora depășind 20 de milioane de vizualizări.
După cum se poate observa din graficul de mai jos, momentele de maximă vizibilitate pentru această temă au fost cele în care autoritățile au comunicat despre măsurile ce ar putea fi luate pentru a-i proteja în continuare pe cei mai vulnerabili dintre consumatori – este vorba mai ales despre anunțurile foștilor miniștri ai Muncii și ai Energiei, precum și de cel al noului ministru al Energiei (pentru care tema plafonării reprezintă prima mare provocare a mandatului abia început).
Grafic NewsVibe. Evoluția la nivelul numărului de mențiuni despre plafonarea prețurilor la energie, respectiv a impactului total al acestora, în ultima lună
Surse predominante
Topul surselor care au scris cel mai frecvent în ultima lună despre plafonarea prețurilor la energie este dominat de surse de știri (site-uri și pagini de Facebook), surse generaliste, precum și cu profil economic. Dintre acestea, se remarcă site-urile Adevărul, România TV și Profit.ro, fiecare cu peste 20 de mențiuni, precum și paginile de Facebook Capital România, Digi24, Adevărul, Fanatik.ro și Realitatea.NET, care au avut fiecare peste 10 mențiuni legate de acest subiect.
Grafic NewsVibe. Topul surselor web relevante care s-au referit la plafonarea prețurilor la energie, în ultima lună
Topul cuvintelor cheie menționate
Topul cuvintelor cel mai des menționate în relație cu tema de interes, în articole și postări pe rețelele sociale, include România, numele foștilor miniștri Sebastian Burduja și Simona Bucura Oprescu, numele ministerelor implicate în stabilirea măsurilor de protecție pentru consumatorii vulnerabili (Ministerul Energiei, Ministerul Muncii), al autorității de reglementare (ANRE), precum și al unor companii care activează pe piața de energie (Hidroelectrica, PPC).
Există și asocieri mai puțin frecvente cu numele noului ministru al Energiei, Bogdan Ivan, cu Guvernul, precum și cu luna iulie (momentul de la care a încetat plafonarea prețurilor la energie electrică).
Grafic NewsVibe. Top entități menționate în contextul mențiunilor despre plafonarea prețurilor la energie, în ultima lună
Evaluarea tonului comunicării
Platforma NewsVibe a creat un sistem avansat de analiză a sentimentului, care utilizează inteligența artificială, algoritmi special antrenați și modele de limbaj de tip LLM, pentru a detecta nuanțele de ton – favorabil, nefavorabil sau neutru – în contextul referirilor la entitățile relevante pentru o conversație online.
Grafic NewsVibe. Evaluarea automată a tonului conversației online despre plafonarea prețurilor la energie, în ultima lună
Chiar dacă în general contextul conversațional în care tema a fost menționată a fost neutru și axat pe abordări factual-descriptive, există totuși o proporție importantă de mențiuni negative. Eliminarea plafonării creează un context social și economic marcat de incertitudini și temeri legate de creșterea prețurilor la energie în viitorul apropiat.
Subiectul reprezintă o sursă de presiune atât asupra autorităților guvernamentale, cât și asupra bugetelor firmelor și ale cetățenilor, iar dezbaterile din jurul său sunt de așteptat să se intensifice în perioada următoare, cu un ton tot mai polarizat.
Emoji și hashtags
Cele mai frecvent utilizate emoji în postările de pe Facebook simbolizează ideea de energie, de creștere (a prețurilor), de stare de alertă, uimire sau breaking news. Există și simboluri care reflectă ideea de obiectiv îndeplinit.
Grafic NewsVibe. Top emoji folosite pe Facebook în conversațiile despre plafonarea prețurilor la energie, în ultima lună
Cele mai utilizate hashtag-uri în postările de pe Facebook pe marginea subiectului de interes sunt #plafonare, #energie, #romania, #energieelectrica, #facturienergie, #saracieenergetica, care arată prezența semnificativă a subiectului în știrile promovate pe Facebook.
Grafic NewsVibe. Top hashtags folosite pe Facebook în conversațiile despre plafonarea prețurilor la energie, în ultima lună
Subiectul eliminării plafonării prețurilor la energie rămâne unul sensibil și puternic polarizant, cu impact direct asupra percepției publice și asupra încrederii în autorități.
Este de așteptat ca discuțiile și îngrijorările legate de creșterea prețurilor să continue și să se intensifice, alimentate de contextul economic social și economic dificil.