acum 1 oră
Internațional
www.shutterstock.com
Franţa şi Germania îşi intensifică eforturile pentru a debloca programul Future Combat Air System (FCAS), un proiect de 100 de miliarde de euro, care se confruntă cu riscuri semnificative de eșec din cauza disputelor între Dassault Aviation şi Airbus. După discuţii între preşedintele francez Emmanuel Macron şi cancelarul german Friedrich Merz, Berlinul a elaborat o "foaie de parcurs decizională" cu termen-limită la mijlocul lui decembrie, pentru a ajunge la un acord. Aceasta urmăreşte să reafirme controlul politic asupra proiectului şi să reevalueze cerinţele tehnice ale forţelor aeriene din cele două ţări.
FCAS vizează dezvoltarea unui avion de luptă de ultimă generaţie, cu intrare în serviciu în 2040, dar negocierile au fost complicate de lipsa de încredere dintre Dassault, care doreşte controlul proiectului, şi Airbus, care reprezintă Germania şi Spania. Un eşec al FCAS ar sublinia incapacitatea Europei de a-şi construi apărarea în contextul actual de instabilitate. Deşi presiunea politică creşte, există îndoieli privind capacitatea lui Macron de a forţa concesii din partea Dassault, care se află într-o poziţie favorabilă datorită succesului exporturilor Rafale. Scenarii alternative, precum dezvoltarea separată a avioanelor sau o alianţă cu Saab, sunt de asemenea discutate, în timp ce un compromis minimalist ar putea permite ambelor părţi să evite un conflict deschis.
FCAS vizează dezvoltarea unui avion de luptă de ultimă generaţie, cu intrare în serviciu în 2040, dar negocierile au fost complicate de lipsa de încredere dintre Dassault, care doreşte controlul proiectului, şi Airbus, care reprezintă Germania şi Spania. Un eşec al FCAS ar sublinia incapacitatea Europei de a-şi construi apărarea în contextul actual de instabilitate. Deşi presiunea politică creşte, există îndoieli privind capacitatea lui Macron de a forţa concesii din partea Dassault, care se află într-o poziţie favorabilă datorită succesului exporturilor Rafale. Scenarii alternative, precum dezvoltarea separată a avioanelor sau o alianţă cu Saab, sunt de asemenea discutate, în timp ce un compromis minimalist ar putea permite ambelor părţi să evite un conflict deschis.