Parcurge rapid sumarul știrilor și vezi cum sunt tratate în diferite publicații!
118 știri noi în ultimele 24 de ore
18 octombrie 10:12

Web Watch by NewsVibe. Top 10 surse online despre alegeri, în ultima lună

Adrian Rusu
main event image
Exclusiv
imagine generată cu ajutorul Dall-E

Decizia CCR care a determinat blocarea candidaturii Dianei Șoșoacă, referendumul lui Nicușor Dan, respectiv investigația de presă care l-a vizat pe candidatul independent Mircea Geoană au fost cele mai vizibile momente asociate alegerilor și campaniei electorale din ultima lună, potrivit datelor monitorizate și procesate cu ajutorul NewsVibe, instrument de social listening cu suport AI. Procesarea datelor s-a realizat cu ajutorul unui algoritm special antrenat pentru clasificarea informațiilor în funcție de tematica abordată.

Au fost publicate 32.900 de articole și postări pe teme legate de alegeri în sursele monitorizate, mai multe decât cele despre sănătate (17.000), dar mai puține decât cele despre guvernare (40.100).

Au existat câteva perioade notabile din perspectiva acumulării de articole și postări despre alegeri, cea mai importantă dintre acestea fiind intervalul 5-7 octombrie, când s-a discutat amplu despre respingerea candidaturii Dianei Șoșoacă la președinția României, cu redarea reacțiilor acesteia, dar mai ales cu multiple comentarii, din zona politică, precum și dinspre editoraliști, influenceri politici și jurnaliști.

Un alt interval cu acumulare mai mare de conținut legat de alegeri este 1-3 octombrie, moment marcat de investigația de presă care a inclus acuzații la adresa lui Mircea Geoană și care a determinat, de asemenea, multiple reacții și comentarii.

Scandalul asociat cu planșeul Pieței Unirii, care a dus la referendumul propus de Nicușor Dan reprezintă cel mai recent vârf al acestui subiect.

Apropierea contextului electoral și din Republica Moldova contribuie, de asemenea, la creșterea recentă a numărului de articole de acest fel.

Grafic NewsVibe. Evoluția numărului de articole și postări despre alegeri în surse online relevante, în ultima lună

Topul surselor care au produs conținut online despre alegeri este populat în mare parte de platforme media de știri, precum stiripesurse.ro si PS News (prezente în top 10 atât prin website-uri, cât și prin canalele Facebook asociate), ziare.com, Gândul sau G4media. Dintre sursele asociate unor posturi TV de știri, se remarcă prin cantitatea de articole website-urile Antena 3 CNN și B1TV.

Grafic NewsVibe. Topul surselor online relevante care au publicat cele mai multe articole și postări pe teme de alegeri, în ultima lună

În schimb, atunci când analizăm topul surselor din perspectiva trendului de accelerație – deci cu producție mai mare de conținut pe această temă comparativ cu intervalul anterior – constatăm activismul crescut al zonei populist-suveraniste:  platforma Ecopolitic (web și Facebook, care oferă vizibilitate crescută Dianei Șoșoacă și partidului SOS, ca și platforma 5news.ro, consacrată prin abordări critice la adresa adversarilor partidului AUR. Pe listă se află și canalul de Facebook al filialei AUR Hunedoara.

În fine, cu ritm crescut a postat și Nicușor Dan, prezent în top 10 din această perspectivă.

Grafic NewsVibe. Topul surselor online relevante care au publicat în ritm accelerat articole și postări pe teme de alegeri, în ultima lună

Entitățile menționate cel mai frecvent în această perioadă au fost Diana Șoșoacă – protagonista celui mai puternic reflectat moment, PSD și PNL – principalele partide care se află și la guvernare. Actorul instituțional cel mai vizibil a fost Curtea Constituțională, dar s-a discutat mult și despre Biroul Electoral Central. Secundar, au existat referiri la Senat, Camera Deputaților și la Parlament.

Dintre candidații prezidențiali, Marcel Ciolacu și Nicolae Ciucă au fost menționați în mai multe articole și postări pe parcursul întregului interval decât Mircea Geoană, Elena Lasconi și George Simion. Alte concepte invocate repetat au fost candidat, președinte sau alegeri.

Grafic NewsVibe. Top entități menționate în știrile și postările despre alegeri în surse online relevante în ultima lună

Printre cele mai utilizate emoji în perioada analizată, se numără simboluri naționale (tricolorul), simboluri ale votului (urna), ilustrări ce sugerează realizări, dar foarte puține simboluri clasice care sugerează emoții.

Grafic NewsVibe. Top emojis incluse în postările despre alegeri în surse online relevante în ultima lună

La nivel de hashtag-uri utilizate frecvent, printre cele politice se evidențiază partidele din coaliție (#psd și #pnl), precum și candidata USR, #elenalasconi. În rest se remarcă mai ales etichete ce promovează surse de presă.

Grafic NewsVibe. Top hashtags incluse în postările despre alegeri în surse online relevante în ultima lună

Sursele locale din afara capitalei care au scris despre alegeri (fie platforme media, fie canale Facebook ale unor politicieni cu afiliere locală) se remarcă în primul rând Constanța și Cluj, precum și Iași. Jumătatea de vest a țării s-a dovedit mai interesată de producerea de conținut online legat de alegeri din această perspectivă.

Grafic NewsVibe. Harta surselor online locale care au scris despre alegeri în ultima lună.

*****Sinteză realizată cu ajutorul unui flux de monitorizare asigurat de NewsVibe Romania. Analiza este bazată pe un model Machine Learning dezvoltat de echipa NewsVibe, care a fost antrenat pentru clasificarea conținutului extras din surse online relevante în funcție de tematica abordată. Datele prezentate au fost îmbunătățite cu ajutorul unor instrumente de Artificial Intelligence. 
app preview
Feed personalizat de știri, căutare cu Inteligență Artificială și notificări într-o experiență mai interactivă.