Snapshot. Peisajul media online în contextul cutremurului recent din România
Cutremurul de luni din România a declanșat o undă de șoc nu doar în realitatea fizică, ci și în mediul online, generând conversații și mențiuni pe rețelele sociale și în media digitală. Pentru înțelegerea modului în care informația despre cutremur a fost percepută și diseminată, platforma de monitorizare automată NewsVibe a permis detectarea rapidă a trendurilor emergente și a punctelor de interes dominante în discuțiile online. Cu ajutorul sistemului AI de tracking media integrat, s-au identificat subiectele și temele cele mai discutate, de la măsurile de siguranță și reacțiile autorităților, până la declarațiile specialiștilor.
Referitor la cutremurul de luni seară, a fost foarte vizibilă reacția lui Raed Arafat, care a declarat că momentan nu este posibilă trimiterea de mesaje RO-Alert pentru cutremure până când infrastructura nu va fi pusă la punct astfel încât să ofere oamenilor un avans suficient de mare. În mare parte, mențiunile cu cel mai mare impact (număr estimat de vizualizări) se referă la relatarea factuală a informațiilor despre cutremur – inclusiv declarația directorului INFP despre direcția propagării undelor.
O altă știre relevantă are legătură cu resimțirea cutremurului din Vrancea până în Republica Moldova, unde Maia Sandu a fost surprinsă în direct la o televiziune din Chișinău. Abordarea surselor media este una echilibrată și neutră, preluând declarații sau doar relatând informațiile relevante despre cutremur. Deși există și mențiuni care apelează la titluri clickbait sau cu perspective din zona senzaționalului, acestea se află mai degrabă în minoritate.
Cu un impact și un număr de mențiuni considerabil mai scăzut, a fost discutat și cutremurul cu magnitudinea de 3,3, produs sâmbătă seară.
Grafic NewsVibe. Evoluția volumului și impactului mențiunilor despre cutremur în ultimele 7 zile.
Sursele care au menționat cel mai des cutremurul provin aproape exclusiv din presa centrală, fiind platforme online asociate unor televiziuni de știri – cum ar fi Realitatea.net sau B1TV, unor televiziuni generaliste – precum ProTV sau Kanal D, unor platforme digitale precum stiripesurse.ro sau unor publicații cu specific tabloid precum Wowbiz sau Cancan – reprezentate în top fie prin site-urile web proprii, fie prin paginile de Facebook oficiale. Singura sursă de presă locală care menționează foarte des acest subiect este Ziua de Constanța.
Grafic NewsVibe: Topul surselor online relevante care au generat mențiuni despre cutremur în ultimele 7 zile
Cuvintele cheie utilizate cel mai frecvent în contextul mențiunilor despre cutremur fac referire în principal la zone geografice – începând cu județul Vrancea, zona seismică Vrancea – Buzău, București sau Sfântu Gheorghe, până la Republica Moldova, cu accent pus pe reacția Maiei Sandu. Totodată, observăm, cu o intensitate mai scăzută, și mențiunile despre Departamentul pentru Situații de Urgență și numele lui Raed Arafat. Prezența PNL, deși cu vizibilitate foarte redusă și ea, este legată de câteva atacuri politice, printre care un mesaj critic al USR la adresa partidelor din coaliția guvernamentală, precum și un atac general promovat de platforma alternativă 60m.ro.
Grafic NewsVibe: Top cuvinte cheie incluse în știrile și postările despre cutremur în ultimele 7 zile
*****Sinteză realizată cu ajutorul unui flux de monitorizare asigurat de NewsVibe Romania. Analiza, datele și imaginile prezentate au fost îmbunătățite cu ajutorul unor instrumente de Machine Learning și Artificial Intelligence.