News Focus: Perspective online despre referendum: Chișinău vs București
Referendumul a devenit în ultimele săptămâni un concept des invocat în spațiul public, pe fondul evenimentelor din Republica Moldova, dar și al celor din București, unde primarul Capitalei, Nicușor Dan, dorește organizarea unei consultări populare pe probleme administrative. Și spațiul online a acordat o atenție sporită acestor subiecte. Conform datelor colectate și procesate cu ajutorul NewsVibe, sistem de monitorizare media automată, în ultima lună s-au înregistrat aproape 4.300 de mențiuni despre termenul „referendum” în surse online relevante din România, cu un impact estimat de peste 71 de milioane vizualizări. O mare parte din aceste mențiuni s-au concentrat în ultimele 10 zile ale intervalului de analiză, când în România s-a intensificat dezbaterea despre intențiile primarului din București, dar a crescut și interesul față de Republica Moldova.
Grafic NewsVibe. Evoluția la nivelul numărului de mențiuni despre ”referendum”, respectiv a impactului total al acestora, în ultima lună
Surse predominante
Topul surselor care au scris cel mai mult despre referendum în ultima lună este dominat de site-uri de știri. Dintre acestea, se remarcă PS News, Ziare.com și stiripesurse.ro, fiecare cu peste 90 de mențiuni despre referendum.
Dacă ne referim însă la referendumurile menționate specific de sursele web relevante, în cazul celui de la București se remarcă în special interesul site-ului de știri B1TV.ro, iar în cazul celui din Republica Moldova, al site-ului Calea Europeană.
Grafic NewsVibe. Topul surselor online relevante care s-au referit la ”referendum”, în ultima lună
Topul cuvintelor cheie menționate
Entitățile cel mai intens asociate cu referendumul în ultima lună sunt Moldova, Republica Moldova și Nicușor Dan. Practic, în intervalul analizat mențiunile despre referendum au fost aproape exclusiv legate de evoluțiile din București și din Republica Moldova. Secundar, se evidențiază termeni asociați celor două evenimente: UE, Maia Sandu, moldoveni sau Rusia – pentru subiectul legat de Chișinău, respectiv primarul general, consiliul general sau alegerile prezidențiale – pentru tema legată de Capitală. Cetățenii se evidențiază de asemenea ca un actor important pentru ambele dimensiuni tematice.
Grafic NewsVibe. Top entități menționate în asociere cu ”referendum”, în ultima lună
Emoji și Hashtag
În ceea ce privește emojiurile cel mai des utilizate în postările de pe Facebook referitoare la referendum, se disting steagurile României, Republicii Moldova și Uniunii Europene, dar și simboluri de alertă sau legate de vot.
Grafic NewsVibe. Top emoji folosite pe Facebook în conversațiile despre ”referendum”, în ultima lună
În cazul hashtag-urilor cel mai frecvent utilizate, se remarcă în primul rând #moldova, #republicamoldova, #alegeri, #uniuneaeuropeana, #nicusordan și #bucuresti. De asemenea, se evidențiază și hashtag-uri din sfera inițiativelor asociate cu USR, precum #farapenali.
Grafic NewsVibe. Top hashtags folosite pe Facebook în conversațiile despre ”referendum”, în ultima lună
Surse locale
Sursele locale din afara Capitaleri care au scris cel mai mult despre referendum în ultima lună provin în principal din Iași, Constanța și Cluj. Există, de asemenea, un interes moderat al surselor locale față de tema referendumului în județele Bihor, Arad, Timiș și Dolj. În restul județelor țării, interesul surselor locale este mai degrabă scăzut.
Grafic NewsVibe. Surse locale relevante care au menționat ”referendum”, în ultima lună
Așadar, interesul față de cele două momente politice este unul ridicat în sursele online cele mai relevante, iar mențiunile despre acestea au, la rândul lor, un impact notabil.