
Alegerile din Republica Moldova au atras, în ultimele zile, o atenție semnificativă din partea media din România, inclusiv în spațiul online. Pentru analiza de față, am ales însă o perspectivă diferită: modul în care alegerile de peste Prut au fost reflectate în cele mai importante surse media digitale din Republica Moldova. Cu ajutorul unui flux de date asigurat de NewsVibe, platformă de monitorizare media în timp real, am analizat aproape 7.600 de mențiuni referitoare la scrutinul moldovenesc, provenite din surse online esențiale din această țară – site-uri de știri, pagini de Facebook asociate, site-uri instituționale, dar și canale de comunicare online aparținând partidelor și politicienilor moldoveni.
Precizăm că în analiza noastră au fost incluse și surse relevante de limbă rusă, pentru a contura un tablou cât mai complet al modului în care au fost mediatizate alegerile din Republica Moldova.
Topul cuvintelor cheie menționate
Termenii cel mai puternic asociați cu tema alegerilor din Republica Moldova, în sursele online moldovenești cele mai relevante, sunt, pe lângă numele țării și capitala Chișinău, actori politici (PAS, Ion Ceban, Partidul Nostru sau Maia Sandu), instituționali (Comisia Electorală Centrală), alături de România și Rusia. În proporții diferite, numele tuturor competitorilor electorali au fost menționate în legătură cu scrutinul din Republica Moldova.
Se remarcă însă faptul că a fost acordată o atenție ridicată cadrului legal și deciziilor instituționale privind alegerile – de pildă, interzicerea unor candidaturi – concomitent cu interesul față de mizele geopolitice, dar și de politică internă atribuite evenimentului electoral.
Grafic NewsVibe. Top entități menționate în contextul referirilor la alegerile din Republica Moldova, în ultima săptămână, în cele mai relevante surse online moldovenești
Harta asocierilor semantice
Prin intermediul analizei de rețea semantică, prin care NewsVibe mapează structura și conexiunile din cadrul unei conversații online, putem observa un tablou de ansamblu al temelor dezbătute în mediul digital cu privire la alegerile din Republica Moldova, în perioada analizată.
Grafic NewsVibe. Rețeaua semantică a conversației online despre alegerile din Republica Moldova, în ultima săptămână, în cele mai relevante surse online moldovenești
Ce ne arată analiza:
- GEOPOLITICA – Vest vs RUSIA. O zonă largă a dezbaterii, dezvoltată în jurul unor termeni precum Republica Moldova sau Moldova, în conexiune cu termeni precum Maia Sandu, Rusia, Europa, UE, România sau Ucraina. Această zonă arată, de fapt, modul în care alegerile au fost discutate din perspectiva diverselor influențe externe acuzate că ar fi existat asupra scrutinului – în special din zona Federației Ruse – dar și din aceea a mizelor geopolitice, legate de războiul din Ucraina sau de parcursul Republicii Moldova către UE.
- INSTITUȚIILE. O zonă definită în jurul Comisiei Electorale Centrale de la Chișinău, care reflectă, în esență, discuțiile despre aplicarea legislației și despre cadrul instituțional al alegerilor, în contextul unor decizii importante luate de CEC în zilele premergătoare scrutinului – cazul interzicerii candidaturii partidului Inima Moldovei, condus de Irina Vlah.
- DIMENSIUNEA POLITICĂ. Un nucleu conturat în jurul PAS, în relație mai ales cu termeni precum Republica Moldova, Chișinău sau Ion Ceban, și care vizează în special dezbaterile privind rezultatele preconizate ale alegerilor și posibilele forme de colaborare politică pe care acestea le-ar fi putut genera.
- DIMENSIUNEA REGIONALĂ. În fine, un nucleu mai redus ca dimensiuni, cu numele Bălți ca nod important, care reflectă știrile despre diverse nereguli sau anchete la nivel local, în contextul pregătirii sau desfășurării efective a scrutinului.
SENTIMENT. Platforma NewsVibe a creat un sistem avansat de analiză automată a sentimentului, care utilizează algoritmi AI special antrenați și instrumente LLM, pentru a detecta nuanțele de ton – favorabil, nefavorabil sau neutru – în contextul referirilor la entitățile relevante pentru o conversație online.
Grafic NewsVibe. Evaluarea automată a tonului conversației online despre alegerile din Republica Moldova, în ultima săptămână, în cele mai relevante surse online moldovenești
Ce ne arată analiza:
- Rusia este actorul menționat cel mai des în contexte controversate și polarizante, pe fondul acuzațiilor aduse Federației Ruse de ingerințe în procesul electoral din Republica Moldova.
- Și PAS a fost menționat frecvent în astfel de contexte, având în vedere confruntarea dintre partidul aflat la guvernare, la Chișinău, și competitorii săi politici. Asta e o diferență importantă față de analiza datelor din România, unde numele PAS nu este atât de des menționat (și nici în context negativ).
- Remarcăm, însă, o prezență mai accentuată a președintei Maia Sandu în contexte pozitive, aceasta fiind percepută în continuare drept simbolul PAS și fiind menționată de 4 ori mai frecvent în context pozitiv comparativ cu cel negativ. În schimb, în cazul PAS, raportul este de 3 la 1 în favoarea mențiunilor negative.
- În general, contextele de mediatizare negativă se regăsesc mai ales la competitorii politici din zona Blocului Patriotic, precum și la actori politici precum Ilan Șor și Vladimir Plahotniuc.
- La nivelul întregii conversații, tonul majoritar este factual-descriptiv (78% neutru), iar în zona de discuții cu încărcătură emoțională, tonul negativ (13%) îl domină pe cel pozitiv (8%).