E-Politics. Topul influencerilor politici activi online, în ultima lună
Evoluțiile din Ucraina, situația din PNL sau dezbaterea Trump-Harris s-au numărat printre temele abordate cel mai frecvent de cei mai importanți influenceri politici din România pe propriile canale online (web sau Facebook) pe parcursul ultimei luni, așa cum arată datele agregate și procesate cu ajutorul platformei de media intelligence NewsVibe.
Principalii influenceri care produc conținut online cu tematică predominant politică au generat 3183 de articole și comentarii în ultima lună, ajungând în total la un volum estimat de aproape 5 milioane de vizualizări. Cel mai prolific dintre aceștia este Marius Tucă, acesta ocupând primele două locuri ale clasamentului după frecvența comunicării atât prin platforma web, cât și prin canalul Facebook asociat, și generând în total peste 800 de materiale în intervalul analizat. Urmează Cătălin Tolontan, cu 267 de postări Facebook, Adriana Bahmuțeanu (cu 190), și Sorin Roșca Stănescu (186). Alte două voci care produc comentarii politice în spațiul online – Grigore Cartianu și Mircea Marian – completează lista celor care au depășit 150 de materiale online în ultima lună.
Grafic NewsVibe. Topul influencerilor politici, după numărul de materiale produse pe canalele proprii web sau Facebook în ultima lună
Topul după impact – respectiv publicul potențial la care au ajuns aceste postări, estimat printr-un algoritm de calcul NewsVibe – este dominat de canalul oficial de Facebook al emisiunii lui Dragoș Pătraru, Starea Nației. Urmează în clasament Marius Tucă și Cristian Tudor Popescu, precum și (cu scoruri de impact apropiate de acesta din urmă) – Adriana Bahmuțeanu și Cătălin Tolontan.
Grafic NewsVibe. Topul influencerilor politici, după impactul estimat al propriilor platforme web sau Facebook în ultima lună
Printre zilele cu acumulări mai mari de conținut online produs de influencerii politici, se numără 11 septembrie, când s-a comentat despre dezbaterea Trump – Harris, despre evoluții ale războiului din Ucraina, precum și despre prezența liderului AUR, George Simion, la emisiunea lui Marius Tucă. Tot despre Ucraina s-a dezbătut și pe 29 august, când s-a aflat în prim-plan și mesajul Elenei Lasconi referitor la Ilie Bolojan. În fine, un alt vârf notabil în comunicarea influencerilor a fost 4 septembrie, când au existat referiri la diploma de bacalaureat a lui Marcel Ciolacu, precum și la declarațiile lui Crin Antonescu, în dialog cu același Marius Tucă.
Grafic NewsVibe. Evoluția volumului de articole și postări online ale influencerilor politici în ultima lună, precum și a impactului estimat al acestora.
Teme centrale în comunicare. Entitățile invocate cel mai frecvent în comunicarea influencerilor, extrase printr-un algoritm propriu NewsVibe, sunt excelente indicatoare ale tematicilor care s-au evidențiat în discursul cumulat al acestora. Remarcăm astfel că entitatea la care s-au făcut cele mai multe referiri a fost România, prezentă în special în mesajele lui Cătălin Tolontan, Mircea Marian, Marius Tucă și Cozmin Gușă. Și despre Ucraina s-a vorbit mult, aici frecvența mai mare a abordării temei regăsindu-se la Marius Tucă și Ion Cristoiu. Mircea Marian s-a referit des și la PNL (ca și Grigore Cartianu), precum și la Marcel Ciolacu și la Europa – alături de Andrei Caramitru; acesta din urmă a invocat frecvent și SUA.
Constatăm deci că influencerii au comentat mai mult despre PNL și premierul CIolacu decât despre PSD și Nicolae Ciucă. Mircea Geoană și Donald Trump au fost alte personalități politice amintite des.
Grafic NewsVibe. Cuvintele cheie folosite cel mai frecvent în comunicarea pe propriile platforme web sau Facebook a influencerilor politici în ultima lună
Contexte principale ale comunicării. Domeniile la care au făcut referire cu precădere vocile influente din spațiul dezbaterii politice din România au fost Politica internă, Politica globală și Războiul. A existat și o pondere importantă de mesaje de tip Fapt divers, incluse în special în comunicarea Adrianei Bahmuțeanu.
Grafic NewsVibe. Domenii despre care au postat cel mai mult influencerii politici în ultima lună.
Trenduri vizuale. Există o diversitate destul de mare de simboluri emoji incluse în comunicarea influencerilor, cele folosite ceva mai frecvent indicând fie amuzament, fie materiale informative atașate mesajelor.
La nivel de hashtags, se remarcă insistența folosirii lor pe pagina lui Ion Cristoiu, cristoiublog.ro (#ioncristoiu, #cristoiutv, #cristoiuvlog). Și trimiterile la alegeri (#vinalegerile), #ucraina sau #rusia sunt frecvente.
Grafic NewsVibe. Top emoji și hashtags în comunicarea pe Facebook a principalilor influenceri politici, în ultima lună.
Notă. Au fost incluși în analiză principalii influenceri activi prin platforme web sau pe Facebook care includ o dominantă politică în comunicarea lor. Unele canale incluse în analiză sunt personale, altele sunt asociate unor emisiuni sau producții video.
*****Sinteză realizată cu ajutorul unui flux de monitorizare asigurat de NewsVibe Romania. Analiza, datele și imaginile prezentate au fost îmbunătățite cu ajutorul unor instrumente de Machine Learning și Artificial Intelligence.