Parcurge rapid sumarul știrilor și vezi cum sunt tratate în diferite publicații!
114 știri noi în ultimele 24 de ore
acum 3 ore

E-Politics by NewsVibe. Topul parlamentarilor români activi online, în ultimul an

Adrian Rusu
main event image
Exclusiv
imagine generată cu ajutorul Dall-E

Cele două momente electorale care au avut loc până acum în 2024, în iunie și noiembrie, au reprezentat principalele momente de mobilizare în comunicarea online a membrilor Parlamentului României în ultimul an, arată datele procesate și analizate cu ajutorul platformei de media intelligence NewsVibe. La finalul actualei legislaturi, analizând ritmul și impactul comunicării pe Facebook a parlamentarilor, constatăm că în ultimele 12 luni printre primii 5 parlamentari ca frecvență a producerii de conținut online se numără doi membri AUR (Ovidiu Florean și Călin Matieș), precum și un fost membru AUR (Mihai Lasca).

Cumulat, deputații și senatorii români activi pe Facebook au produs peste 100.000 de postări pe parcursul ultimelor 12 luni, cu un impact total estimat la 32 milioane de vizualizări.

Topul frecvenței comunicării pe Facebook este condus de trei parlamentari care au depășit cota de 1000 de postări în intervalul analizat – aceștia sunt Ovidiu Florean (AUR), Alexandru Muraru (PNL) și Daniel Ghiță (PPR – Patrioții Poporului Român), urmați la mică distanță de Călin Matieș (AUR) și Marcel Ciolacu (PSD).

Per total, în top 10 se regăsesc trei parlamentari de la PSD, câte doi de la AUR, PNL și PPR, plus un senator ales pe listele PNL, dar care acum activează în Partidul România în Acțiune (Liviu Brătescu).

De remarcat faptul că deputatul fost PSD Daniel Ghiță deține canalul de Facebook cu scorul de impact cel mai ridicat dintre toți membrii Parlamentului, conform calculelor NewsVibe, ocupanții locurilor următoare în acest clasament al impactului fiind Marcel Ciolacu și (la distanță) Nicolae Ciucă.

Grafic NewsVibe. Cei mai prolifici parlamentari români, după numărul de postări pe canalele proprii de Facebook în ultimul an

RITM AL PRODUCERII DE CONȚINUT ONLINE. Se remarcă faptul că momentele cu cele mai mari acumulări de conținut creat de parlamentari se suprapun peste zilele ce preced cele două runde de alegeri ce au avut loc până acum pe parcursul anului – 5-9 iunie, respectiv 21-24 noiembrie. Cele două vârfuri sunt aproape identice atât ca ritm de postări, cât și ca volum de vizualizări estimate obținute de acestea, ceea ce sugerează  o mobilizare simetrică în cele două etape.

Alte momente când membrii Camerei Deputaților și Senatului s-au mobilizat în număr mai mare pentru a comunica online sunt sărbători oficiale precum Ziua Națională, Ziua Drapelului Național sau Ziua Europei, precum și momente de celebrare la nivel social, ca Mărțișorul sau Ziua Femeii (8 martie).

Grafic NewsVibe. Evoluția volumului de postări Facebook ale parlamentarilor români în ultimul an, precum și a impactului estimat al acestora.

Trendul de accelerație al comunicării colective a parlamentarilor indică în mod clar o creștere progresivă a ritmului de comunicare în luna iunie, înaintea alegerilor, și o scădere bruscă ulterior. Un nou moment de comunicare susținută precede episodul electoral curent.

Grafic NewsVibe. Tendințe de accelerație a comunicării pe Facebook în cazul parlamentarilor români.

TEME CENTRALE ÎN COMUNICARE. Entitățile reprezentate cel mai puternic în comunicarea parlamentarilor români sunt concepte generale precum România (la care s-au referit des Alexandru Muraru și Nicolae Ciucă) și români (invocați foarte frecvent mai ales de Daniel Ghiță și Mihai Lasca).

Se remarcă și elemente legate direct de activitatea parlamentarilor – Parlament, precum și Guvern, dar și Europa (mai ales la Alexandru Muraru și Nicolae Ciucă).

Din zona politică, sunt invocate cel mai des sintagme precum PSD (în special în mesajele publicate de Radu Miruță și Gabriel Zetea) și PNL (tot la Radu Miruță, precum și la Alexandru Muraru), Marcel Ciolacu, dar și liberal sau USR (mai ales la Remus Negoi).

Alte concepte care populează discursul online al aleșilor români sunt oameni și cetățeni, precum și entități care sugerează mesaje de campanie electorală – președinte, primar (frecvent la Gabriel Zetea), candidat sau coleg.

Grafic NewsVibe. Cuvintele cheie folosite cel mai frecvent în comunicarea pe Facebook a parlamentarilor români în ultimul an

DOMENII ALE COMUNICĂRII. Contextele principale pe care s-au axat mesajele postate pe Facebook ale parlamentarilor români sunt legate mai ales de Guvernare (despre care au scris mai ales Marcel Ciolacu, Claudiu Năsui și Sebastian Burduja), Alegeri (unde s-au remarcat prin frecvența postării Gabriel Zetea, Alexandru Muraru și Mihai Lasca) și Politică internă (unde au dominat Ovidiu Florean, Mihai Lasca și Remus Negoi).

Printre domeniile abordate secundar se numără Infrastructura (unde au insistat Sebastian Burduja și Sorin Grindeanu) sau Participare (care grupează inclusiv îndemnuri de participare în diversele runde de alegeri sau campanii de strângere de semnături, domeniu la care au excelat în comunicarea proprie Călin Matieș și Csoma Botond).

Grafic NewsVibe. Teme despre care au postat cel mai mult parlamentarii români în ultimul an.

HARTA ACTIVITĂȚII ONLINE. În privința dispunerii teritoriale a parlamentarilor activi pe Facebook, se evidențiază județele Iași, Constanța și Bihor, urmate de Cluj și Galați. În aceste regiuni se grupează mai mulți deputați și senatori cu activitate intensă și frecvență mare a publicării de conținut.

Grafic NewsVibe. Harta zonelor din care provin parlamentarii cei mai activi pe Facebook în ultimul an.

Notă. Au fost incluși în analiză 399 de parlamentari români care au pagini de Facebook active și publice.

*****Sinteză realizată cu ajutorul unui flux de monitorizare asigurat de NewsVibe Romania. Analiza, datele și imaginile prezentate au fost îmbunătățite cu ajutorul unor instrumente de Machine Learning și Artificial Intelligence. 
app preview
Feed personalizat de știri, căutare cu Inteligență Artificială și notificări într-o experiență mai interactivă.