Parcurge rapid sumarul știrilor și vezi cum sunt tratate în diferite publicații!
123 știri noi în ultimele 24 de ore
21 august 11:10

Digital Duel. Top 5 partide în spațiul online românesc, în ultima lună

Redactor: Adrian Rusu
main event image
Exclusiv
Imagine generată cu ajutorul Dall-E

Toate partidele importante au înregistrat o vizibilitate mai scăzută comparativ cu luna precedentă, arată datele procesate cu ajutorul softului de media intelligence NewsVibe. Acest lucru poate fi explicat, în principal, prin perioada de vacanță, care a dus la o scădere globală a interesului surselor online relevante față de activitatea politică. De asemenea, prezența redusă a partidelor în spațiul public, pe fondul vacanței parlamentare, a contribuit la această scădere.

Dezbaterile din jurul alegerilor prezidențiale, discuțiile despre cartea pe care urmează să o lanseze președintele PNL, Nicolae Ciucă, și dosarul deceselor de la Spitalul Pantelimon au fost principalele teme care au influențat menționarea partidelor în cele mai relevante surse online.

În ceea ce privește topul mențiunilor, PSD și PNL domină clasamentul, situându-se aproape la egalitate, cu un bonus pentru PSD. Acestea sunt urmate, la o distanță considerabilă, de USR, AUR și SOS România.

Top 5 partide după vizibilitatea online

  1. Partidul Social Democrat – 7.451 de mențiuni
  2. Partidul Național Liberal – 7.252 de mențiuni
  3. Uniunea Salvați România – 2.603 de mențiuni
  4. Alianța pentru Unirea Românilor – 1.706 de mențiuni
  5. SOS România – 252 de mențiuni

Notă – au fost reținute în top doar mențiunile din sursele relevante online și social media (surse validate de platforma NewsVibe)

Vârfurile semnificative de mențiuni sunt înregistrate în special în cazurile PSD și PNL. În majoritatea situațiilor, există o corelație între aceste vârfuri, sugerând că cele două partide au fost frecvent menționate împreună.

Atât pentru PSD, cât și pentru PNL, maximul de mențiuni se înregistrează pe 9 august, când reprezentanți ai ambelor partide au lansat atacuri, fie la adresa liderului PNL, fie a celui din PSD, în contextul dosarului Pantelimon și al speculațiilor legate de cartea lui Nicolae Ciucă.

Pentru PSD, se observă o creștere notabilă la finalul perioadei analizate, odată cu anunțul oficial al candidaturii lui Marcel Ciolacu la prezidențiale.

Pe parcursul ultimei luni, corelațiile între vârfurile de mențiuni despre celor două partide au fost determinate în principal de discuțiile vizând alegerile prezidențiale și politicile guvernamentale. PSD și PNL continuă să domine spațiul online, partidele de opoziție generând un interes mai scăzut.

Grafic NewsVibe. Comparație între numărul de mențiuni generate în surse de presă online și Facebook  relevante, de către primele 5 partide ca intenție de vot pentru parlamentare, la nivelul ultimei luni 

Cele două partide – PSD și PNL – generează și mențiunile cu cel mai mare impact estimat (adică vizualizări potențiale, stabilite în baza unui algoritm creat de NewsVibe). Și în cazul impactului se menține ierarhia de la mențiuni, cu un plus pentru USR și PNL. Mențiunile despre AUR și SOS România au mult mai puțin impact potențial.

Grafice NewsVibe. Ponderea numărului de mențiuni (stânga), respectiv impactului mențiunilor (dreapta) despre fiecare dintre partide din totalul cumulat de mențiuni despre toate cinci

În prima parte a intervalului analizat, dar și spre finalul acestuia, referirile la USR au avut un impact semnificativ. În cazul acestui partid, mențiunile s-au concentrat pe posibilele negocieri cu PNL și pe reacțiile Elenei Lasconi la evenimente precum întâlnirea informală dintre Marcel Ciolacu și Mircea Geoană, cazul Bulai, sau anunțul candidaturii la președinția României făcut de liderul PSD.

De asemenea, se remarcă un vârf de impact pentru AUR, la începutul intervalului, determinat de reacțiile generate de ”Planul Simion”.

În cazul PSD și PNL, vârfurile de impact ale mențiunilor coincid în general cu momentele în care numărul de mențiuni despre cele două partide a fost cel mai ridicat. Aceasta sugerează că, în perioadele de activitate intensă sau în contextul unor evenimente semnificative, mențiunile despre aceste partide au avut un impact proporțional cu frecvența lor în spațiul online.

Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul impactului generat în surse de presă online și Facebook relevante de mențiunile despre primele 5 partide ca intenție de vot pentru parlamentare, la nivelul ultimei luni 

În ceea ce privește trendul de accelerație—ritmul crescut al mențiunilor comparativ cu perioada anterioară—se remarcă în mod special creșterea SOS România, în momentul apariției imaginilor cu Diana Șoșoacă și Teodosie, precum și pe fondul speculațiilor că un partid austriac ar intermedia o înțelegere între SOS România și AUR.

De asemenea, se observă o creștere în cazul AUR la începutul intervalului, determinată de discuțiile legate de „Planul Simion”.

Grafic NewsVibe. Momente de creștere accelerată a volumului mențiunilor despre primele 5 partide ca intenție de vot pentru parlamentare, la nivelul ultimei luni, în surse de presă online și Facebook relevante.  
*****Sinteză realizată cu ajutorul unui flux de monitorizare asigurat de NewsVibe Romania. Analiza, datele și imaginile prezentate au fost îmbunătățite cu ajutorul unor instrumente de Machine Learning și Artificial Intelligence. 
Descarcă cea mai avansată aplicație de știri din România!
Feed personalizat de știri și notificări într-o experiență mai interactivă.