Parcurge rapid sumarul știrilor și vezi cum sunt tratate în diferite publicații!
157 știri noi în ultimele 24 de ore
acum 4 ore

Digital Duel by NewsVibe. Vizibilitatea și impactul candidaților prezidențiali în spațiul online, în ultima săptămână

Adrian Rusu
main event image
Exclusiv
imagine generată cu ajutorul Dall-E

Candidatul independent Nicușor Dan a fost performerul clar al săptămânii precedente în termenii vizibilității online, potrivit datelor monitorizate și procesate cu ajutorul NewsVibe, platformă de media intelligence cu suport AI. Edilul Capitalei a reușit o amplificare considerabilă a volumului de mențiuni online în surse relevante web și social media, cu peste 170% mai mare comparativ cu intervalul anterior analizat. O creștere mult mai mare a cunoscut însă Elena Lasconi, al cărei volum total de mențiuni online a fost cu peste 400% mai mare, ceea ce a propulsat-o pe locul al treilea în clasamentul vizibilității. Locul secund a fost adjudecat de Crin Antonescu, candidatul coaliției guvernamentale, în timp ce învingătorul la vot al primului tur, George Simion, a ocupat doar poziția a cincea în clasament, fiind depășit și de Victor Ponta.

Top 5 prezidențiabili după vizibilitatea online

  1. Nicușor Dan (4.414 mențiuni)
  2. Crin Antonescu (3.810 mențiuni)
  3. Elena Lasconi (3.262 mențiuni)
  4. Victor Ponta (2.866 mențiuni)
  5. George Simion (2.672 mențiuni)

Notă – au fost reținute în top doar mențiunile din sursele relevante online și social media (surse validate de platforma NewsVibe)

VOLUM DE MENȚIUNI ÎN SURSE ONLINE INFLUENTE. 

Din punctul de vedere al evoluției comparative a volumului de mențiuni, diferențele între candidați au fost mult mai mici comparativ  cu săptămânile anterioare. Cea mai interesantă concluzie este curba liniară, lipsită de vârfuri, ce corespunde evoluției vizibilității lui George Simion, care a păstrat un nivel de mențiuni scăzut și uniform, o expresie a protejării liderului AUR față de controverse sau expunere riscantă în ultimele zile de campanie.

Se remarcă, de asemenea, și oscilația majoră pe care au cunoscut-o, în ziua de 2 mai, trei dintre candidații principali – Elena Lasconi, Nicușor Dan și Victor Ponta – pe fondul comentariilor referitoare la fotografiile lansate în spațiul public cu o zi înainte de candidata USR.

Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul numărului de mențiuni generate în surse relevante online și Facebook de cei 5 prezidențiabili,  în ultima săptămână.

IMPACT ESTIMAT LA NIVELUL PUBLICULUI ONLINE. 

Din perspectiva impactului, adică a estimării de public atins cumulat prin totalitatea mențiunilor despre fiecare dintre actorii politici analizați, se evidențiază din nou nivelurile relativ apropiate obținute de toți cei 5 candidați, care de altfel și-au împărțit relativ echilibrat și intervalurile în care au deținut supremația asupra competitorilor. Astfel, Crin Antonescu a fost mai vizibil la începutul săptămânii, Nicușor Dan – la mijlocul acesteia, Elena Lasconi a preluat rolul dominant joi (fiind secondată la distanțe foarte mici de primarul Capitalei și Victor Ponta), pentru ca duminică George Simion să preia prim-planul.

Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul impactului generat în surse relevante online și Facebook de mențiunile despre cei 5 prezidențiabili, în ultima săptămână.

VIZIBILITATE COMPARATIVĂ. 

Motorul de analiză concurențială creat de NewsVibe evaluează forța acestor actori politici de a penetra spațiul online raportat direct la competitorii lor.

La nivelul volumului de mențiuni, cota obținută de Nicușor Dan depășește un sfert din totalul celor obținute de toți candidații, primarul Capitale fiind urmat de Crin Antonescu, cu o cotă de 22%, ceilalți trei candidați obținând procente între 16% și 19%, cu George Simion pe ultimul loc.

În schimb, la capitolul impact diferențele între cei cinci sunt mult mai mici, semn că toți s-au aflat în mare măsură în atenția surselor online influente, cotele lor variind între 23% (Nicușor Dan) și 18% (George Simion).

Grafice NewsVibe. Ponderea numărului de mențiuni (stânga), respectiv impactului mențiunilor (dreapta) despre fiecare prezidențiabil din totalul cumulat de mențiuni despre toți, în ultima săptămână

ANALIZĂ DE REȚEA. TABLOUL ULTIMEI SĂPTĂMÂNI DE DEZBATERI ELECTORALE

Analiza rețelei semantice realizată de NewsVibe extrage entitățile cheie din conversația online din jurul unei teme și le grupează în funcție de afinitate (deci pe baza co-apariției în contexte similare), pentru a înțelege structura latentă a acelei conversații online și a revela modul în care sunt încadrate personalitățile și subiectele principale în contextul acelei conversații. Acest instrument inovativ creat de platforma NewsVibe oferă o perspectivă sofisticată asupra dinamicii dezbaterilor online, evidențiind relaționările dintre conceptele și figurile publice care contează pentru cadrajul și formarea percepției despre subiecte.

Grafic NewsVibe. Analiza rețelei semantice generate de entitățile centrale incluse în conversația online despre principalii 5 candidați pe parcursul ultimei săptămâni. Fiecare culoare evidențiază un grup de entități conectate mai puternic între ele în cadrul discuției mai largi, reprezentând conceptele și protagoniștii principali din discuțiile pe această temă. 

În contextul conținutului online generat în legătură cu numele principalilor 5 candidați pe parcursul ultimei săptămâni, se remarcă formarea a trei subcomunități distincte, construite în jurul a trei zone.

  • Prima dintre acestea e legată de subiectul cel mai vizibil al finalului de campanie – controversa asociată fotografiilor publicate de Elena Lasconi, despre care s-a speculat că i-ar fi înfățișat pe Nicușor Dan, Victor Ponta și Florian Coldea, aceste nume fiind și cele mai vehiculate în cadrul acestei arii a dezbaterii publice.
  • A doua zonă distinctă s-a constituit în jurul lui Crin Antonescu și a partidelor care l-au susținut în alegeri, cu precădere PSD și PNL.
  • În fine, o grupare separată, mai redusă ca dimensiuni, e construită în jurul lui George Simion și a partidului AUR, un alt nume vizibil aici fiind Călin Georgescu.

O zonă relativ izolată este reprezentată de remanența ecourilor derivate din dezbaterile televizate dintre candidați, de la Digi24, TVR și Antena 3.

***** Sinteză realizată cu ajutorul unui flux de monitorizare asigurat de NewsVibe Romania. Analiza, datele și imaginile prezentate au fost îmbunătățite cu ajutorul unor instrumente de Machine Learning și Artificial Intelligence. 
app preview
Feed personalizat de știri, căutare cu Inteligență Artificială și notificări într-o experiență mai interactivă.