Parcurge rapid sumarul știrilor și vezi cum sunt tratate în diferite publicații!
160 știri noi în ultimele 24 de ore
luni 10:14

Digital Duel by NewsVibe. Vizibilitatea și impactul candidaților prezidențiali în spațiul online, în ultima săptămână

Adrian Rusu
main event image
Exclusiv
imagine generată cu ajutorul Dall-E

După un debut fulminant în clasamentul vizibilității online a prezidențabililor odată cu ieșirea din cursa electorală a lui Călin Georgescu, vizibilitatea lui George Simion a scăzut cu aproape 40% pe parcursul ultimei săptămâni, potrivit datelor monitorizate și procesate cu ajutorul NewsVibe, platformă de media intelligence cu suport AI. Dintre candidații analizați, Crin Antonescu și Nicușor Dan sunt singurii care au beneficiat de creșteri, în timp ce Elena Lasconi și Victor Ponta au înregistrat de asemenea volume diminuate de mențiuni în surse online influente.

Candidatul coaliției guvernamentale a crescut cu peste 50% comparativ cu analiza precedentă, mai ales pe fondul participării la diverse evenimente electorale și a declarațiilor lansate cu acest prilej, în timp ce candidatul independent Nicușor Dan s-a bucurat de o amplificare cu aproximativ 20% a volumului de mențiuni, mai ales în contextul comentariilor despre sondaje și despre rivalitatea sa cu candidata USR.

Top 5 potențiali prezidențiabili după vizibilitatea online

  1. George Simion (2.644 mențiuni)
  2. Crin Antonescu (2.285 mențiuni)
  3. Nicușor Dan (1.578 mențiuni)
  4. Victor Ponta (1.195 mențiuni)
  5. Elena Lasconi (1.009 mențiuni)

Notă – au fost reținute în top doar mențiunile din sursele relevante online și social media (surse validate de platforma NewsVibe)

VOLUM DE MENȚIUNI ÎN SURSE ONLINE INFLUENTE. 

Din punctul de vedere al evoluției comparative a volumului de mențiuni, George Simion a început săptămâna anterioară la un nivel de vizibilitate ridicat – pe 17 martie înregistrând chiar maximul său de mențiuni online într-o singură zi, 771 (mai mult decât dublu față de următorul clasat, Crin Antonescu, cu 335). În acea zi, despre Simion s-a scris în contextul atacurilor lui Gigi Becali, al plângerii penale a rectorului SNSPA pentru fals în înscrisuri în legătură cu listele de semnături, dar și al speculațiilor despre intențiile Anamariei Gavrilă de retragere din cursa electorală. După încă două zile de dominare a competitorilor, intensitatea reflectării sale a scăzut.

Crin Antonescu, în schimb, a întreținut un ritm al mențiunilor constant pe întreaga perioadă a săptămânii, cu momente de maxim pe 18, respectiv 22 martie (în contextul evenimentului electoral de la Suceava).

Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul numărului de mențiuni generate în surse relevante online și Facebook de cei 5 prezidențiabili,  în ultima săptămână.

IMPACT ESTIMAT LA NIVELUL PUBLICULUI ONLINE. 

Din perspectiva impactului, adică a estimării de public atins cumulat prin totalitatea mențiunilor despre fiecare dintre actorii politici analizați, Simion și-a dominat contracandidații doar la începutul săptămânii, pentru ca ulterior, să cadă pe locul 2, 3 sau chiar 4 din perspectiva reach-ului cumulat al referirilor la numele său.

Pentru Crin Antonescu, momentul de impact cel mai ridicat s-a înregistrat pe 20 martie, când a atins un nivel de aproape 8 milioane de vizualizări estimate, în contextul declarațiilor făcute în cadrul deplasării de la Ploiești.

Și Nicușor Dan a depășit 8 milioane de vizualizări, dar pe 18 martie, pe fondul dezvăluirilor de presă despre prezența unui ofițer SRI în anturajul său, dar și al solicitării adresate de REPER către USR de a-l susține pe actualul edil în cursa electorală.

Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul impactului generat în surse relevante online și Facebook de mențiunile despre cei 5 prezidențiabili, în ultima săptămână.

VIZIBILITATE COMPARATIVĂ. 

Motorul de analiză concurențială creat de NewsVibe evaluează forța acestor actori politici de a penetra spațiul online raportat direct la competitorii lor.

Cota de mențiuni de care s-a bucurat candidatul AUR din totalul mențiunilor despre toți cei 5 prezidențiabili a scăzut la 31% (de la 42% anterior), o diminuare reflectată și la nivelul impactului, unde Simion a beneficiat de doar 26% din total (față de 31% în evaluarea precedentă). Crin Antonescu a beneficiat de un sfert din volumul mențiunilor și o cotă similară de impact.

Dacă în analiza anterioară Victor Ponta înregistrase o cotă de impact de 19%, corespunzătoare unui volum estimat de aproape 40 de milioane de vizualizări, de această dată fostul premier a depășit cu puțin pragul de 30 de milioane (16%).

Grafice NewsVibe. Ponderea numărului de mențiuni (stânga), respectiv impactului mențiunilor (dreapta) despre fiecare prezidențiabil din totalul cumulat de mențiuni despre toți, în ultima săptămână

CELE MAI ACTIVE SURSE.

Sursele care au publicat cele mai multe referiri la liderul AUR George Simion sunt platformele web Ziare.com, PS News și Adevărul. Spre deosebire de săptămâna anterioară, atunci când Simion reușise să fie mediatizat în peste 100 de articole ale unei singure surse (performanță atinsă anterior doar de Călin Georgescu), de data aceasta maximul său de mențiuni într-o singură sursă a fost de 64, nivel (aproape) atins și de Crin Antonescu, care a obținut 62 de mențiuni tot în Ziare.com. În topul relatărilor despre candidatul coaliției s-au mai regăsit PS News și website-ul stiripesurse.ro. De remarcat faptul că printre primele 15 surse care au publicat conținut despre Antonescu se numără și pagina oficială de Facebook Partidul Național Liberal, precum și o sursă locală – pagina de Facebook Botosaneanul.

Tot Ziare.com și PS News, dar în acest caz urmate de EVZ.ro au fost sursele care au scris cel mai mult online despre primarul Capitalei, Nicușor Dan.

Website-urile Ziare.com, Adevărul și EVZ.ro au fost sursele care s-au referit cel mai frecvent la Elena Lasconi, iar ca o curiozitate, în top 15 în cazul candidatei USR se regăsește și pagina de Facebook Flacăra Ortodoxiei, precum și o pagină Facebook de partid (USR Constanța).

În cazul lui Victor Ponta, s-au remarcat prin frecvența referirilor la numele său aceeași platformă Ziare.com, pagina de Facebook stiripesurse.ro, precum și website-ul EVZ.ro. În cazul său, mixul de surse este ceva mai diversificat decât în cazul celorlalți candidați, în top 15 surse regăsindu-se de exemplu și publicații de sport precum Fanatik.ro sau generaliste precum Kanal D România.

De remarcat și faptul că, dintre toți candidații evaluați, mențiuni online în surse din Republica Moldova au existat doar despre Crin Antonescu și Nicușor Dan.

***** Sinteză realizată cu ajutorul unui flux de monitorizare asigurat de NewsVibe Romania. Analiza, datele și imaginile prezentate au fost îmbunătățite cu ajutorul unor instrumente de Machine Learning și Artificial Intelligence.
app preview
Feed personalizat de știri, căutare cu Inteligență Artificială și notificări într-o experiență mai interactivă.