Digital Duel by NewsVibe. Vizibilitatea și impactul candidaților prezidențiali în spațiul online, în ultima săptămână

Dominația lui Călin Georgescu asupra contracandidaților săi din perspectiva vizibilității online a cunoscut un reviriment în ultima săptămână, când avansul său față de aceștia s-a mărit, candidatul suveranist fiind menționat de două ori mai frecvent în surse online influente comparativ cu următorul clasat, potrivit evaluării realizate cu ajutorul NewsVibe, platformă de media intelligence cu suport AI.
Și ierarhia urmăritorilor săi s-a modificat față de intervalul măsurat anterior. Pe fondul scandalului dintre candidații progresiști, Nicușor Dan devine mai vizibil, trecând pe poziția a doua, cu un avans ușor față de Crin Antonescu. Elena Lasconi este pe locul 4, dublându-și volumul de mențiuni online comparativ cu perioada precedentă de evaluare. Actualul și fostul lider USR și-au amplificat vizibilitatea mai ales prin tot mai intensele contestări reciproce, care au început să genereze și reacții din interiorul partidului.
Top 4 potențiali prezidențiabili după vizibilitatea online
- Călin Georgescu (2.501 mențiuni)
- Nicușor Dan (1.244 mențiuni)
- Crin Antonescu (1.126 mențiuni)
- Elena Lasconi (812 mențiuni)
Notă – au fost reținute în top doar mențiunile din sursele relevante online și social media (surse validate de platforma NewsVibe)
VOLUM DE MENȚIUNI ÎN SURSE ONLINE INFLUENTE.
La nivelul evoluției comparative a volumului de mențiuni, Călin Georgescu a revenit la dominația neîntreruptă asupra competitorilor, fiind menționat online mai des decât aceștia în fiecare zi a săptămânii anterioare, cu un moment de vârf pe 8 februarie. Vizibilitatea acumulată sâmbătă s-a datorat mai puțin elementelor de discurs propriu reflectate în surse online (în principal, îndemnul la boicotarea supermarketurilor) și mai mult unui cumul de ecouri secundare ale mesajelor sale sau ale comentariilor declanșate în spațiul public – de exemplu, sancționarea Arhiepiscopului Tomisului de către conducerea BOR, sau comparația făcută de Elena Lasconi între Georgescu și Nicușor Dan.
Pentru primarul Capitalei Nicușor Dan, au existat două momente importante de vizibilitate cumulată ridicată. Primul dintre acestea s-a înregistrat pe 4 februarie, când schimbul său de replici critice cu Gabriela Szabo, pornind de la demisia acesteia de la clubul CSM București, a fost preluat extins, inclusiv în surse cu specific sportiv. Ulterior, pe 8 februarie numele edilului a fost evocat repetat în contextul reacțiilor negative din USR la adresa comparației pe care Elena Lasconi a făcut-o între acesta și Călin Georgescu, pornind de la calitatea ambilor de candidat independent.
Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul numărului de mențiuni generate în surse relevante online și Facebook de cei 4 prezidențiabili, în ultima săptămână.
IMPACT ESTIMAT LA NIVELUL PUBLICULUI ONLINE.
Din perspectiva impactului, adică a estimării de public atins cumulat prin totalitatea mențiunilor despre actorii politici analizați, constatăm că Georgescu și-a dominat în general competitorii, cu excepția zilei de 4 februarie, când a fost depășit de primarul Capitalei, pe fondul conflictului acestuia cu Gabriela Szabo.
Ziua de sâmbătă a adus acumulări importante de mențiuni cu impact ridicat pentru 3 din cei 4 candidați (Georgescu, Dan și Lasconi). Crin Antonescu, în schimb, s-a bucurat de vizibilitate mai ridicată pe 3 februarie, prin reacții și comentarii după Congresul PSD unde a fost desemnat candidat, precum și pe 5 februarie, pornind de la mesajele transmise în cadrul emisiunii la care a participat la EuropaFM.
Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul impactului generat în surse relevante online și Facebook de mențiunile despre cei 4 prezidențiabili, în ultima săptămână.
VIZIBILITATE COMPARATIVĂ.
Motorul de analiză concurențială creat de NewsVibe evaluează forța acestor actori politici de a penetra spațiul online raportat direct la competitorii lor.
Ponderea referirilor la Călin Georgescu în surse online relevante a rămas sub 50% din totalul mențiunilor despre toți cei 4 candidați, confirmând o tendință de scădere remarcată în premieră în săptămâna anterioară. Nici la capitolul impact această pondere nu a depășit 36%, o cotă în scădere pe termen mediu, ce semnifică un interes ceva mai redus al surselor cu public numeros, evaluat în contextul interesului pentru ceilalți 3 competitori potențiali.
În cazul primarului Capitalei s-a accentuat ușor trendul anterior, de creștere a cotei de vizibilitate, cu o cotă de impact similară cu intervalul precedent analizat.
Pe fondul conflictului cu Nicușor Dan, președinta USR și-a amplificat de asemenea cota de vizibilitate și de impact comparativ cu ceilalți candidați.
În schimb, Crin Antonescu s-a aflat mai puțin în atenția surselor online influente, comparativ cu perioada anterioară evaluată.
Grafice NewsVibe. Ponderea numărului de mențiuni (stânga), respectiv impactului mențiunilor (dreapta) despre fiecare prezidențiabil din totalul cumulat de mențiuni despre toți, în ultima săptămână
TRENDURI TEMATICE ÎN DISCUȚIILE ONLINE DESPRE CANDIDAȚI.
Cu ajutorul algoritmilor utilizați de NewsVibe pentru extragerea entităților menționate în conținutul online despre cei 4 candidați, am identificat câteva dintre principalele teme și personalități asociate cu fiecare dintre aceștia în cadrul mențiunilor online.
CĂLIN GEORGESCU. Declarațiile din spațiul public care l-au avut ca subiect pe candidatul suveranist – în primul rând dialogul dintre Nicușor Dan și Elena Lasconi, cu reacțiile ulterioare din USR; dar și mesajele lansate de Gigi Becali pe tema relației anterioare și a sprijinului solicitat dinspre acesta au avut un rol central în vizibilitatea lui Georgescu în ultima săptămână. Îndemnul său la boicotarea supermarketurilor s-a văzut de asemenea, dar secundar.
Grafic NewsVibe. Entități dominante în contextul mențiunilor despre CĂLIN GEORGESCU în surse relevante de presă online și Facebook, în ultima săptămână.
NICUȘOR DAN. În cazul primarului Capitalei, a contat major schimbul de replici cu Elena Lasconi și comentariile (inclusiv din USR) pe marginea acestuia, dar printre temele secundare asociate cu vizibilitatea sa online s-a numărat și conflictul cu Gabriela Szabo, survenit după demisia acesteia de la conducerea CSM București, imediat după repunerea sa în funcție în urma unei decizii a justiției.
Grafic NewsVibe. Entități dominante în contextul mențiunilor despre NICUȘOR DAN în surse relevante de presă online și Facebook, în ultima săptămână.
CRIN ANTONESCU. Ecourile susținerii acordate de PSD în cadrul Congresului, plus speculațiile pe marginea intenției de a candida a lui Victor Ponta, precum și răspunsul președintelui Klaus Iohannis la întrebarea despre șansele candidatului coaliției au fost printre subiectele care au contat cel mai mult în vizibilitatea online a lui Crin Antonescu în săptămâna anterioară.
Grafic NewsVibe. Entități dominante în contextul mențiunilor despre CRIN ANTONESCU în surse relevante de presă online și Facebook, în ultima săptămână.
ELENA LASCONI. Pentru candidata USR, cele mai vizibile teme care i-au alimentat vizibilitatea, conform algoritmului NewsVibe de extragere a entităților din conținutul online, au derivat din competiția cu Nicușor Dan, mai precis din reacțiile declanșate în USR de comparația pe care a formulat-o Lasconi între primarul Capitalei și Călin Georgescu, printre cele mai preluate fiind cea venită de la Clotilde Armand.
Grafic NewsVibe. Entități dominante în contextul mențiunilor despre ELENA LASCONI în surse relevante de presă online și Facebook, în ultima săptămână.