Digital Duel by NewsVibe. Top 5 prezidențiabili în spațiul online, în prima săptămână de campanie
Marcel Ciolacu a dominat categoric competiția viziblității candidaților prezidențiali în prima săptămână oficială de campanie, conform datelor procesate cu ajutorul NewsVibe, platformă integrată pentru monitorizarea și analiza conversațiilor online. Cu toate acestea, pe fondul intensificării cursei electorale, al participării la evenimente de campanie și al activării resurselor online, urmăritorii candidatului PSD și-au amplificat scorul de mențiuni și impact online comparativ cu perioada anterioară.
Ordinea primilor 5 candidați a menținut trendul înregistrat în luna anterioară, candidatul PSD fiind superior competitorilor atât din perspectiva numărului de mențiuni înregistrate în surse online relevante, cât și din perspectiva impactului acestora, adică al vizualizărilor estimate. Cu 3.681 de mențiuni, Ciolacu este urmat de candidatul PNL, Nicolae Ciucă (acesta obținând 2.382 de mențiuni). Următorii clasați au fost Mircea Geoană (1.378), Elena Lasconi (1.282) și George Simion (1.090). Totuși, distanța dintre prezidențiabilul PSD și competitorii săi este mult mai strânsă decât înainte de începerea campaniei oficiale, când liderul social-democrat obținea un volum aproape dublu de mențiuni online comparativ cu următorul clasat!
Top 5 prezidențiabili după vizibilitatea online
- Marcel Ciolacu (3.681 mențiuni)
- Nicolae Ciucă (2.382 mențiuni)
- Mircea Geoană (1.378 mențiuni)
- Elena Lasconi (1.282 mențiuni)
- George Simion (1.090 mențiuni)
Notă – au fost reținute în top doar mențiunile din sursele relevante online și social media (surse validate de platforma NewsVibe)
Graficul evoluției comparative a volumului de mențiuni este puternic influențat de începerea campaniei electorale și activitățile specifice, inclusiv participarea candidaților la emisiunile electorale de la Antena 3 și atacurile, mesajele lansate cu acest prilej, și schimburile de replici indirecte între candidați. Astfel, cele mai vizibile curbe de creștere a volumului de mențiuni se remarcă în cazul lui Nicolae Ciucă pe 29 octombrie, pentru Mircea Geoană – pe 30 octombrie și pentru Marcel Ciolacu – pe 30 și 31 octombrie.
Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul numărului de mențiuni generate în surse relevante online și Facebook de primii 5 candidați prezidențiali, în prima săptămână de campanie.
Ca estimare de public atins cumulat prin referirile la numele său, Ciolacu și-a depășit contracandidații aproape pe toată durata intervalului analizat, cu o singură excepție – ziua de 29 octombrie, când a fost întrecut de Nicolae Ciucă, în special prin mențiunile numeroase datorate comentariilor online generate de prestația acestuia la emisiunea electorală de la Antena 3, cu accent pe angajamentul că nu va mai guverna cu PSD.
De asemenea, pe 30 octombrie Ciolacu a fost virtual la egalitate cu Mircea Geoană, pe fondul ecourilor înregistrate post-participarea acestuia la dezbaterea electorală de la Antena 3 și mai ales a preluărilor atacului referitor la presupusele sale legături cu consultantul Tal Hanan.
Cele mai importante momente de amplificare a impactului liderului PSD au fost zilele de 30 si 31 octombrie, care au coincis cu reflectarea propriei sale participări la același show TV.
Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul impactului generat în surse relevante online și Facebook de mențiunile despre primii 5 candidați prezidențiali, în prima săptămână de campanie.
Motorul de analiză concurențială creat de NewsVibe evaluează forța acestor actori politici de a penetra spațiul online raportat direct la competitorii lor. Analiza realizată cu ajutorul acestui instrument arată că avansul de vizibilitate al candidatului PSD a continuat să se restrângă, menținând trendul lunar măsurat anterior, și scăzând la 38% din totalul mențiunilor despre toți cei 5 candidați, de la 44% pe parcursul lunii septembrie. Nicolae Ciucă și-a menținut cota de 24%, în timp ce Mircea Geoană a crescut 3 procente, până la 14%, iar Elena Lasconi și George Simion și-au îmbunătățit nivelul de vizibilitate cu 2%, respectiv 1%.
Din perspectiva impactului, contracandidații lui Ciolacu au recuperat considerabil mai mult, semn că mesajele și acțiunile lor au fost preluate de surse cu public mai numeros într-o măsură mai mare decât anterior. Astfel impactul referirilor la Mircea Geoană a crescut cu 3%, ca și al mențiunilor despre George Simion, în timp ce în cazul Elenei Lasconi creșterea a fost de 5 procente.
Grafice NewsVibe. Ponderea numărului de mențiuni (stânga), respectiv impactului mențiunilor (dreapta) despre fiecare candidat din totalul cumulat de mențiuni despre toți 5, în prima săptămână de campanie
Trendul de accelerație este un calcul de impact NewsVibe care indică ritmul crescut de mențiuni comparativ cu perioada anterioară, atrăgând atenția asupra unor salturi considerabile în expunerea publică. Mircea Geoană este singurul dintre cei 5 candidați care a înregistrat un astfel de salt, în jurul datei de 30 octombrie, când au explodat comentariile și analizele de după participarea sa la emisiunea electorală de la Antena 3.
Grafic NewsVibe. Momente de creștere accelerată a volumului mențiunilor despre primii 5 candidați prezidențiali în surse relevante de presă online și Facebook, în prima săptămână de campanie.