Parcurge rapid sumarul știrilor și vezi cum sunt tratate în diferite publicații!
100 știri noi în ultimele 24 de ore
29 mai 09:33

Digital Duel by NewsVibe. TOP 5 partide în spațiul online românesc, în ultima săptămână

Adrian Rusu
main event image
Exclusiv
Imagine generată cu ajutorul unor instrumente AI

Depășirea momentului alegerilor prezidențiale a adus, în mod firesc, o scădere a intensității dezbaterilor politice din media și spațiul online. Aceasta nu înseamnă însă că viața politică a rămas lipsită de dinamism, ca urmare a reacțiilor generate în ultimele zile de rezultatul alegerilor, derularea procedurilor pentru învestirea lui Nicușor Dan în funcția de președinte sau pregătirea partidelor politice pentru declanșarea oficială a discuțiilor privind formarea unei majorități parlamentare și a unui nou Guvern.

Chiar și în acest context, în care evoluțiile politice au rămas în prim-plan, datele agregate și analizate cu NewsVibe, instrument avansat de media intelligence cu suport AI, arată că, exceptând cazurile PNL și SOS România, care au înregistrat ușoare creșteri față de săptămâna precedentă, pentru restul partidelor din top numărul mențiunilor a scăzut în sursele online cele mai relevante.

Cele mai consistente scăderi s-au înregistrat în cazurile AUR și PSD. Numărul mențiunilor despre AUR a scăzut cu mai bine de 65%, iar al celor despre PSD cu aproximativ 26%. Astfel, AUR coboară de pe locul I în precedentul top, pe poziția a treia, în spatele PSD și PNL.

Top 5 partide după vizibilitatea online

  1. Partidul Social Democrat – 2.718 de mențiuni
  2. Partidul Național Liberal – 1.665 de mențiuni
  3. Alianța pentru Unirea Românilor – 1.521 de mențiuni
  4. Uniunea Salvați România – 1.105 de mențiuni
  5. SOS România – 134 de mențiuni

Notă – au fost reținute în top doar mențiunile din sursele relevante online și social media (surse validate de platforma NewsVibe)

VOLUM DE MENȚIUNI.Curba virtuală a evoluției mențiunilor din ultimele șapte zile arată că partidele au înregistrat, în acest interval, evoluții distincte. Astfel, vârfurile pentru PSD au fost generate de mesajele formațiunii privind poziționarea în perspectiva negocierilor pentru formarea noului Guvern; pentru PNL – în ziua în care s-au împlinit 150 de ani de la înființarea partidului; pentru AUR – în ziua validării alegerilor prezidențiale, când George Simion a plecat în Polonia; iar pentru USR – odată cu anunțul lui Dominic Fritz că formațiunea va avea un candidat la alegerile pentru Primăria București și cu exprimarea disponibilității de a intra la guvernare.

Grafic NewsVibe. Comparație între numărul de mențiuni generate în surse de presă online și Facebook  relevante, de către primele 5 partide, la nivelul ultimei săptămâni 

VIZIBILITATE COMPARATIVĂ. Motorul de analiză concurențială creat de NewsVibe evaluează forța actorilor politici de a penetra spațiul online, raportat direct la competitorii lor.

După depășirea momentului alegerilor prezidențiale, se revine treptat la tendințele înregistrate în săptămânile dinaintea campaniei electorale. Astfel, deși mențiunile despre PSD și PNL reprezintă 38%, respectiv 23% din total, impactul estimat al acestora atinge cote mai mici din total, de doar 34%, respectiv 17%.

În contrapartidă, deși mențiunile despre AUR și USR reprezintă 21% și 15% din total, impactul lor estimat este de aproximativ 26% și 19%. Într-o comparație directă, se remarcă faptul că impactul mențiunilor despre AUR este semnificativ mai ridicat decât cel al mențiunilor despre PNL, deși numărul efectiv al acestora din urmă este mai mare.

Grafice NewsVibe. Ponderea numărului de mențiuni (stânga), respectiv impactului mențiunilor (dreapta) despre fiecare dintre partide din totalul cumulat de mențiuni despre toate cinci

IMPACT. La nivelul impactului – definit ca estimarea publicului total atins prin mențiunile despre actorii politici analizați – curba virtuală indică aceleași evoluții distincte ale partidelor, dar și faptul că momentele care au generat cele mai multe mențiuni nu coincid întotdeauna cu vârfurile de impact ale mențiunilor.

Un exemplu în acest sens îl reprezintă mențiunile despre PNL: vârful de impact al mențiunilor despre acest partid apare în ziua desemnării liberalului Stelian Bujduveanu în funcția de primar interimar al Capitalei. De asemenea, deși ziua de 26 martie, ziua preluării mandatului de președinte de către Nicușor Dan, nu a fost una cu cele mai multe mențiuni despre AUR, impactul acestora a fost foarte ridicat.

Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul impactului generat în surse de presă online și Facebook relevante de mențiunile despre primele 5 partide, la nivelul ultimei săptămâni 

ANALIZĂ DE REȚEA. Instrumentul creat de NewsVibe – analiza semantică de rețea – folosește un format vizual intuitiv pentru a evidenția rapid conexiunile dintre actori, teme și concepte, pe baza co-apariției acestora în cadrul mențiunilor colectate din cele mai influente surse online din România. Astfel, NewsVibe aplică metode avansate de inteligență artificială pentru a construi hărți de interacțiuni care evidențiază actorii centrali ai unei conversații, modul în care sunt conectați între ei, grupurile (clusterele) de teme, concepte și influenceri (personalități și organizații) care se formează în jurul unui subiect.

Grafic NewsVibe. Rețeaua semantică extrasă din conversația online despre principalele 5 partide parlamentare, în ultima săptămână 

Ce ne arată analiza semantică de rețea despre partide? Graficul generat de NewsVibe pentru partidele incluse în analiză – pe baza datelor monitorizate în ultima săptămână – oferă o imagine interesantă asupra peisajului digital:

  • Sunt trei zone distincte ale conversației online: în jurul PSD, în jurul AUR și în jurul PNL.
  • Cele trei zone reflectă o preocupare mai mare privind negocierile pentru următorul guvern în zona conversației online despre PSD și Nicușor Dan; o menținere a AUR în zona narativelor de campanie și a contestării rezultatului alegerilor și legitimității acestora, precum și mișcările de contestare a liderului; o preocupare ridicată în ceea ce privește rolul lui Ilie Bolojan în cadrul unei noi guvernări, dar și al PNL.

SENTIMENT. Sistemul avansat de analiză a sentimentului creat de platforma NewsVibe utilizează inteligența artificială, algoritmi special antrenați și modele de limbaj de tip LLM pentru a detecta nuanțele de ton – favorabil, nefavorabil sau neutru – în contextul referirilor la entitățile relevante pentru o conversație online.

Grafic NewsVibe. Evaluarea automată a tonului conversației online despre principalele 5 partide parlamentare, în săptămână

Analiza aplicată asupra mențiunilor despre partide evidențiază faptul că în ultima săptămână entități precum PSD, AUR și George Simion, marcate predominant în roșu, au fost discutate mai ales în context negativ – o reflecție a reacțiilor critice, acuzațiilor și controverselor generate de rezultatele alegerilor, a tensiunile interne din partide și a comentariilor recente despre lideri (inclusiv Ciolacu și Grindeanu).

În contrast, în cazul lui Nicușor Dan există un raport mai echilibrat între mențiunile în context pozitiv (majoritare) și cele în context negativ, în timp ce la Ilie Bolojan domină clar tonul pozitiv.

*****Sinteză realizată cu ajutorul unui flux de monitorizare asigurat de NewsVibe Romania. Analiza, datele și imaginile prezentate au fost îmbunătățite cu ajutorul unor instrumente de Machine Learning și Artificial Intelligence. 
app preview
Feed personalizat de știri, căutare cu Inteligență Artificială și notificări într-o experiență mai interactivă.