Digital Duel by NewsVibe. TOP 5 partide în spațiul online românesc, în ultima săptămână

Deși ultima săptămână a marcat și mijlocul campaniei pentru alegerile prezidențiale, am asistat la un fenomen important. Conform datelor analizate cu NewsVibe, soft de media intelligence cu suport AI, pentru toți actorii incluși în analiză, numărul de mențiuni în cele mai relevante surse online a scăzut semnificativ față de săptămâna precedentă.
Astfel, USR a înregistrat o scădere de aproximativ 63%, PSD de 60%, PNL de aproape 49%, AUR de 61%, iar SOS România de 66%. Doar USR mai depășește, în ultima săptămână, pragul de 1000 de mențiuni în cele mai relevante surse online.
Explicația pentru aceste scăderi ține de faptul că, în acest interval, au avut loc Sărbătorile Pascale, care au determinat o diminuare considerabilă a interesului general din spațiul public și mediatic, inclusiv din partea surselor online, față de actorii politici. Activitatea acestora a înregistrat, la rândul ei, un recul semnificativ în zilele de sărbătoare, cu puține apariții mediatice sau evenimente efective de campanie. În mod obișnuit, în astfel de perioade, interesul media față de politică scade, însă fenomenul este cu atât mai vizibil acum, când această diminuare are loc în plină campanie prezidențială – un moment politic de intensitate deosebită.
Tot în aceste zile a avut loc și decesul Papei Francisc, un alt eveniment major care a captat atenția celor mai relevante surse online, în detrimentul actorilor politici instituționali, precum partidele.
Top 5 partide după vizibilitatea online
- Uniunea Salvați România – 1.040 de mențiuni
- Partidul Național Liberal – 670 de mențiuni
- Partidul Social Democrat – 637 de mențiuni
- Alianța pentru Unirea Românilor – 366 de mențiuni
- SOS România – 83 de mențiuni
Notă – au fost reținute în top doar mențiunile din sursele relevante online și social media (surse validate de platforma NewsVibe)
VOLUM DE MENȚIUNI. Din perspectiva evoluției comparative a volumului de mențiuni, se remarcă în mod special nivelul foarte scăzut al acestora, pentru toți actorii analizați, în primele două zile de Paște. Începând cu data de 22 aprilie, se observă o ușoară revenire a numărului de mențiuni, însă fără a se înregistra vreun vârf notabil.
De fapt, singurul vârf cu adevărat semnificativ pentru unul dintre partide, în ultima săptămână, aparține USR, chiar la începutul intervalului de analiză, pe 17 aprilie. Atunci, Curtea de Apel București a respins contestația USR împotriva deciziei BEC, prin care partidul nu își poate folosi resursele financiare și de comunicare pentru campania lui Nicușor Dan.
Tot în aceeași zi, Elena Lasconi a avut ieșiri publice în care a clamat victoria în urma deciziei instanței și a reluat acuzațiile de trădare la adresa colegilor din conducerea USR, care au decis retragerea sprijinului politic pentru candidatura sa.
Nu în ultimul rând, fostul președinte Traian Băsescu, într-un mesaj vizibil în spațiul public și reflectat în sursele online relevante, a făcut apel la o reconciliere între Nicușor Dan și Elena Lasconi, solicitând ca cei doi să ajungă la o înțelegere.
Grafic NewsVibe. Comparație între numărul de mențiuni generate în surse de presă online și Facebook relevante, de către primele 5 partide, la nivelul ultimei săptămâni
VIZIBILITATE COMPARATIVĂ. Motorul de analiză concurențială creat de NewsVibe evaluează forța actorilor politici de a penetra spațiul online, raportat direct la competitorii lor.
Pe fondul scăderii generale a numărului de mențiuni pentru toți actorii politici, tendința observată în ultima săptămână privind raportul dintre volumul mențiunilor și impactul estimat al acestora este una particulară.
Astfel, deși USR cumulează 37% din totalul mențiunilor, impactul estimat aferent acestora este de aproximativ 34%. PSD, cu 23% din mențiuni, înregistrează un impact estimat de doar 20%. În schimb, AUR se remarcă printr-o creștere semnificativă a ponderii impactului prognozat în raport cu numărul de mențiuni: cu doar 13% din volumul total al mențiunilor, impactul aferent celor despre AUR ajunge la 19% din totalul estimat pentru toate partidele.
PNL și SOS România înregistrează un raport echilibrat între ponderea mențiunilor și cea a impactului prognozat.
Grafice NewsVibe. Ponderea numărului de mențiuni (stânga), respectiv impactului mențiunilor (dreapta) despre fiecare dintre partide din totalul cumulat de mențiuni despre toate cinci
IMPACT. La nivelul impactului – definit ca estimarea publicului total atins prin mențiunile despre actorii politici analizați – curba virtuală a vizualizărilor estimate evidențiază câteva diferențe semnificative față de cea a mențiunilor efective.
În cazul PSD și PNL, un moment relevant la începutul intervalului analizat a fost apariția în spațiul public, la inițiativa candidatului coaliției, a declarației date de Crin Antonescu la Securitate, la finalul anilor ’80. Aceasta a generat un interes semnificativ, reflectat într-un vârf de impact.
Pentru AUR, într-o zi în care numărul de mențiuni efective a scăzut, impactul a fost totuși în creștere, ca urmare a preluării în sursele online cele mai relevante a declarațiilor făcute de George Simion în interviul acordat lui Steve Bannon.
În cazul USR, un vârf de impact notabil s-a înregistrat pe 22 aprilie, ca urmare a știrilor privind sinuciderea unui fost candidat al partidului la Primăria Tulcea – un subiect care a generat reacții și o expunere largă în mediul online. De asemenea, creșterea impactului mențiunilor a fost influențată și de prezența lui George Simion alături de Călin Georgescu, la slujba de Înviere.
Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul impactului generat în surse de presă online și Facebook relevante de mențiunile despre primele 5 partide, la nivelul ultimei săptămâni
TRENDURI DE ACCELERAȚIE. Cele mai semnificative salturi ale vizibilității online, identificate prin algoritmul propriu al platformei NewsVibe, se înregistrează la începutul intervalului în cazul SOS România. Totuși, acest vârf este unul contextual, având în vedere numărul foarte mic de referiri la partidul condus de Diana Șoșoacă.
Principala concluzie a ultimei săptămâni este că toți actorii politici înregistrează scăderi semnificative ale numărului de mențiuni.
Se remarcă, totodată, faptul că AUR este primul actor politic care a dat semne de revenire la nivelul mențiunilor – o evoluție influențată atât de interviul acordat de George Simion lui Steve Bannon, cât și de prezența candidatului AUR, alături de Călin Georgescu, la slujba de Înviere.
Grafic NewsVibe. Momente de creștere sau scădere accelerată a volumului mențiunilor despre primele 5 partide, la nivelul ultimei săptămâni, în surse de presă online și Facebook relevante.