Digital Duel by NewsVibe. TOP 5 partide în spațiul online românesc, în ultima săptămână
Campania electorală pentru alegerile parlamentare a debutat acum o săptămână. Cum s-a reflectat efervescența activității electorale în spațiul online? Conform datelor obținute cu ajutorul NewsVibe, platformă de monitorizare în timp real a conversațiilor online, ca volum al vizibilității online, PSD continuă să domine clasamentul partidelor, urmat de PNL. Următorul clasat – USR – se află la distanță mare de partidele coaliției de guvernare.
Astfel, PSD, PNL și USR și-au menținut cote similare de vizibilitate comparativ cu cele obținute în săptămâna premergătoare intrării în campania electorală, în timp ce AUR a înregistrat o scădere (cu peste 30%), iar SOS România a înregistrat o creștere a volumului de mențiuni (care rămâne însă extrem de redus).
Top 5 partide după vizibilitatea online
- Partidul Social Democrat – 4.449 de mențiuni
- Partidul Național Liberal – 4.116 de mențiuni
- Uniunea Salvați România – 1.433 de mențiuni
- Alianța pentru Unirea Românilor – 729 de mențiuni
- SOS România – 171 mențiuni
Notă – au fost reținute în top doar mențiunile din sursele relevante online și social media (surse validate de platforma NewsVibe)
Se remarcă în continuare, mai ales în ultimele zile, o similaritate a curbelor de vizibilitate online pentru PSD și PNL, ceea ce indică faptul că cele două partide se află într-o dispută directă, dar și că știrile despre relațiile din coaliția de guvernare ocupă un loc important în sursele online cele mai relevante.
Grafic NewsVibe. Comparație între numărul de mențiuni generate în surse de presă online și Facebook relevante, de către primele 5 partide ca intenție de vot pentru parlamentare, la nivelul ultimei săptămâni
În privința impactului mențiunilor, se remarcă o creștere a celor despre USR și AUR, la fel ca în precedentul interval de analiză, în timp ce, procentual, impactul mențiunilor despre PSD și PNL scade. SOS România rămâne foarte departe de restul competitorilor.
Grafice NewsVibe. Ponderea numărului de mențiuni (stânga), respectiv impactului mențiunilor (dreapta) despre fiecare dintre partide din totalul cumulat de mențiuni despre toate cinci
Și în cazul evoluției în timp a impactului mențiunilor despre partide, se remarcă o corelație între PSD și PNL. Pe 3 noiembrie, USR înregistrează un vârf al impactului mențiunilor, mai mare decât al celor pentru restul actorilor politici – acest moment coincide cu lansarea programului de campanie al USR. Cu toate acestea, pentru toate partidele, cu excepția PSD, vârful de impact este generat de începutul campaniei electorale pentru parlamentare. Pentru PSD, vârful de mențiuni este determinat de un atac al lui Nicolae Ciucă la adresa lui Marcel Ciolacu, după ce președintele PSD a susținut că și l-ar dori partener la guvernare pe liberalul Ilie Bolojan.
Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul impactului generat în surse de presă online și Facebook relevante de mențiunile despre primele 5 partide ca intenție de vot pentru parlamentare, la nivelul ultimei săptămâni
În ceea ce privește intensificarea ritmului de apariție a mențiunilor, se remarcă o creștere majoră la începutul intervalului, pentru SOS România – acest vârf este generat de intenția Dianei Șoșoacă de a depune plângere penală împotriva judecătorilor CCR, aceasta mergând la Parchetul General, dar și de publicarea de către BEC a listelor finale de candidați la parlamentare – moment în care s-a remarcat faptul că SOS România are mai mulți candidați decât partide precum PNL, USR sau AUR.
Grafic NewsVibe. Momente de creștere accelerată a volumului mențiunilor despre primele 5 partide ca intenție de vot pentru parlamentare, la nivelul ultimei săptămâni, în surse de presă online și Facebook relevante.
Selecția partidelor analizate se bazează pe datele sondajului realizat de INSCOP Research în perioada 11-18 octombrie.