Parcurge rapid sumarul știrilor și vezi cum sunt tratate în diferite publicații!
135 știri noi în ultimele 24 de ore
13 decembrie 12:21

ADERAREA LA SCHENGEN. Bulgaria insistă să adere complet la Schengen / Presa română discută negocierile și condițiile impuse României

Mircea Medaru
main event image
Exclusiv
imagine generată cu ajutorul Dall-E

Agenda media rămâne marcată de tema Schengen, dar și de multiplele informații legate de proiectul de buget pe anul viitor. Negocierile despre Schengen sunt vizibile în media (inclusiv cu nuanțe legate de atitudinea față de condițiile impuse de Austria). Numărul mențiunilor în presă despre Schengen pare în scădere – declarații românești și, respectiv, bulgărești, alimentează știrile. În context, prezența media a partidelor de guvernare contează, dar cu un impact în scădere față de zilele anterioare.

În urma analizei realizate pe baza tuturor știrilor centrale referitoare la subiectul Schengen din ultimele 24 de ore (extrase cu ajutorul Newsbox Romania), observăm că tema aderării la Spațiul Schengen se menține în prim-plan, în contextul întâlnirii miniștrilor de Interne din România, Bulgaria și Austria și a direcționării discuțiilor către condițiile impuse de Viena.

Deși autoritățile de la București încearcă să comunice, mai ales prin vocea ministrului Cătălin Predoiu, faptul că pe tema migranților lucrurile nu se schimbă în raport cu înțelegerile deja în vigoare, abordările media sunt sceptice, atât în presa cu public de dreapta (surse precum Hotnews, Digi24), cât și în cea cu public de stânga (tip Antena3 sau RTV). Pentru presă, nu este de fapt clar ce prevede acordul de la Dublin, deja în vigoare, și modul în care acesta a fost pus până acum în aplicare.

  • ​​Exemple de abordări media recente:
    • Stiripesurse.ro și HotNews.ro reflectă un ton critic și direct, punând accent pe condițiile impuse de Austria și pe reacțiile oficiale bulgare și române.
    • Digi24 și Adevărul adoptă o abordare mai analitică, evidențiind rolul SUA în convorbirile dintre Austria și România.
    • Digi FM și Știrile Pro TV se concentrează pe aspectele de negociere și pe reacțiile dure din Austria, cu un ton mai incisiv.

Deocamdată, mai ales în media online, se discută despre poziția Bulgariei față de condițiile impuse de Austria și față de ipoteza aderării parțiale. Aici, cu precădere în media cu public de dreapta (tema fiind mai vizibilă în astfel de surse), se induce indirect ideea de slăbiciune a părții române.

În condițiile în care Bulgaria are o astfel de poziție – aderare completă, respingerea condițiilor – percepția care se construiește inclusiv în mass-media din România este aceea că pretențiile Austriei nu sunt corecte, iar un proces de aderare doar parțială este nedrept față de cele două state – mai ales că în general este percepută aderarea cu granițele aeriene ca necorespunzând unor probleme importante (cele ale transportatorilor, spre exemplu).

În mod particular, în surse media precum B1 TV, au existat critici la adresa ministrului de Interne, pentru că, pe fondul discuțiilor cu Austria, dincolo de condițiile acestui stat, nu s-a clarificat parcursul procesului instituțional – care ar fi în mod concret data de aderare la Schengen, fie și doar cu granițele aeriene.

Google Trends România – reflectă căutările publicului din online, în România, pentru ultima săptămână, despre termeni asociați cu zona Schengen

Dacă ne uităm la căutările despre acest subiect, vedem că subiectul a mai scăzut în intensitate. Graficul cu date Google Trends surprinde depășirea unui vârf ceva mai mare, înregistrat zilele trecute. De altfel, în absența unor informații noi în presă, publicul nu va căuta zilnic despre subiect. Dacă însă vor apărea decizii noi, este foarte posibil să vedem o creștere a căutărilor, a emoției publice și a interesului media. *Sinteză realizată cu ajutorul unui flux de monitorizare asigurat de Newsbox Romania. Analiza, datele și imaginile prezentate au fost îmbunătățite cu ajutorul unor instrumente de Machine Learning și Artificial Intelligence.

app preview
Feed personalizat de știri, căutare cu Inteligență Artificială și notificări într-o experiență mai interactivă.