Analiză AI: ChatGPT, despre șansele ca promisiunile electorale ale candidatului George Simion să fie puse în practică
Rolul președintelui în implementarea măsurilor din programul politic este variabil, oscilând între influență directă (în politica externă și de apărare) și roluri indirecte (prin mesaje către Parlament și mediere între puterile statului). Multe dintre propunerile de tipul celor avansate de George Simion necesită cooperare strânsă cu Guvernul și Legislativul, ceea ce limitează capacitatea președintelui de a implementa unilateral inițiativele.
Nota Redacției: Am cerut ChatGPT să analizeze promisiunile de campanie ale candidatului George Simion și să estimeze în ce măsură pot fi puse în practică. I-am furnizat Programul prezentat de George Simion și atribuțiile prezidențiale prevăzute în Constituție. Rezultatul îl puteți citi în continuare, cu mențiunea că estimările ChatGPT sunt maximale, depinzând de măsura în care viitorul președinte va avea voința politică de a folosi puterile pe care i le oferă Constituția României.
Analiza programului politic al unui candidat la alegerile prezidențiale este un demers care necesită corelarea propunerilor din program cu atribuțiile conferite de Constituția României. Rolul președintelui este definit în principal ca unul de reprezentare a statului, garantare a respectării Constituției și mediere între puterile statului. Așadar, capacitatea președintelui de a implementa efectiv inițiative depinde de colaborarea cu alte instituții și de susținerea publică și parlamentară.
Mai jos este o evaluare a câtorva dintre propunerile din „Planul Simion,” estimând procentual cât poate contribui președintele la realizarea fiecărei inițiative și modul în care poate interveni conform Constituției:
1. Programul „Locuințe la 35.000 Euro”
- Contribuție estimată a președintelui: 15%
- Argumentare: Președintele poate susține această inițiativă prin adrese către Parlament (Art. 88) pentru promovarea legislației necesare sau prin consultarea Guvernului (Art. 86). Totuși, implementarea efectivă a acestui program ține de Executiv și de bugetul aprobat de Parlament.
2. Refinanțarea creditelor imobiliare
- Contribuție estimată a președintelui: 10%
- Argumentare: Similar, președintele poate influența indirect prin inițiative de mediere între Parlament și Guvern sau prin promovarea unor dezbateri publice care să evidențieze nevoia acestei măsuri (Art. 80 și Art. 88). Deciziile țin însă de politica guvernamentală și de cadrul legislativ.
3. Politica externă – Egalitatea cetățenilor români în UE
- Contribuție estimată a președintelui: 50%
- Argumentare: Președintele are atribuții directe în politica externă, inclusiv în negocierea și încheierea tratatelor internaționale (Art. 91), precum și în promovarea intereselor românilor din diaspora. Președintele poate influența cadrul diplomatic pentru a asigura respectarea drepturilor cetățenilor români în UE.
4. Reunirea cu Republica Moldova
- Contribuție estimată a președintelui: 30%
- Argumentare: Președintele poate susține inițiativele de integrare prin promovarea unor politici externe care să întărească legăturile bilaterale (Art. 91) și prin mesaje politice adresate Parlamentului (Art. 88). Totuși, deciziile fundamentale aparțin Guvernului și Legislativului.
5. Neutralitatea României în conflicte internaționale
- Contribuție estimată a președintelui: 60%
- Argumentare: Președintele este comandantul forțelor armate (Art. 92) și are un rol central în politica de apărare. Prin decizii strategice și consultări cu Guvernul, poate menține neutralitatea în limitele permise de apartenența României la NATO și UE.
6. Promovarea valorilor culturale românești prin diplomație culturală
- Contribuție estimată a președintelui: 40%
- Argumentare: Președintele poate sprijini diplomația culturală prin implicarea în evenimente internaționale, promovarea unor inițiative bilaterale și acreditarea unor reprezentanți diplomatici care să prioritizeze acest obiectiv (Art. 91).
7. Susținerea unei Europe a națiunilor suverane
- Contribuție estimată a președintelui: 50%
- Argumentare: Președintele joacă un rol-cheie în politica externă și poate reprezenta poziția României în Consiliul European (Art. 91). În acest cadru, poate promova ideea unei Europe a națiunilor suverane, însă implementarea necesită coordonare cu Guvernul și diplomația românească.
8. Transformarea României într-un lider regional pe flancul NATO și UE
- Contribuție estimată a președintelui: 70%
- Argumentare: Prin atribuțiile de comandant al forțelor armate și președinte al Consiliului Suprem de Apărare a Țării (Art. 92), președintele poate impulsiona strategiile necesare pentru întărirea poziției României în NATO și UE. Totuși, colaborarea cu Guvernul este esențială pentru alocarea resurselor și implementarea efectivă.
9. Construirea unui corp diplomatic profesionist
- Contribuție estimată a președintelui: 60%
- Argumentare: Președintele acreditează reprezentanții diplomatici ai României (Art. 91). Eliminarea sinecurilor și promovarea unor diplomați profesioniști depind de deciziile sale și de colaborarea cu Ministerul Afacerilor Externe.
10. Crearea de locuri de muncă bine plătite în țară
- Contribuție estimată a președintelui: 20%
- Argumentare: Deși președintele poate influența indirect prin promovarea unor politici economice în mesajele către Parlament (Art. 88) sau în ședințele de guvern pe teme economice (Art. 87), implementarea acestora rămâne la latitudinea Guvernului și a Legislativului.
11. Înființarea de școli românești în diaspora
- Contribuție estimată a președintelui: 40%
- Argumentare: Președintele poate negocia și susține astfel de inițiative la nivel diplomatic (Art. 91), însă fondurile și detaliile administrative depind de Guvern.
12. Simplificarea procedurilor pentru dobândirea cetățeniei române
- Contribuție estimată a președintelui: 30%
- Argumentare: Președintele poate susține inițiative legislative în acest sens prin adrese către Parlament (Art. 88). Totuși, cadrul legislativ și aplicarea țin de Guvern și Legislativ.
13. Reprezentarea proporțională a diasporei în Legislativ
- Contribuție estimată a președintelui: 25%
- Argumentare: Președintele poate influența dezbaterile parlamentare prin mesaje politice (Art. 88), dar schimbarea sistemului de reprezentare implică modificări legislative complexe, care depind de Parlament.
14. Neutralitatea față de conflicte externe
- Contribuție estimată a președintelui: 70%
- Argumentare: Președintele, prin controlul asupra deciziilor privind mobilizarea forțelor armate și politica de apărare (Art. 92), are un rol esențial în asigurarea neutralității României în conflicte externe.
15. Promovarea valorilor culturale prin diplomație culturală
- Contribuție estimată a președintelui: 40%
- Argumentare: Președintele poate încuraja aceste inițiative prin implicarea în promovarea relațiilor culturale și acreditarea unor reprezentanți diplomatici care să prioritizeze diplomația culturală (Art. 91).
16. Apărarea suveranității naționale în cadrul UE
- Contribuție estimată a președintelui: 60%
- Argumentare: Președintele poate influența deciziile la nivelul Consiliului European și poate respinge inițiativele care contravin intereselor naționale (Art. 91). Totuși, puterea de veto în cadrul UE depinde și de poziția guvernului.
- Rolul constitutional al presedintelui Romaniei:
- ARTICOLUL 80 (1) Preşedintele României reprezintă statul român şi este garantul independenţei naţionale, al unităţii şi al integrităţii teritoriale a ţării. (2) Preşedintele României veghează la respectarea Constituţiei şi la buna funcţionare a autorităţilor publice. În acest scop, Preşedintele exercită funcţia de mediere între puterile statului, precum şi între stat şi societate.
- ARTICOLUL 81 (1) Preşedintele României este ales prin vot universal, egal, direct, secret şi liber exprimat. (2) Este declarat ales candidatul care a întrunit, în primul tur de scrutin, majoritatea de voturi ale alegătorilor înscrişi în listele electorale. (3) În cazul în care nici unul dintre candidaţi nu a întrunit această majoritate, se organizează al doilea tur de scrutin, între primii doi candidaţi stabiliţi în ordinea numărului de voturi obţinute în primul tur. Este declarat ales candidatul care a obţinut cel mai mare număr de voturi. (4) Nici o persoană nu poate îndeplini funcţia de Preşedinte al României decât pentru cel mult două mandate. Acestea pot fi şi succesive.
- ARTICOLUL 82 (1) Rezultatul alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al României este validat de Curtea Constituţională. (2) Candidatul a cărui alegere a fost validată depune în faţa Camerei Deputaţilor şi a Senatului, în şedinţă comună, următorul jurământ: “Jur să-mi dăruiesc toată puterea şi priceperea pentru propăşirea spirituală şi materială a poporului român, să respect Constituţia şi legile ţării, să apăr democraţia, drepturile şi libertăţile fundamentale ale cetăţenilor, suveranitatea, independenţa, unitatea şi integritatea teritorială a României. Aşa să-mi ajute Dumnezeu!”.
- ARTICOLUL 83 (1) Mandatul Preşedintelui României este de 5 ani şi se exercită de la data depunerii jurământului. (2) Preşedintele României îşi exercită mandatul până la depunerea jurământului de Preşedintele nou ales. (3) Mandatul Preşedintelui României poate fi prelungit, prin lege organică, în caz de război sau de catastrofă.
- ARTICOLUL 84 (1) În timpul mandatului, Preşedintele României nu poate fi membru al unui partid şi nu poate îndeplini nici o altă funcţie publică sau privată. (2) Preşedintele României se bucură de imunitate. Prevederile articolului 72 alineatul (1) se aplică în mod corespunzător.
- ARTICOLUL 85 (1) Preşedintele României desemnează un candidat pentru funcţia de prim-ministru şi numeşte Guvernul pe baza votului de încredere acordat de Parlament. (2) În caz de remaniere guvernamentală sau de vacanţă a postului, Preşedintele revocă şi numeşte, la propunerea primului-ministru, pe unii membri ai Guvernului. (3) Dacă prin propunerea de remaniere se schimbă structura sau compoziţia politică a Guvernului, Preşedintele României va putea exercita atribuţia prevăzută la alineatul (2) numai pe baza aprobării Parlamentului, acordată la propunerea primului-ministru.
- ARTICOLUL 86 Preşedintele României poate consulta Guvernul cu privire la probleme urgente şi de importanţă deosebită.
- ARTICOLUL 87 (1) Preşedintele României poate lua parte la şedinţele Guvernului în care se dezbat probleme de interes naţional privind politica externă, apărarea ţării, asigurarea ordinii publice şi, la cererea primului-ministru, în alte situaţii. (2) Preşedintele României prezidează şedinţele Guvernului la care participă.
- ARTICOLUL 88 Preşedintele României adresează Parlamentului mesaje cu privire la principalele probleme politice ale naţiunii.
- ARTICOLUL 89 (1) După consultarea preşedinţilor celor două Camere şi a liderilor grupurilor parlamentare, Preşedintele României poate să dizolve Parlamentul, dacă acesta nu a acordat votul de încredere pentru formarea Guvernului în termen de 60 de zile de la prima solicitare şi numai după respingerea a cel puţin două solicitări de învestitură. (2) În cursul unui an, Parlamentul poate fi dizolvat o singură dată. (3) Parlamentul nu poate fi dizolvat în ultimele 6 luni ale mandatului Preşedintelui României şi nici în timpul stării de mobilizare, de război, de asediu sau de urgenţă.
- ARTICOLUL 90 Preşedintele României, după consultarea Parlamentului, poate cere poporului să-şi exprime, prin referendum, voinţa cu privire la probleme de interes naţional.
- ARTICOLUL 91 (1) Preşedintele încheie tratate internaţionale în numele României, negociate de Guvern, şi le supune spre ratificare Parlamentului, într-un termen rezonabil. Celelalte tratate şi acorduri internaţionale se încheie, se aprobă sau se ratifică potrivit procedurii stabilite prin lege. (2) Preşedintele, la propunerea Guvernului, acreditează şi recheamă reprezentanţii diplomatici ai României şi aprobă înfiinţarea, desfiinţarea sau schimbarea rangului misiunilor diplomatice. (3) Reprezentanţii diplomatici ai altor state sunt acreditaţi pe lângă Preşedintele României.
- ARTICOLUL 92 (1) Preşedintele României este comandantul forţelor armate şi îndeplineşte funcţia de preşedinte al Consiliului Suprem de Apărare a Ţării. (2) El poate declara, cu aprobarea prealabilă a Parlamentului, mobilizarea parţială sau totală a forţelor armate. Numai în cazuri excepţionale, hotărârea Preşedintelui se supune ulterior aprobării Parlamentului, în cel mult 5 zile de la adoptare. (3) În caz de agresiune armată îndreptată împotriva ţării, Preşedintele României ia măsuri pentru respingerea agresiunii şi le aduce neîntârziat la cunoştinţă Parlamentului, printr-un mesaj. Dacă Parlamentul nu se află în sesiune, el se convoacă de drept în 24 de ore de la declanşarea agresiunii. (4) În caz de mobilizare sau de război Parlamentul îşi continuă activitatea pe toată durata acestor stări, iar dacă nu se află în sesiune, se convoacă de drept în 24 de ore de la declararea lor.
- ARTICOLUL 93 (1) Preşedintele României instituie, potrivit legii, starea de asediu sau starea de urgenţă în întreaga ţară ori în unele unităţi administrativ-teritoriale şi solicită Parlamentului încuviinţarea măsurii adoptate, în cel mult 5 zile de la luarea acesteia. (2) Dacă Parlamentul nu se află în sesiune, el se convoacă de drept în cel mult 48 de ore de la instituirea stării de asediu sau a stării de urgenţă şi funcţionează pe toată durata acestora.
- ARTICOLUL 94 Preşedintele României îndeplineşte şi următoarele atribuţii: a) conferă decoraţii şi titluri de onoare; b) acordă gradele de mareşal, de general şi de amiral; c) numeşte în funcţii publice, în condiţiile prevăzute de lege; d) acordă graţierea individuală.
- ARTICOLUL 95 (1) În cazul săvârşirii unor fapte grave prin care încalcă prevederile Constituţiei, Preşedintele României poate fi suspendat din funcţie de Camera Deputaţilor şi de Senat, în şedinţă comună, cu votul majorităţii deputaţilor şi senatorilor, după consultarea Curţii Constituţionale. Preşedintele poate da Parlamentului explicaţii cu privire la faptele ce i se impută. (2) Propunerea de suspendare din funcţie poate fi iniţiată de cel puţin o treime din numărul deputaţilor şi senatorilor şi se aduce, neîntârziat, la cunoştinţă Preşedintelui. (3) Dacă propunerea de suspendare din funcţie este aprobată, în cel mult 30 de zile se organizează un referendum pentru demiterea Preşedintelui.
- ARTICOLUL 96 (1) Camera Deputaţilor şi Senatul, în şedinţă comună, cu votul a cel puţin două treimi din numărul deputaţilor şi senatorilor, pot hotărî punerea sub acuzare a Preşedintelui României pentru înaltă trădare. (2) Propunerea de punere sub acuzare poate fi iniţiată de majoritatea deputaţilor şi senatorilor şi se aduce, neîntârziat, la cunoştinţă Preşedintelui României pentru a putea da explicaţii cu privire la faptele ce i se impută. (3) De la data punerii sub acuzare şi până la data demiterii Preşedintele este suspendat de drept. (4) Competenţa de judecată aparţine Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie. Preşedintele este demis de drept la data rămânerii definitive a hotărârii de condamnare.
- ARTICOLUL 97 (1) Vacanţa funcţiei de Preşedinte al României intervine în caz de demisie, de demitere din funcţie, de imposibilitate definitivă a exercitării atribuţiilor sau de deces. (2) În termen de 3 luni de la data la care a intervenit vacanţa funcţiei de Preşedinte al României, Guvernul va organiza alegeri pentru un nou Preşedinte.
- ARTICOLUL 98 (1) Dacă funcţia de Preşedinte devine vacantă ori dacă Preşedintele este suspendat din funcţie sau dacă se află în imposibilitate temporară de a-şi exercita atribuţiile, interimatul se asigură, în ordine, de preşedintele Senatului sau de preşedintele Camerei Deputaţilor. (2) Atribuţiile prevăzute la articolele 88-90 nu pot fi exercitate pe durata interimatului funcţiei prezidenţiale.
- ARTICOLUL 99 Dacă persoana care asigură interimatul funcţiei de Preşedinte al României săvârşeşte fapte grave, prin care se încalcă prevederile Constituţiei, se aplică articolul 95 şi articolul 98.
- ARTICOLUL 100 (1) În exercitarea atribuţiilor sale, Preşedintele României emite decrete care se publică în Monitorul Oficial al României. Nepublicarea atrage inexistenţa decretului. (2) Decretele emise de Preşedintele României în exercitarea atribuţiilor sale prevăzute în articolul 91 alineatele (1) şi (2) , articolul 92 alineatele (2) şi (3) , articolul 93 alineatul (1) şi articolul 94 literele a) , b) şi d) se contrasemnează de primul-ministru.
- ARTICOLUL 101 Indemnizaţia şi celelalte drepturi ale Preşedintelui României se stabilesc prin lege.