SnapShot. Reflectarea online a legionarismului în contextul alegerilor prezidențiale
În contextul multiplelor controverse legate de Călin Georgescu, conceptul de legionarism a căpătat vizibilitate în prim-planul discursului public și mediatic. Analiza realizată cu ajutorul NewsVibe, o platformă de media intelligence bazată pe AI, relevă o creștere semnificativă a mențiunilor legate de legionari și legionarism în spațiul online românesc în ultima lună, tendință care evidențiază preocuparea societății față de ascensiunea unor ideologii extremiste în contextul politic actual.
Analiza de impact evidențiază 2123 de mențiuni despre legionari în sursele media relevante, în ultima lună, cu un reach total de aproximativ 50 de milioane de vizualizări. Putem observa că subiectul legionarilor a intrat în atenția publicului odată cu data de 24 noiembrie, în contextul alegerilor prezidențiale și a victoriei lui Călin Georgescu în primul tur. Un eveniment vizibil în mod special este protestul din Piața Universității împotriva lui Călin Georgescu, cu accent pe condamnarea declarațiilor și viziunii acestuia, acuzat fiind de simpatii față de legionari.
Un al doilea vârf de interes este reflectat pe 1-2 decembrie – deși numărul de mențiuni este mai scăzut, impactul este unul ridicat, ca urmare a prezenței subiectului în media mainstream. În aceste date, sursele online discută în mod special despre comemorarea lui Corneliu Zelea Codreanu de la Tâncăbești, cu un accent pus pe cazul preotului care a ținut slujba religioasă, dar și pe prezența Dianei Șoșoacă la acest eveniment.
Ulterior, pe 4 decembrie, discuțiile online s-au concentrat pe legăturile dintre Călin Georgescu și Eugen Sechila, fost luptător în legiunea străină, cu presupuse legături cu mișcarea neo-legionară din România. Subiectul a fost notabil după apariția de imagini cu cei doi înaintea participării prezidențiabilului la emisiunea lui Marius Tucă.
În fine, pe 7 decembrie, au existat mai multe subiecte care au acaparat atenția utilizatorilor – au fost efectuate percheziții la domiciliile unor participanți la evenimentul de la Tâncăbești, unii dintre aceștia fiind plasați sub control judiciar. Apare în discuție și un post radio care face propagandă legionară, dar și articole despre semnificația legionarismului.
Grafic NewsVibe: Evoluția volumului și impactului mențiunilor despre legionari în ultima lună.
Sursele care au discutat cel mai des despre acest subiect provin, în mare parte, din presa online de mare impact. Este notabilă activitatea Adevărul, care a menționat subiectul legionarilor și legionarismului de 120 de ori, aproape cât următoarele trei surse din top (pagina web și Facebook aparținând G4Media și site-ul EVZ.ro) la un loc, unele dintre aceste referiri reprezentând perspective istorice asupra mișcării legionare în România. Alte surse media de notorietate sunt Digi24, Stiripesurse.ro și HotNews.ro. Singura personalitate care a abordat subiectul pe larg este Adrian Papahagi, acesta fiind un critic vehement al lui Călin Georgescu, dar și a slabei acțiuni a Bisericii Ortodoxe Române în a condamna legăturile cu acesta sau cu alte personaje acuzate de simpatii legionare.
Grafic NewsVibe: Topul surselor online relevante care au menționat cel mai frecvent subiectul în ultima lună.
Hashtag-urile cel mai utilizate pe Facebook în postările care fac trimitere la legionari îi au în centrul atenției pe cei doi candidați care au ajuns în turul 2 – #elenalasconi și #calingeorgescu.
Există și trimiteri ale publicațiilor locale, precum #ziarulincomod, #maszol, #aradon, #jurnalaradean sau #opiniatimisoarei. Hashtag-ul #rezistentaurbana aparține paginii cu același nume, activă în sfera activismului civic. Trimiterile directe la legionarism apar doar prin hashtag-urile #comemorare și #legionari, în timp ce din sfera politică se remarcă #partidulreper, prin postări care îndeamnă la vot în cadrul alegerilor parlamentare, poziționându-se ferm împotriva legionarismului.
Grafic NewsVibe: Topul hashtag-urilor incluse în postările despre legionari în ultima lună.