Snapshot. Populația de urși, controlată prin lege
Atacul de la începutul lunii, din munții Bucegi, asupra unei tinere turiste a readus în atenție tema populației de urși de pe teritoriul României. A existat deopotrivă o creștere a vizibilității temerilor exprimate de oameni din comunitățile locale care se află în apropierea habitatelor de urși, dar și ale organizațiilor de protecție a animalelor. Din datele monitorizate de platforma de media intelligence NewsVibe, reiese destul de clar că atacul mai sus menționat a fost un catalizator pentru dezbaterea publică despre situația populației de urși. Astfel, se remarcă faptul că promulgarea de către președintele Iohannis a Legii destinate reglementării managementului populației de urși a generat mențiuni cu un impact considerabil, în acest context.
Grafic NewsVibe. Comparație între numărul de mențiuni despre urși și impactul mențiunilor, în ultimele 30 de zile
În ultima săptămână, mențiunile despre urși au apărut cel mai mult în asociere cu termeni care descriu zone din România în care animalele au habitate – în special din județele montane – și în asociere cu termeni precum numele președintelui Iohannis sau verbul ”vânați”. Acest din urmă element arată că o proporție importantă a mențiunilor despre urși, la nivelul ultimei săptămâni, este legată de evenimentul de ieri.
Grafice NewsVibe. STÂNGA: top cuvinte cheie incluse în știrile și postările urși, în ultima săptămână. DREAPTA: top contexte în care a fost menționat termen, în ultima săptămână
Deși momentul de ieri a fost unul important, cel mai mare impact al mențiunilor despre urși vine pe fondul cazului din Italia, acolo unde autoritățile locale din Trento au anulat operațiunea de ucidere a unui urs, la presiunea activiștilor care au susținut că acesta va fi strămutat în România. Știrea despre situația din Italia a avut, în mod evident, impact și prin caracteristicile sale tabloide.
Grafic NewsVibe. Comparație între numărul de mențiuni despre urși și impactul mențiunilor, în ultimele 7 zile , în sursele web cele mai relevante și pe paginile de Facebook cu cel mai ridicat impact